Skonsam ancistrus - fälla..finns det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    Skonsam ancistrus - fälla..finns det?

    Snälla..hjälp mig!! Jag jagar min stackars lilla Rune fördärvad - men han är illerkvick och smiter undan. Rune ska flytta till mitt 115 - liters, och jag har hållit på såhär i över en vecka!!! Eftersom jag har problem med axlar/nacke kan jag ej hålla på hur länge somhelst dagarna i ända...
    Och lilla goa Rune blir ju max - stressad!!

    Så jag undrar bara i lätt förtvivlan - FINNS det något lättare men ändå skonsamt sätt att "fånga illerkvick ancistrus - kille" än att hela tiden jaga med håv

    /Snart förtvivlad ancistrus - matte!!!
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Skaffa en halvliters PET flaska. Ta bort kork & etikett. Skär av flaskan i toppänden där den är som allra bredast. Vänd toppen och tryck tillbaks den in i flaskan, så det blir som en tratt in i flaskan. Gör några hål här och där med en glödgad spik (så luften kan komma ut), lägg i nåt malen tycker är gott plus en liten sten som vikt, och lägg alltihop i akvariet.

    Malen känner lukten, simmar till PET-fällan, hittar så småningom ingången, simmar in... och hittar inte ut igen. Fångad.

    Inte alla fiskar går i PET fälla, men just ancistrusar är väldigt lättfångade med den.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Sabina
      • January 2003
      • 481

      #3
      Jag använder håvmetoden, men jag kan ändå tipsa om ett sätt jag tar till ibland. Jag antar att "Rune" är mer än "yngelstor"...

      Ta en tom 1-1,5 L Plastflaska. Såga/skär av flaskan ca 10 cm nedanför flaskhalsen. Stoppa i en bit gurka på en tyngd (peta in en sked genom gurkskiva el dylikt) i flaskans nederdel. Ta sedan den avskärda toppen, vänd flasköppningen ner i nederdelen och tryck till. Ibland är det svårt att få överdelen att stanna kvar, skär då två "räfflor" som du kan dra ner gummiband som du trixar till så att "locket" stannar kvar. Om flasköppningen är för liten för "rune" så såga till den i lagom storlek. Mata inte med annan mat under dagen och smyg ner fällan någon gång innan ljuset släcks. Förhoppningsvis kan du vittja den på morgonen...

      MVH

      Sabina
      Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Wow.. 2 snabba hjälpredor nästan på en gång
        Vad skönt att det ändå FINNS ett alternativ, som jag absolut ska testa!

        TACK
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • Sabina
          • January 2003
          • 481

          #5
          Hihi, tydligen skrev vi vårt svar vid samma tidsperiod för jag lyckades aldrig se Azurs svar förrän nu då....

          Lycka till!
          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

          Kommentar

          • Knyttet
            • December 2006
            • 646

            #6
            Jag har fångat mina skyggare ancistrus genom att ställa ner en håv på lämpligt ställe i akvariet, nära glasrutan, och så lagt en maltablett mellan glaset och håven. Sen har jag suttit på vakt tills fisken mumsar tablet framför håven i godan ro. Det har funkat för mig, men Rune kanske är ännu skyggare och kräver bättre metoder.
            min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

            Kommentar

            • Amaro
              • January 2007
              • 1709

              #7
              värsta projektet asså haha. grymma ideer men projekt.

              har du testat att använda 2st håvar??? en stor och en mellanstor.

              lägg den stora framför malen och rör den mellanstora lite försiktigt bakom malen, efter några försök så kommer du fånga den utan problem och utan projekt

              på detta vis ska du fånga alla dina fiskar.
              du ska aldrig jaga fisk med endast en håv, då blir du trött och förbannad och fisken blir stressad.

              Mvh Amaro (latmaskmetodernas konung)
              If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

              Kommentar

              • Amaro
                • January 2007
                • 1709

                #8
                du kanske redan vet om detta, men men utifall att du inte tänkt på det så påpekar jag det

                lycka till med rune
                If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                Kommentar

                • Healena
                  • May 2006
                  • 1440

                  #9
                  Nej Amaro - det hade jag faktiskt aldrig tänkt på så tack för det tipset också
                  Men jag kommer nog testa pet-flaskevarianten eftersom akvariet är så pass litet. Växterna flyter hejvilt efter en dans med min allra MINSTA håv...
                  Det blir nog minsta pet-flaskan då. Rune är nu c.a 4 cm.

                  Men nu innan jag ens testar tar vi nästa fråga på en gång då:
                  - Hur får jag sedan UT Rune UR fällan på bästa sätt, för inkoppning till nya miljön?
                  Io.fs så lär vattenvärdena inte vara alltför olika. Samma PH o.s.v.
                  Gör vattenbyten på exakt samma vis i båda karen. Enda skillnaden är att 115 - litarn har varit igång mycket längre och naturligtvis är mycket större.

                  Knyttet: - tack för ditt tips också, men lilla Rune är jätteblyg & skygg.
                  Tror inte det skulle funka med honom tyvärr - han HAR redan håvskräck!

                  Hur skulle ni gått tillväga med fritagning ur fälla & inkoppning?
                  Stackars min lilla Rune - kompis
                  Senast redigerad av Healena; 08 March 2007, 18:29.
                  Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                  // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                  Kommentar

                  • albjohn
                    • March 2006
                    • 1179

                    #10
                    1. Ta upp flaskan med Rune + vatten.
                    2. Öppna fällan.
                    3. Slå vattnet inklusive Rune i plastpåse.
                    4 Koppa in på vanligt sätt.

                    Lyca till med fisket
                    Mvh Leif

                    Kommentar

                    • qenzo
                      • February 2005
                      • 1747

                      #11
                      Jag kanske har trygga varelser, men jag lägger ner min största håv, direkt gömmer de sig under ena roten. Då lyfter jag upp roten (de klamrar sig ju fast under och "syns" inte ) och håller roten över håven samtidigt som jag drar allt över vattenytan, då släpper de aut taget om roten och landar utan skador i håven under.

                      Fattar ni?
                      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                      Kommentar

                      • Amaro
                        • January 2007
                        • 1709

                        #12
                        undrar om det verkligen är nödvändigt att koppa över.

                        det är ju i princip samma vattenvärden du har eftersom det är samma kranvatten. jag skulle personligen inte koppat över. jag skulle göra som albjorn säger, men inte koppa över.

                        lägga i påse ha påsen i nya vattnet så temperaturen ska blir samma, sen skulle jag öppna påsen och låta akvarievattnet långsamt blandas in med vattnet i påsen. när rune sen känner sig redo så simmar han ut själv. så brukar jag göra

                        (men ta det säkra före det osäkra endå)

                        lycka till
                        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                        Kommentar

                        • Fisktjejen
                          • February 2005
                          • 310

                          #13
                          Jag kanske har trygga varelser, men jag lägger ner min största håv, direkt gömmer de sig under ena roten. Då lyfter jag upp roten (de klamrar sig ju fast under och "syns" inte ) och håller roten över håven samtidigt som jag drar allt över vattenytan, då släpper de aut taget om roten och landar utan skador i håven under.

                          Fattar ni?[/quote]


                          Så gör jag också med malarna! Funkar suveränt!

                          Kommentar

                          • Knyttet
                            • December 2006
                            • 646

                            #14
                            Tacka vet jag min äldsta ancistrus-hane. Där behövs det ingen håv
                            min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                            Kommentar

                            • Healena
                              • May 2006
                              • 1440

                              #15
                              Ursprungligen postat av albjohn
                              1. Ta upp flaskan med Rune + vatten.
                              2. Öppna fällan.
                              3. Slå vattnet inklusive Rune i plastpåse.
                              4 Koppa in på vanligt sätt.

                              Lyca till med fisket
                              - Misstänker att Rune kommer snutta sig fast på flask - väggen
                              Minns med fasa hur det var när jag skulle ha ut honom ur påsen vid hemkomst..

                              Kom på att jag nog bör koppa en stund i varje fall - det är tempskillnad i karen - har doppis där han är nu och inte i det andra dit han ska.
                              Sen kan det kanske vara snällt att låta honom spana in nya miljön från en skyddad plats. Han kommer ju få 2 ancistruskompisar att fajtas med..

                              Några fler tips om hur jag får ut honom ur fällan?
                              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                              Kommentar

                              Arbetssätt...