Mal för 63liters kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    Mal för 63liters kar?

    Hej hej!
    Jag har spanat runt lite bland artbeskrivningarna men verkar inte hitta något som passar, så undrar om någon kan rekommendera en mal för ett 63liters kar? Kommer ha kakadua ciklider i karet.
    /Fredrik
    www.frfoto.tk
  • janne63
    • August 2006
    • 294

    #2
    Parotocinclus Jumbo är mina favoriter (bulldog pleco, LDA25). Mina går tillsammans med Bolivianska fjärilsciklider och det funkar i alla fall bra. Sen har du ju olika Otocinclus arter som borde funka utmärkt i ett litet akvarium.

    Däremot är jag osäker på om det är så bra att ha någon mal alls i 63 L tillsammans med kakaducikliderna om du vill ha yngel av dem. Risken finns att det blir för mycket störningar men det kanske någon annan kan uttala sig om.

    Kommentar

    • fredd
      • February 2007
      • 3360

      #3
      Ursprungligen postat av janne63
      Parotocinclus Jumbo är mina favoriter (bulldog pleco, LDA25). Mina går tillsammans med Bolivianska fjärilsciklider och det funkar i alla fall bra. Sen har du ju olika Otocinclus arter som borde funka utmärkt i ett litet akvarium.

      Däremot är jag osäker på om det är så bra att ha någon mal alls i 63 L tillsammans med kakaducikliderna om du vill ha yngel av dem. Risken finns att det blir för mycket störningar men det kanske någon annan kan uttala sig om.

      coolt, dom var rätt fräcka ändå hehe. brukar tycka att malar blir fula å förbaskat stora . Men jag får vänta å se om någon annan svarar angående det med ciklidernas lek.
      Tack för ditt svar iaf
      www.frfoto.tk

      Kommentar

      • Zone
        • February 2004
        • 680

        #4
        Jag skulle också rekommendera ett gäng ottosar, små, effektiva, lugna och fredliga...
        Senast redigerad av Zone; 15 February 2007, 22:03.
        MVH.
        Tommy.

        Kommentar

        • rent vatten
          • April 2005
          • 1061

          #5
          Jag skulle välja några corydoras till det karet.

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            #6
            Ursprungligen postat av rent vatten
            Jag skulle välja några corydoras till det karet.

            okej. Sen var det någon som sa att det kanske var bättre å ha fiskar som går längre upp i akvariet (ifall cikliderna får yngel osv).
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • Maria - Sjöjungfru

              • January 2004
              • 4236

              #7
              Ursprungligen postat av wicked1
              okej. Sen var det någon som sa att det kanske var bättre å ha fiskar som går längre upp i akvariet (ifall cikliderna får yngel osv).
              Vill du ha yngel på dina ciklider så tycker jag inte att du skall ha någon mal alls med dom. Corysar är romrövare och jag skulle tro att flera sugmalar skulle försöka knapra i sig rom om dom får chansen.
              Ottosar möjligtvis.
              Maria - Sjöjungfru

              Kommentar

              • fredd
                • February 2007
                • 3360

                #8
                okej, men det är la ganska så -skit bra- att ha en mal för den håller rent osv?
                Om man tänker på problem med alger osv är ju en mal ett ganska billigt alternativ?
                /f
                www.frfoto.tk

                Kommentar

                • Maria - Sjöjungfru

                  • January 2004
                  • 4236

                  #9
                  Ursprungligen postat av wicked1
                  okej, men det är la ganska så -skit bra- att ha en mal för den håller rent osv?
                  Om man tänker på problem med alger osv är ju en mal ett ganska billigt alternativ?
                  /f
                  Vill du ha malar som både skall hålla rent på botten och dessutom ha malar som äter alla ev olika sorters alger som kan dyka upp så lär du inte få plats med några ciklider alls
                  Varför inte ha ett par snäckor som algätare och renhållare istället. Passar mycket bättre i ett 63-liters.
                  Maria - Sjöjungfru

                  Kommentar

                  • fredd
                    • February 2007
                    • 3360

                    #10
                    Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
                    Vill du ha malar som både skall hålla rent på botten och dessutom ha malar som äter alla ev olika sorters alger som kan dyka upp så lär du inte få plats med några ciklider alls
                    Varför inte ha ett par snäckor som algätare och renhållare istället. Passar mycket bättre i ett 63-liters.

                    okaj, jo jag har tänkt på snäckor också men har inte sett några i någon butik som jag varit i. Sen vet jag inte om dom parar sig å sånt också?snäckorna dvs. Och vad sådana skulle kosta
                    www.frfoto.tk

                    Kommentar

                    • Amaro
                      • January 2007
                      • 1709

                      #11
                      wicked1

                      Enligt mig !!

                      du kan i princip ha vilken mal som helst i ditt 63Liters. dock beroende på dess storlek, en mal som är ca 3-5cm kan du utan problem ha. de vanliga är ju ancistrus och gibbiceps, båda är snygga. sen finns det mer speciella malar som kostar betydligt mer.

                      de flesta malar blir ju ganska stora efter ett par år, det du får göra då är att du antingen köper större kar eller att du säljer/skänker malen då den blivit för stor.

                      i mitt 54liters har jag 3 malar nu tillsammans med 1 kampfisks hanne, en hona, en regnbågshaj, 2 fembandsbarber, 2 guppys

                      mina malar är L52, L114 och L90. dessa blir skit stora, ca 25cm. men just nu trivs de skit bra i mitt 54liters. då de blir större lägger jag dem i ett betydligt större akvarium.
                      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                      Kommentar

                      • fredd
                        • February 2007
                        • 3360

                        #12
                        Ursprungligen postat av Amaro
                        wicked1

                        Enligt mig !!

                        du kan i princip ha vilken mal som helst i ditt 63Liters. dock beroende på dess storlek, en mal som är ca 3-5cm kan du utan problem ha. de vanliga är ju ancistrus och gibbiceps, båda är snygga. sen finns det mer speciella malar som kostar betydligt mer.

                        de flesta malar blir ju ganska stora efter ett par år, det du får göra då är att du antingen köper större kar eller att du säljer/skänker malen då den blivit för stor.

                        i mitt 54liters har jag 3 malar nu tillsammans med 1 kampfisks hanne, en hona, en regnbågshaj, 2 fembandsbarber, 2 guppys

                        mina malar är L52, L114 och L90. dessa blir skit stora, ca 25cm. men just nu trivs de skit bra i mitt 54liters. då de blir större lägger jag dem i ett betydligt större akvarium.

                        jo det e väl sant att man kan byta om jag hittar någon affärsinnehavare som kan tänka sig det, men det blir rätt mycket vel å köra bil hit å dit hehe !
                        Det bästa hade nog varit en mal som höll sig under 8cm hela tiden, var ju någon som nämnde en sådan mal så ska ta å kika efter den nästa gång jag besöker "Min" akvarist ;p!
                        www.frfoto.tk

                        Kommentar

                        • _Lena_
                          • June 2006
                          • 1273

                          #13
                          Ursprungligen postat av wicked1
                          okaj, jo jag har tänkt på snäckor också men har inte sett några i någon butik som jag varit i. Sen vet jag inte om dom parar sig å sånt också?snäckorna dvs. Och vad sådana skulle kosta
                          Jag köpte mina på gubbero zoo. Har sett dem hos Nol oxå och på en del andra ställen. Äpplesnäckor lägger ägg ovanför vattenytan så det är lätt att ha koll på ev förökning.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...