Slöa clown plecos??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    Slöa clown plecos??

    Ni som har "clowner" härinne - hur bete'r sig de i era akvarier??

    Jag har min "Bullen", som är det absolut slöaste i mal - väg jag NÅGONSIN SETT . Han ligger hela dagarna i ända under min anubia vid mangroveroten.
    Petar man på honom så bara ruskar han lite på sig..typ
    Han blir inte ens irriterad på småyngel som pickar på honom!!

    Han har 3 "sov - platser"..en på nämnda ställe, en annan lite längre bak upptryckt längsmed roten och det tredje UNDER roten där jag grävt ur en liten grotta.

    Dagtid ser man honom ALDRIG "in action", men däremot efter man släckt sista
    lampan och stängt av tv:n kan man ibland få se en skymt av honom på akvarierutan.

    Alger är han dålig på att äta!! Jag har lite problem med brunalger ( helst efter ett lysrörsbyte ganska nyligen)som jag minsann får ta bort för hand på både rutor och växter. Däremot går det ingen somhelst nöd på honom - han är tjock som ett hus!!!

    Nyss trodde jag ärligt talat han var DÖD! Han låg uppochner under roten i grottan med pussmunnen på vid gavel (såg io.fs helfestligt ut ). Men när jag sträckte mig efter håven så sade det bara svisch - så låg han under anubian igen och blängde på mig!!!! Verkade som han bara "somnat" mitt upp i rot - snuttandet

    Detta är min första clownpleco och jag har haft honom i snart ett år - och han har ALLTID betett sig på detta konstiga (?) vis. Det är alltså inget nytt så jag misstänker någon direkt sjukdom eller så...

    Så min fråga är - har jag en normal clownpleco - eller är han bara allmänt...konstig???
    Senast redigerad av Healena; 08 March 2007, 18:44.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #2
    Nu är ju frågan... vad heter din "clown pleco" egentligen?
    Jag har en Panaque maccus, även den med smeknamnet clown.
    Den är INTE vidare aktiv dagtid men är rel. aggressiv mot andra malar om det finns mat i karet. Min äter och minimalt med alger men desto mer trä.
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • Amaro
      • January 2007
      • 1709

      #3
      haelena jag köpte nyligen några malar. fick med en clownpleco då.

      den är ganska flummig av sig faktiskt, känner igen betendet du nämner.
      denna mal är ganska skygg vad jag fått veta. men man ska inte låta sig luras, då det är släckt så är den nog fullt igång. bra algstädare tror jag dock inte att den är, kan finnas undantag kanske. den ligger nog mest och tuggar på rötterna
      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag har inte haft just clownpleco, men mitt intryck av i stort sett alla L-malar är att de är nattaktiva och mest syns vid matdags.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Ursprungligen postat av qenzo
          Nu är ju frågan... vad heter din "clown pleco" egentligen?
          Jag har en Panaque maccus, även den med smeknamnet clown.
          Den är INTE vidare aktiv dagtid men är rel. aggressiv mot andra malar om det finns mat i karet. Min äter och minimalt med alger men desto mer trä.
          Bullen är samma sort som din - en Panaque maccus
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • gigardt
            • February 2003
            • 772

            #6
            L-malar är nattaktiva och syns sällan på dagen så det är ett helt normalt beteende din mal har.Jag har många L-malar och de kommer inte fram förrän det är släckt i akvariet och när det vankas mat.
            MvH Richard
            600l Sydamerika(invånare se nedan)
            7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
            500l innedamm(Koi)
            4500l Damm(Koi)
            125l yngelburk
            400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

            Kommentar

            Arbetssätt...