hona eller hanne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • the_bear
    • February 2007
    • 2

    hona eller hanne

    hej jag har en gold ancistrus Frågan är om det är en hona eller hanne kan man se det på denna


    http://i151.photobucket.com/albums/s...m/DSC00077.jpg"
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    tycker den är för liten för att köns bestämmas...man kan lättast könsbestämma dem vid 5-7 cm ungefär
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • the_bear
      • February 2007
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av macke_fisk
      tycker den är för liten för att köns bestämmas...man kan lättast könsbestämma dem vid 5-7 cm ungefär
      hur lång tid bruckar det ta för den att växa till sig
      jag har hört att det hjälper att bytta en vis del av vattnet vad gör det för nytta

      Kommentar

      • albjohn
        • March 2006
        • 1179

        #4
        Du ska byta vatten för att avlägsna den övergödning som uppstår i akvariet pga fiskskit, foderrester mm.

        Det går att köra utan eller i alla fall ganska sällsynta vattenbyten men detta kräver massor med växter, sparsam matning och inte minst en hel del kunskap.

        Har du relativt lite växter och matar flitigt som i ett normalt sällskapsakvarium är regelbundna vattenbyten ett måste eftersom du i annat fall utsätter fiskarna för helt oaceptabla förhållanden .

        Du bör byta ca 20-30 % av vattnet varje eller åtminstone varannnan vecka.

        Du måste även mata ancistrusen med tex algtabletter för att den ska växa och må bra.

        Ang kön så är det svårt att säga om den är liten men hannen får borst/skägg runt munnen när den blir könsmogen.
        Senast redigerad av albjohn; 01 February 2007, 22:29.
        Mvh Leif

        Kommentar

        • saltbiff
          • December 2006
          • 607

          #5
          Honorna kan även få små borst/strån runt nosen,på kanten liksom..båda mina gula honor har det men inte de två bruna..Men när borsten kommer mitt uppe på nosen och blir ganska långa då kan du ropa hej för då har det blivit en hane av honan Vill du sen att de ska leka så mata varierat,ge dem många grottor och var noga med vattenbyten,sen när du får massa ungar som bajar MASSOR kan du ha tur att få övergödning så att alla växter täcks med en massa söta och inte alls jobbiga alger Det fick jag Suck!

          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

          Kommentar

          Arbetssätt...