Partnerbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HazelCR

    Partnerbyte?

    Som rubriken antyder, så sysslar mina Ancistrusar med partnerbyte.
    Jag har ett 165 liters akvarium som är avdelad med en filtermatta i mitten. Efter ett vattenbyte så blev vattennivån så pass hög att ancistrusarna kan byta sida.
    Å vad händer? Jo, hanarna byter sida. Till att börja med håvade jag tillbaka hanarna till "rätt" sida. Rätt sida, enligt mitt sätt att tänka.
    Det bruna paret till vänster och guldparet till höger. Men malarna envisas med att ett partnerbyte är helt OK och att jag är gammeldags.
    Jag är ganska övertygad om att det kommer lek från båda håll snart. Vi får se vem som fläktar vems rom.
    Jag kanske ska tillägga att båda paren är unga och virila och vanligtvis leksugna.
    Jag vet att TantNacy ordnade partenerbyte för sina Ancistrusar ibland, men jag undrar om de fick bestämma själva?
    Är det någon annan som upplevt något liknade?
  • HazelCR

    #2
    Ingen lek än så länge. Det verkar mer som om hanarna tar sig över till varandras sida för att fajtas lite lätt.
    Jag får nog täppa till ovan PPI-mattan, så de inte kan ta sig mellan de två facken. Det borde ha blivit lek redan, om paren fått gå helt själva, som det var tänkt.
    Så här är det väl med malar. Hanarna bråkar istället för att vakta ägg, om de får chansen.
    Senast redigerad av Gäst; 03 February 2007, 07:50.

    Kommentar

    • HazelCR

      #3
      Nu fläktar den bruna hanen på en hel mängd rom i en kokosnöt. Men jag vet faktiskt inte med vem som han fått till det med. Både den bruna honan och guldhonan finns just nu på hans planhalva.
      Det borde bli ca 25% guldisar med den bruna honan och 50 % med guldhonan, om Mendels enkla beräkningar gäller i detta fall.

      Kommentar

      • HazelCR

        #4
        Nu har det hänt. Partnerbytet alltså.

        Min största guldancitrushane har fläktat ett tag nu. Jag tittade till yngeln idag i kokosnöten. Det verkar som om det var 50/50 med guld och brun. Han måste ha lekt med den bruna honan. Alltså ett partnerbyte. Å Mendels enkla ärftlighetsprinciper verkar hålla, i detta fall.

        Den bruna honan kanske har lekt med den hane som är störst. Det sägs att det ska vara så med malar. Den stackars bruna hanen har fläktat ägg, så mycket att han har växt långsammare än sin tjej. Och nu kan det kraken vara utkonkurerad av en gyllene yngre Ancistrushane. Så kan det gå, även i malarnas värld!

        Förresten så har jag ett annat ungt guldancistruspar som lekt för andra gången. Den hanen är det ingen ordning på. Han glömmer bort fläktandet långa stunder, latoxen där. Är man ung och full av liv, så får de la gå.

        (165 liter kar med en PPI-matta som avdelare. De fyra Ancitrusarna verkar kunna flytta sig mellan de två avdelningarna precis som de vill. Hur gör de? Antagligen tar de sig över ovan PPI-mattan. Jag har aldrig sett detta, emn någon annan väg står nog inte till buds.)
        Senast redigerad av Gäst; 14 September 2007, 13:24.

        Kommentar

        Arbetssätt...