Romfyllda corydoras

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isolapojken
    • November 2004
    • 143

    Romfyllda corydoras

    Jag har ett gäng corydoras som tidigare lekt producerat ynglen som nästan är vuxna nu. Jag har tre honor som alla är extremt tjocka. De är välgödda men jag misstänker att de även är romstinna. De har varit så ett bra tag nu och jag fick då en fundering.
    Vad händer med rommen om de inte leker? Tillbakabildas den, eller vad händer? Jag tänkte iofs simulera regnperiod för att de ska leka, men om inte? Kan det vara farligt om de inte gör sig av med rommen? En av honorna ser nästan groteskt fet ut...
  • Richard.R
    • December 2006
    • 1872

    #2
    ska man göra det för att stimulera till lek hos corysar?
    396L SA biotop
    128L SA biotop
    54L SA biotop
    54L SA biotop

    Kommentar

    • isolapojken
      • November 2004
      • 143

      #3
      Ja det brukar fungera fint för att få igång leken.
      Testa att göra ett hyffsat stort vattenbyte med kallare vatten för att sänka temperaturen lite i karet så borde chanserna för lek öka. Givetvis är det många andra faktorer som föda osv som också spelar in.

      Kommentar

      • Corydoras mad
        • April 2003
        • 1686

        #4
        En av mina C. napoensis honor var också otroligt fet en gång och fylld med rom. Det blev aldrig någon lek och tillslut så gjorde hon sig av med dem genom att dumpa dem i gruset, äggen såg inte direkt runda ut då utan de var deformerade och såg inte ut som ägg ska. Jag har aldrig förstått mig på den lekgruppen. Senast hon la ägg gjorde hon det helt utan någon hannes uppvaktning. Hon simmade runt och lade lite ägg här och där - perfekt..
        /Mathias
        The Corydoras freak

        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

        Kommentar

        • Richard.R
          • December 2006
          • 1872

          #5
          corydoras mad, hur gör du för att få dina sterbais att leka? har ca 20-30 såna
          396L SA biotop
          128L SA biotop
          54L SA biotop
          54L SA biotop

          Kommentar

          • Corydoras mad
            • April 2003
            • 1686

            #6
            Det var ett tag sen mina C. sterbai lekte men det är väl det vanliga, mata upp dom med kvalitétsfoder och gör ett vattenbyte, ersätt med kallt vatten. Mina C. sterbai hannar har förövrig dansat runt honorna de senaste veckorna men de tycks inte vilja lägga några ägg..
            Synd att dom inte är som mina C. davidsandsi eller C. meate som leker 1-2ggr varje vecka
            /Mathias
            The Corydoras freak

            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

            Kommentar

            • Richard.R
              • December 2006
              • 1872

              #7
              vad ska jag mata up dem med, ger tetratabmin och frysta mygglarver som jag borrar ner i sanden
              396L SA biotop
              128L SA biotop
              54L SA biotop
              54L SA biotop

              Kommentar

              • Corydoras mad
                • April 2003
                • 1686

                #8
                låter som en bra diet.
                /Mathias
                The Corydoras freak

                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

                Kommentar

                Arbetssätt...