Odla ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thorn
    • February 2007
    • 83

    Odla ancistrus?

    Tänkte bara kolla lite fakta...

    jag ska införskaffa mig ett 100-200 liters akvarium med mkt växter och planerar att odla ancistrusmalar i det. Hur ser man vad som är hona och hane på malen? hur stora blir de? mina är ca 3 cm idag (ganska nyinköpta).
    Jag vet inte riktigt malens fulla namn men det är den vanligaste framavlade sorten som säljs idag i zooaffärer.

    Tips på hur man lättast odlar fram malar? vattentemp? pH? föda? m.m.
    {Daniel}
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    kolla artbeskrivningen till ancistrus http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

    vattenvärden spelar inte direkt så stor roll. Dom leker ju ofta i tex malawiakvarium me högt pH. Som föda kan du ge dom allt möjligt, squash, gurka, algtabletter, ärtor, räkmix mm. Dock inte röda mygglarver då detta verkar kunna orsaka bukvattenssot hos ancistrus ganska lätt.
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • Kenny*92
      • September 2006
      • 1919

      #3
      Du ser skillnad på dom först näer dom är runt 6 cm.Hanen får mustach stora skägg strån å honan får endast några fjun^^
      "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

      Travian is The Shit

      Ha D Gött


      ///Mvh Kenny

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Ursprungligen postat av Glenn
        kDock inte röda mygglarver då detta verkar kunna orsaka bukvattenssot hos ancistrus ganska lätt.
        Hmm då är nog mina immuna, matar mina med röda mygg och jag har aldrig haft bukvattensot på mina Malar ,varken yngel eller vuxna.

        eller mina andra fiskar för delen iheller..

        Vilket fall som helst om du skall odla så skall du se till att det är enkelt att ta upp yngel och enkelt att jag fatt honan eller hannen och kunna sätta i ett annat kar det är snabbt att de spottar fram yngel och hannen får inte ro och vila.
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • Glenn
          • April 2002
          • 3904

          #5
          Ursprungligen postat av peterhaack
          Hmm då är nog mina immuna, matar mina med röda mygg och jag har aldrig haft bukvattensot på mina Malar ,varken yngel eller vuxna.
          En kompis matade mycket med mygg och alla hans ancistrus fick bukvattenssot trots att han hade perfekta vattenvärden och ingen nyinköpt fisk eller något annat som det kunde ha kommit genom.
          Mvh /Glenn

          Min Zoon

          Kommentar

          • MiaH
            • December 2005
            • 47

            #6
            Många grottor och gömställen...!!!

            Ska du ha till ancistrusarna...där leker dom och hanen vaktar ynglen mot andra fiskar.

            Jag har nyss hittat en liten ancistrus-bäbis i ett av mina akvarium...den är jätte söt!!! Hade inget gömställe i det akvariumet och därför överlevde bara en...!!! Hade inte planerat att få småttingar, det blev en överraskning för mig .

            Lycka till

            MiaH

            Kommentar

            • Thorn
              • February 2007
              • 83

              #7
              Hur lång tid tar det tills de är "vuxna" då...dvs tills man ser vilket kön...tar det veckor eller månader?
              {Daniel}

              Kommentar

              • Evulen
                • January 2007
                • 16

                #8
                en kompis som är storodlare på ancistrus säger det finns två sorter man knappt kan se skillnad på.. å de leker inte iaf... bara så du vet
                själv har jag ingen koll.. det har blivit yngel här två gånger utan hjälp iaf..

                Kommentar

                • Glenn
                  • April 2002
                  • 3904

                  #9
                  Ursprungligen postat av Evulen
                  en kompis som är storodlare på ancistrus säger det finns två sorter man knappt kan se skillnad på.. å de leker inte iaf... bara så du vet
                  själv har jag ingen koll.. det har blivit yngel här två gånger utan hjälp iaf..
                  Det är väl klart att dom måste leka. Hur får man annars fram yngel på dom?
                  Mvh /Glenn

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Evulen
                    • January 2007
                    • 16

                    #10
                    Ursprungligen postat av Glenn
                    Det är väl klart att dom måste leka. Hur får man annars fram yngel på dom?

                    dom ancistrus vi hade lekte å fick yngel..

                    men de olika sorter jag sa man inte såg nån direkt skillnad på som kompisen nämnt leker då INTE ihop.. å då blir det inga yngel hur man än försöker

                    Kommentar

                    • Kenny*92
                      • September 2006
                      • 1919

                      #11
                      Mm de kan va lite svårt.Thorn när dom e runt 6 cm börjar dom bli könsmogna
                      "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

                      Travian is The Shit

                      Ha D Gött


                      ///Mvh Kenny

                      Kommentar

                      • Glenn
                        • April 2002
                        • 3904

                        #12
                        Ursprungligen postat av Evulen
                        dom ancistrus vi hade lekte å fick yngel..

                        men de olika sorter jag sa man inte såg nån direkt skillnad på som kompisen nämnt leker då INTE ihop.. å då blir det inga yngel hur man än försöker
                        Jaha okej då är jag med. Trodde du mena att det var 1 sort som inte lekte så blev därför lite fundersam hur man skulle få fram nya ungdjur av just den sorten
                        Mvh /Glenn

                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • rick
                          • April 2005
                          • 1012

                          #13
                          Jag hittade rom för någon månad sen från ancistrus. Såg aldrig att de lekte eller vaktade. Nu åker båda omkring i karet och så fort hanen ser honan jagar han bort henne. Verkar inte ett dugg intresserade av varandra..

                          Dessutom vägrar min hane flytta in i kokosnötet jag fixat åt honom.
                          / Rickard

                          Kommentar

                          • isak_fishtanks
                            • January 2023
                            • 1

                            #14
                            Odla ancistrus
                            jag hade tänkt att börja odla ancistrus (common ancistrus), jag har läst och vissa säger att man ska flytta ynglen efter de är ca 1-2 cm och andra säger att man inte ska göra det så jag undrar om det är bäst att flytta de eller inte? Tacksam för alla svar

                            // Isak

                            Kommentar

                            • stefanr72
                              • November 2010
                              • 1026

                              #15
                              Ursprungligen postat av isak_fishtanks
                              Odla ancistrus
                              jag hade tänkt att börja odla ancistrus (common ancistrus), jag har läst och vissa säger att man ska flytta ynglen efter de är ca 1-2 cm och andra säger att man inte ska göra det så jag undrar om det är bäst att flytta de eller inte? Tacksam för alla svar

                              // Isak
                              Det finns ingen anledning att flytta dem så tidigt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...