L-260 wipeout.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    L-260 wipeout.

    Rätt låg just nu.

    Jag har en koloni med sex st. L-260'or jag haft i drygt ett halvår, fem honor, plus en hane jag köpte för en vecka sen.
    Igår kväll bytte jag vatten och rengjorde filtret. Allt var frid och fröjd.

    Imorse var alla döda.

    Jag har ingen aning om vad som hänt. I samma akvarium fanns microrasboror, ancistrus, och otocinclus, och alla mår bra. Bara L-260'orna har dött.

    Egentligen det enda jag kan tänka mig är att det fanns tvål eller nåt i hinken när jag bytte vatten, eller möjligen att vattenverket fuckat upp mitt kranvatten på nåt vis.

    För att göra saken ännu bättre, var en av honorna äggstinn, och jag hittade ett ensamt ägg inne i ett av deras rör.

    Aldrig mer dyr fisk.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är bara att beklaga!
    Jag har råkat ut för samma med mina L-066, men som tur var så hade jag bara 3 st fullvuxna och de dog men alla de andra malarna överlevde. Jag har en liten aning om att det blev lite för dåligt med syre i karet då jag kör med co2, och dessa kanske är lite känsligare mot det.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Bara att säga grattis då till ett fuckat vattenbyte......hände mig men med 50 skalaryngel för några år sedan.

      Blev helt galen för dom skulle säljas dan efter vattenbytet
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • amazonfarmen
        • June 2006
        • 508

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Rätt låg just nu.

        Jag har en koloni med sex st. L-260'or jag haft i drygt ett halvår, fem honor, plus en hane jag köpte för en vecka sen.
        Igår kväll bytte jag vatten och rengjorde filtret. Allt var frid och fröjd.

        Imorse var alla döda.

        Jag har ingen aning om vad som hänt. I samma akvarium fanns microrasboror, ancistrus, och otocinclus, och alla mår bra. Bara L-260'orna har dött.

        Egentligen det enda jag kan tänka mig är att det fanns tvål eller nåt i hinken när jag bytte vatten, eller möjligen att vattenverket fuckat upp mitt kranvatten på nåt vis.

        För att göra saken ännu bättre, var en av honorna äggstinn, och jag hittade ett ensamt ägg inne i ett av deras rör.

        Aldrig mer dyr fisk.

        Hur stort vattenbyte gjorde du?
        När gjorde du vattenbyte sist?
        Saltar du i karet?

        Då de dog snabbt så kan det ha varit en osmotisk chock.

        //Calle
        www.goc.se

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          De gick i kranvatten och jag saltade inte hos dem, så osmotisk chock var det nog inte.

          Det var ett stort byte, runt 50-60%, eftersom jag försökte få dem i lek och de triggas av vattenbyten. Jag hade bytt ungfär lika mycket dagligen i nästan en veckas tid hos dem när det här hände.

          Jag tror det sannolikaste är att det var 'death by grönsåpa'. Min flickvän hade torkat av golven tidigare på dagen, och jag minns inte om jag spolade ur hinken jag tog.

          Jo, jag vet, jag vet: man skall ha separata hinkar för akvarierna.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • amazonfarmen
            • June 2006
            • 508

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            De gick i kranvatten och jag saltade inte hos dem, så osmotisk chock var det nog inte.

            Det var ett stort byte, runt 50-60%, eftersom jag försökte få dem i lek och de triggas av vattenbyten. Jag hade bytt ungfär lika mycket dagligen i nästan en veckas tid hos dem när det här hände.

            Jag tror det sannolikaste är att det var 'death by grönsåpa'. Min flickvän hade torkat av golven tidigare på dagen, och jag minns inte om jag spolade ur hinken jag tog.

            Jo, jag vet, jag vet: man skall ha separata hinkar för akvarierna.
            Du har nog själv svaret... Grönsåpan!!


            För då du har bytt mycket vatten den sista tiden så lär det inte vara uSiemen som strular, för annars så höjer vissa bottenmaterial uS mer än man tror och då vi i våran kran just nu har 60uS så vet vi dess inverkan.

            //Calle
            www.goc.se

            Kommentar

            • Thomas&Anna
              • January 2006
              • 1030

              #7
              Det var säkerligen grönsåpan då jag gör vattenbyten varje dag hos mina L-260.

              Thomas
              Thomas & Anna

              www.annaothomas.com

              Kommentar

              Arbetssätt...