Grusstorlek och Corydoras

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m94perli
    • January 2003
    • 21

    Grusstorlek och Corydoras

    Jag tänker ge bort mina Praktbotior för och skaffa några Corydoras.
    Mitt grus är inte sand precis och jag undrar hur viktigt det är med grusstorleken för att inte skada skäggtömmarna.
    Praktbotiorna rotar runt massor i gruset och de har tömmarna kvar.
    Gruset är köpt på Åleds och heter Mindanao tror jag.

    Mina funderingar:
    Är det OK med det grus jag har?
    Vilken Corydoras skall jag satsa på?
    - Lättskött är en fördel
    - Hur många?
    - Nuvarande invånare i 310l Amazon. 2 scalar, 15 vinkeltetra, 25 neontetra, 6 Bilbuk(mosaik), 2st ancistrus, 3st praktbotia(som skall flytta)
  • skivsamlaren
    • April 2007
    • 13

    #2
    Väcker/stjäl din tråd lite...

    Som jag fattat det ska du helst ha litet och ej kantigt grus till Cory.
    Vissa menar dock på att föroreningar är en större orsak till skador på skäggtömmar än grusstorlek..

    Själv har jag råda 0.8-1.2 mm i dagsläget, men vill gå ner i stlk, för att få fram deras "bökande beteende" mera..
    Planen är väl att köpa 0.33 mm råda, men min fråga är...

    Fungerar gruset fortf bra när det är så litet och kompakt?
    Eller 0.33 kanske man kallar sand, och sand har som jag förstått det problem med genomströmningen, bakterier osv..
    Skulle jag behöva torv och fan och hans moster för 0.33 mm?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av m94perli
      Jag tänker ge bort mina Praktbotior för och skaffa några Corydoras.
      Mitt grus är inte sand precis och jag undrar hur viktigt det är med grusstorleken för att inte skada skäggtömmarna.
      Praktbotiorna rotar runt massor i gruset och de har tömmarna kvar.
      Gruset är köpt på Åleds och heter Mindanao tror jag.

      Mina funderingar:
      Är det OK med det grus jag har?
      Vilken Corydoras skall jag satsa på?
      - Lättskött är en fördel
      - Hur många?
      - Nuvarande invånare i 310l Amazon. 2 scalar, 15 vinkeltetra, 25 neontetra, 6 Bilbuk(mosaik), 2st ancistrus, 3st praktbotia(som skall flytta)
      Smått grus är viktigt - men viktigast är att det är runt och slipat. Jag känner inte till det grus du har så jag kan inte uttala mig om det.

      Vilken Corydoras skall jag satsa på?
      - Lättskött är en fördel
      - Hur många?
      De tåligaste är ju som det odlas mest på dvs aeneus och paleatus.
      Ju fler desto bättre - men i ett så pass stort akvarium, minst 10 men gärna fler

      Vissa menar dock på att föroreningar är en större orsak till skador på skäggtömmar än grusstorlek..
      Men det är väl som så att gruset ger såren, men att föroreningar och bakterier ger infektioner i såren som uppstått pga gruset.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • gizmogirl
        • August 2006
        • 2214

        #4
        Jag har engelsk sjösten i mitt akvarium och det funkar bra för corysarna de bökar på som bara den .

        Kommentar

        • Lilibet
          • June 2007
          • 346

          #5
          Har grus men funderar på att byta till sand (helt eller delvis). Har inte kommit till mer än en tanke än . Har två Corydoras aeneus, som jag haft i drygt två månader. De har vuxit fint, verkar trivas och rotar i gruset och har fina skäggtömmar. Har 63Lkar.



          Ursprungligen postat av m94perli
          Jag tänker ge bort mina Praktbotior för och skaffa några Corydoras.
          Mitt grus är inte sand precis och jag undrar hur viktigt det är med grusstorleken för att inte skada skäggtömmarna.
          Praktbotiorna rotar runt massor i gruset och de har tömmarna kvar.
          Gruset är köpt på Åleds och heter Mindanao tror jag.

          Mina funderingar:
          Är det OK med det grus jag har?
          Vilken Corydoras skall jag satsa på?
          - Lättskött är en fördel
          - Hur många?
          - Nuvarande invånare i 310l Amazon. 2 scalar, 15 vinkeltetra, 25 neontetra, 6 Bilbuk(mosaik), 2st ancistrus, 3st praktbotia(som skall flytta)
          Den som har flest saker när han dör vinner!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av gizmogirl
            Jag har engelsk sjösten i mitt akvarium och det funkar bra för corysarna de bökar på som bara den .
            Engelsk sjösten finns av flera olika fabrikat och kornstorlekar - så för att det funkar hos dig med engelsk sjösten innebär inte nödvändigtvis att det funkar för andra. Du bör åtminstone nämna vilken kornstorlek du har på ditt grus.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • EvaPeva
              • May 2007
              • 765

              #7
              Hej.
              Jag har biltemas blästersand i 3 av mina kar. Den finns i 2 storlekar, jag har bägge & tycker inte den ena e bättre än den andra. & mina corydoras älskar det. Jag koppa in från mitt gruskar för ett tag sen (9 veckor) & dessa verkar trivas mkt bättre i sandkaret!
              Biltemas blästersand kostar 50 kr för 25 kg, billigt, snyggt & absolut funktionsfyllande!

              Lycka till!

              Mvh Eva

              Kommentar

              • gizmogirl
                • August 2006
                • 2214

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Engelsk sjösten finns av flera olika fabrikat och kornstorlekar - så för att det funkar hos dig med engelsk sjösten innebär inte nödvändigtvis att det funkar för andra. Du bör åtminstone nämna vilken kornstorlek du har på ditt grus.
                Förlåt Kjell men jag vet inte vad det är för storlek inte den allra minsta iaf och fabrikat det vet jag inte heller och jag har ärligt inte hört att det inte funkat hos någon annan heller som har engelsk sjösten men förlåt igen.

                Kommentar

                Arbetssätt...