Wohaa! Corydorasyngel!!!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    Wohaa! Corydorasyngel!!!?

    Oj! Idag när jag kom hem såg jag en minipytteliten blixt på botten i karet. Mina stora blixtar är Corydoras aeneus red stripe. Sedan såg jag en till. Jag är inte 100% säker på att det är corydorasyngel, jag har ancistrus i karet också. Men de rör sig som corydororna, de är genomskinliga och har en röd kindfläck som de stora corydororna, fast de är mer avlånga i kroppen, mellan 5 och 10 mm tror jag. Tänk om det är corydorasbäbisar!

    Kan det vara corydorasyngel och ska jag göra något särskilt i så fall? Att fånga dem är totalt uteslutet....
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Ursprungligen postat av *Ulrica*
    Oj! Idag när jag kom hem såg jag en minipytteliten blixt på botten i karet. Mina stora blixtar är Corydoras aeneus red stripe. Sedan såg jag en till. Jag är inte 100% säker på att det är corydorasyngel, jag har ancistrus i karet också. Men de rör sig som corydororna, de är genomskinliga och har en röd kindfläck som de stora corydororna, fast de är mer avlånga i kroppen, mellan 5 och 10 mm tror jag. Tänk om det är corydorasbäbisar!

    Kan det vara corydorasyngel och ska jag göra något särskilt i så fall? Att fånga dem är totalt uteslutet....
    Har dom klarat sig så länge skulle jag inte röra dom. för dom är inte 10 mm när dom blir frisimande...Spännande att se vad det blir sen....Fläcken kan nog vara organ eller något för färg borde dom inte fått än.

    Jag har just nu 3 frisimande Corydoras yngel i ett av mina akvarium och massa ägg ska kläckas...blir ca 30 sen...

    Lycka Till.
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • *Ulrica*
      • June 2006
      • 682

      #3
      Ursprungligen postat av smegga
      massa ägg ska kläckas...blir ca 30 sen...
      När jag tänker efter så såg jag några mystiska ägg på en växt för ett tag sedan. Jag trodde det var ampullariorna som blivit knasiga och lagt dem där en och en under vattnet...

      De var utplacerade en och en lite varstans på en växt. Kan det ha varit corydorasäggen?

      Kommentar

      • jesper_b
        • June 2006
        • 1201

        #4
        Ursprungligen postat av *Ulrica*
        När jag tänker efter så såg jag några mystiska ägg på en växt för ett tag sedan. Jag trodde det var ampullariorna som blivit knasiga och lagt dem där en och en under vattnet...

        De var utplacerade en och en lite varstans på en växt. Kan det ha varit corydorasäggen?
        Då är det garanterat corys yngel du har....Honan har äggen på magfenan och äggen befruktas på fenan sedan lägger honan ut dom lite överallt i akvariet...inte på samma plats som ancistrus...Ancistrus är ju grottlekare.

        Det var jobbigt att dom inte var på samma ställe jag fick plocka ägg överallt i alvariet....

        Tur att ynglen inte blivit uppätna för dig...
        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
        Mina Malar:
        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

        Kommentar

        • *Ulrica*
          • June 2006
          • 682

          #5
          Ursprungligen postat av smegga
          Tur att ynglen inte blivit uppätna för dig...
          Ja, jag har ju bara sett två... de borde ju vara fler va? Men de där äggen jag såg, de var borta dagen efter...

          Vem av mina fiskar äter ägg/yngel?
          Ancistrus?
          Corysarna själva?
          Kardinalfiskar?
          Räkorna????
          Ampullariorna????

          Finns det någon bra länk om cory-odling?

          Kommentar

          • jesper_b
            • June 2006
            • 1201

            #6
            Ursprungligen postat av *Ulrica*
            Ja, jag har ju bara sett två... de borde ju vara fler va? Men de där äggen jag såg, de var borta dagen efter...

            Vem av mina fiskar äter ägg/yngel?
            Ancistrus?
            Corysarna själva?
            Kardinalfiskar?
            Räkorna????
            Ampullariorna????

            Finns det någon bra länk om cory-odling?
            Det kan vara vilken fisk som helst som ätit upp dom, jag har ett eget lekakvarium till mina...



            där är en sida som jag läst en del på, finns inga bra svenska sidor...Men vid intresse kan jag skicka ett dokument som jag skrivit om odlning..
            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
            Mina Malar:
            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

            Kommentar

            • jesper_b
              • June 2006
              • 1201

              #7
              Hur många corysar har du i akvariet??
              www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
              Mina Malar:
              L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

              Kommentar

              • *Ulrica*
                • June 2006
                • 682

                #8
                Ursprungligen postat av smegga
                Hur många corysar har du i akvariet??
                De är 12 stycken, ingen aning om könsfördelningen....

                Kommentar

                • Mamma Mia
                  • December 2004
                  • 2504

                  #9
                  Sonja har skrivit en del om hur hon odlat corys, kolla på hennes sida!
                  Always look at the bright side of life

                  Kommentar

                  • S_sund
                    • July 2004
                    • 1904

                    #10
                    Grattis Ulrica, hoppas de klarar sig
                    450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                    Min Blogg
                    För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                    Kommentar

                    • Leonard
                      • January 2006
                      • 2352

                      #11
                      verkar skitkul!!! kul med "Red Stripe" också, dom är snygga!
                      18år. . . . . .<¨,)))--{
                      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Dels äter nog föräldrarna sina ägg, dels kan yngel helt enkelt ha dött av pga matbrist (inte alls säkert de hittar tillräckligt mycket smått foder), så det behöver inte vara så att nån äter ynglen.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • *Ulrica*
                          • June 2006
                          • 682

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          det behöver inte vara så att nån äter ynglen.
                          Nja... snarare tror jag nån har ätit äggen eftersom de ena dagens eftermiddag var där och nästa morgon borta....

                          De är verkligen små! Om de inte rör sig finns det inte en chans att man ser dem, men koncentrerar man sej ordentligt och stirrar på botten en stund så kan man ha tur att se en liten bökande filur... har sett två idag också.... kanske bara är två? Söta är dom i vilket fall. Nästa gång jag ser ägg ska jag definitivt ta hand om dem!

                          Någon som vet hur ofta de... eh... "lägger ägg" eller vad man säger....?

                          Kommentar

                          • Lenmar
                            • February 2004
                            • 6154

                            #14
                            Oouiii!!
                            Vad roligt Ulrica! Sonja har en jättebra artikel om corydorasodling/uppfödning på sin zoon om jag inte är ute och cyklar!!
                            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                            Kommentar

                            • *Ulrica*
                              • June 2006
                              • 682

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lenmar
                              Oouiii!!
                              Vad roligt Ulrica! Sonja har en jättebra artikel om corydorasodling/uppfödning på sin zoon om jag inte är ute och cyklar!!
                              Dessutom har en av "dina" Körsbärsräkor fullt med ägg under bakkroppen! Vad gör de med äggen? Fullt med bebisar i hela karet snart kanske!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...