hur mata corydoras på bästa sätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    hur mata corydoras på bästa sätt?

    Jag upplever att våra corydoras inte får så mycket mat som de borde. detta beror främst på att dom andra fiskarna, så fort de känner lukten av mat som ligger på botten, kommer fram och jagar iväg malarna och äter upp deras mat.

    Jag vet att corydorasarna även äter lite andra saker på botten, så dom kanske klarar sig, men vill att våra ska vara sådär runda, mätta och belåtna som andras man ser bilder på här på Zoopet! Dom måste ju få foder!

    Samtidigt så tar det ju lång tid för dom att äta då dom gärna vill "filtrera" i sig maten på det där speciella sättet.. och medan dom står och "tuggar" i sig maten kommer dom andra fiskarna och nafsar på dom och jagar bort dom....

    Fiskarna som kommer ner till botten och äter av deras mat är: neontetror, sorgmanteltetror, platy och en ancistrus. Vi har speciella sjunkande bruna små tabletter som är gjorda för Corydoras.

    Har ni någon särskild teknik för att dom ska få i sig mer mat?
    Vad utfodrar ni med?
    Ger ni de andra fiskarna mat samtidigt uppe vid ytan eller i vattnet?
    Ger ni Corydoras mat på dag, kväll eller natt?

    Jag tycker dom är alldeles för smala, hjälp!
    / Ebba
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    testa med att lägga in maten då karet vart nedsläkt ca 1h, de andra fiskarna har då "somnat". gör så med mina "bottenlevande" djur, alltså malar. det verkar fungera
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      jo, vi har matat dom när det är mörkt. men då äter ancistrusen upp det mesta av tabletten och jagar bort malarna. därför har vi lagt i flera tabletter, eller delat den i bitar och hoppats att pansarmalarna får i sig något av det.... men dom ser aldrig tjockare ut!

      på morgonen är istället platy och sorgmanteltetrorna mycket fetare.. det verkar som att dom alltid vaknar av lukten av mat, oavsett om dom gått ner bland växterna och sover. dom har extremt bra luktsinne, tycks det som.

      är det någon som matar sina pansarmalar med något annat än tabletter? tycker dom har svårt att få i sig av tabletten, den förblir "hård" rätt länge...
      dom gillar kanske mygglarver? i så fall, vilken sort är lättast för dom att få i sig? vår pansarmalar är väldigt små, runt 2,5 cm.
      / Ebba

      Kommentar

      • Richard.R
        • December 2006
        • 1872

        #4
        Jag matar mina corysar med frysta mygglarver som jag gräver ner lite i sanden så de får böka fram maten
        396L SA biotop
        128L SA biotop
        54L SA biotop
        54L SA biotop

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          #5
          mina corysar får:

          Frusen artemia, röda mygg, svarta mygg, vita mygglarver, mysis(frusen), algtabletter med spirulina, andra bottentabletter med "kött" i, tetra granultat, gröna skalade ärtor. Dom äter ju i pricnip allt, så det är bara att testa.
          Kan tänka mig att cyclops är bra, för det är ju så smått att det sprids ut och tar mycket längre tid för tex platy och dom andra att stjäla, så corysarna har en del att leta efter i fred under tiden.
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            okej, jag har inte testat några mygglarver någon gång, men får väl höra efter i akvarieaffären (renodlad sådan). jo, det är bra om det sprids ut lite. vill se dom bli runda om magen nu! tack för tips!
            / Ebba

            Kommentar

            • Björken
              • November 2005
              • 1174

              #7
              För mig funkar det bra att dela tabletterna i fyra delar eftersom de då dels löser upp sig snabbare, dels finns maten på fler ställen så alltid finns det några bitar som de andra inte äter på.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Du kan ju testa min proteinbombs-metod:


                Jag skulle inte rekommendera att du gör det mer än en gång i veckan, det skitar ned vattnet nåt enormt - men det är också garanterat att dina Corys kommer att vara proppmätta.
                Funkar tyvärr inte med mina L-260'or, de är för misstänksamma mot skålen.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  till Björken: jo, vi har också gjort det förut, men som det är nu så har hittas alla bitar av andra fiskar, och sorgmanteltetrorna lyfter upp hela fjärdedelen i munnen och försöker svälja den hel..... det känns som att ett foder i mycket små bitar (tex mygglarver) kanske skulle funka bättre... men jag har inte testat något sådant ännu.

                  till Azur: häftigt, men låter inte som något jag skulle våga mig på.. är det verkligen bra att ge fiskarna ägg? förstår att det ska blandas med annat foder...hmm...men är det "rätt" sorts protein dom får i sig då? jag tror att våra platy, neontetror och sorgmanteltetror skulle bli helt galna och börja noppa/bita/äta på den där ägg-kakan... dom äter redan nu från botten så fort dom känner lukten av, och hittar någonting.. men du kanske menar att "kakan" är så stor, att även pansarmalarna får plats att äta?

                  testar nog helst med mygglarver först.
                  Senast redigerad av toccata; 21 February 2007, 16:46.
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Till Toccata: Japp, ägg är OK för fisken. Japp, dina platys etc kommer också att äta sig proppmätta, men eftersom det är på bottnen skall du se att dina corys äter först & mest. Nackdelen är som sagt att det skitar ned.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      men eftersom det är på bottnen skall du se att dina corys äter först & mest.
                      det är det som är problemet: trots att dom är på botten trängs dom undan av dom andra fiskarna. corysarna är jättesmå. även om vi skulle ge dom en sådan ägg-platta på botten så skulle dom andra fiskarna, särskilt sorgmanteltetrorna, bete sig som pirayor och äta som galningar från botten, corysarna skulle bli ivägjagade men jag kanske vågar testa, nån gång..med en liiiiiiten platta ägg.

                      vi har bara ett 110-liters-akvarium, vill inte skita ner för mycket.
                      / Ebba

                      Kommentar

                      Arbetssätt...