Vad heter malen? del2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gudsson
    • July 2006
    • 342

    Vad heter malen? del2

    Jag har en liten liten mal som är typ 4-5 cm. Det var den första fisk jag skaffade och glömde helt enkelt fråga vad det var för en. Den är lika stor som en otocinclus vittatus, men är helt brun och ser mer ut som en ancistrus fast liten. Jag minns att de som sålde kallade den sugmal, men jag kan inte hitta någon här på zoopets artbeskrivningar som ser ut precis som den jag har.
    Jag har inte lyckats få någon bra bild på än, men lyckas jag ska jag posta den.
    375 L sydamerikaliknande
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164
  • spazm
    • August 2006
    • 315

    #2
    Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


    Tycker det låter som en Panaque Maccus, de är små och bruna och ser ut som ancistrus.

    Jens
    Ad nocendum potenses sumus

    Kommentar

    • qenzo
      • February 2005
      • 1747

      #3
      Det finns enfärgade ancistrus, så det kan mkt väl vara en sådan.
      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Tror inte på Panaque maccus, de blir större än 4-5 cm. Tror att det i stället kan röra sig om en Pitbull pleco, Parotocinclus jumbo.
        Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • spazm
          • August 2006
          • 315

          #5
          Självklart blir Panaque Maccus mer än 4-5cm. Men det stod inget om att malen i karet var fullvuxen!
          Ad nocendum potenses sumus

          Kommentar

          • gudsson
            • July 2006
            • 342

            #6
            Jag vet inte om de är fullvuxna, men de har iallafall inte vuxit märkbart sedan i somras, dvs 8 månader.
            Här är lite bra bilder på dem. Jag har lyckats flytta över dem till mitt blivande yngelkar och hoppas de inte ger sig på frisimmande apistogramma yngel i framtiden.
            Bifogade filer
            375 L sydamerikaliknande
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Det ser ut som en Hypoptopomatinae i alla fall. Samma underordning som Otocinclus. Evers & Seidel har en som dom kallar "LG2" som är ganska lik i teckningen, men det finns säkert fler som ser ut så där. LG2 blir bara 3-4 cm. Din art ser ut att vara större. Det verkar alltså inte vara någon art som är vetenskapligt beskriven. Men jag kan ha alldeles fel. Jag vet inget om malar.

              Kommentar

              • saltbiff
                • December 2006
                • 607

                #8
                Den ser ut som en prickig paraotocinclus... =)

                5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                Kommentar

                • gudsson
                  • July 2006
                  • 342

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  Det ser ut som en Hypoptopomatinae i alla fall. Samma underordning som Otocinclus. Evers & Seidel har en som dom kallar "LG2" som är ganska lik i teckningen, men det finns säkert fler som ser ut så där. LG2 blir bara 3-4 cm. Din art ser ut att vara större. Det verkar alltså inte vara någon art som är vetenskapligt beskriven. Men jag kan ha alldeles fel. Jag vet inget om malar.
                  De är inte mycket större än 3-4 cm, kanske 5 på sin höjd och växer inte.
                  Jag sökte på bilder på Hypoptopamatinae och de ser lika ut. Det är nog så det är.
                  375 L sydamerikaliknande
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

                  Kommentar

                  • gudsson
                    • July 2006
                    • 342

                    #10
                    Jag har hittat en Hypoptopoma sp 2 på GOC som ser lik ut och blir upp till 6cm, men de saknar övrig info om just denna lilla mal. Jag får väl bestämma mig för den då...
                    375 L sydamerikaliknande
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

                    Kommentar

                    • qenzo
                      • February 2005
                      • 1747

                      #11
                      Ett tips är att lägga ut bilderna på GOC (guardian of catfish).
                      Där kan de med 99% säkerhet ge dig ett exakt svar.
                      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...