Drakmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Algie
    • January 2007
    • 99

    Drakmal

    Jag har en mal som jag tror är en drakmal och jag undrar om någon kan berätta lite om den arten. Hur stor kan den bli? Ska jag ha en hona och en hane, eller kan de vara två av samma kön? Trivs den ensam med andra fiskarter?
    Någon som vill dela med sig?
    ______________

    MVH Anneli
  • sockerconny
    • October 2004
    • 2349

    #2
    Drakmal, Ancistrus ranunculus kanske?

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Har du köpt den som drakmal kan det nog vara antingen Liposarcus pardalis, eller Hypostomus plecostomus, det är nog de som oftast säljs som drakmal, eller pleco. De blir ca 30-50 cm, och vilka kön du har spelar ingen roll, de går nog inte att odla i vanliga akvarier, och två av samma kön tror jag inte är så jätteaggressiva mot varandra, eftersom deras möjlighet att föröka sig är begränsad, så har de nog inget direkt revirtänkande heller, men det är bara en gissning. Det räcker nog t.o.m om du har en.

      De är nog oftast fredliga mot andra fiskar, men de kan nog äta upp småfiskar som sover på botten på nätterna. Kan kanske vara en Ancistrus också.

      Liposarcus pardalis:


      Hypostomus plecostomus:
      Senast redigerad av Shepard; 26 January 2007, 10:04.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Algie
        • January 2007
        • 99

        #4
        Den översta länken kommer jag inte in på och den andra var jag in och tittade på, men den ser inte ut så. Jag hade ingen aning vad det var när jag köpte den så jag har letat efter bilder på en art som liknar och det enda jag sett är drakmal på en liten bild någonstans men den finns inte i böcker. Den är svår att se för den gömmer sig och på natten är det ju svårt att se den. Den är mycket mörkare än på länken.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Färgen kan nog variera beroende på hur ljust eller mörkt underlaget är. Du kanske kan beskriva den, eller ännu hellre ta en bild, om du har möjlighet.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Algie
            • January 2007
            • 99

            #6
            Har nu letat på nätet och tror att det är en Hypostomus punctatus! Liknar i alla fall en sådan!

            ________________

            MVH Anneli

            Kommentar

            • Guest

              #7
              plecotomus säljs oftast som pardalis i sverige....det är inte en gibbiceps då

              Kommentar

              • Algie
                • January 2007
                • 99

                #8
                Jag är inte säker med vad det är för sort. Vad det värkar så är det många som är mycket lika så det kanske är omöjligt att komma fram till något svar. Vet bara att jag tycker den ser ut som jag skrev: Hypostomus ponctatus.....

                Anneli

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Ursprungligen postat av Algie
                  Jag är inte säker med vad det är för sort. Vad det värkar så är det många som är mycket lika så det kanske är omöjligt att komma fram till något svar. Vet bara att jag tycker den ser ut som jag skrev: Hypostomus ponctatus.....

                  Anneli
                  hmm har aldrig sätt en hypostomus punctatus irl, antingen tror jag att det är en liposarcus pardalis eller en gibbiceps för gibbiceps brukar kallas just för drakmal ibland.

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Hypostomus-arter finns säkert flera olika i handeln. Men just arten Hypostomus plecostomus är troligen synnerligen sällsynt. Den lever nära kusten i Surinam och ser ut så här:

                    Länk till Linnaeus typer

                    Att fiskarna på bilden ser lite eländiga ut beror på att de har varit döda sedan mitten av 1700-talet.

                    Många fiskar kallas "pleco" eller "plecostomus" i handeln, men den enda fisk som innehåller ordet "plecostomus" i sitt vetenskapliga namn är alltså Hypostomus plecostomus och den är mycket sällsynt om den alls förekommer i handeln. Den lär ha förekommit sporadiskt på 1960- och 70-talet.

                    Den art som lever i Orinoco och som kan dyka upp i handeln idag är möjligen samma art men troligen är det två olika.

                    Kommentar

                    • Algie
                      • January 2007
                      • 99

                      #11
                      Om det nu är en Liposarcus pardalis, som liknar min mal mycket, så kan någon berätta något om den? Jag har bara ett 40l akvarium och vill inte ha en fisk som blir 40 cm. Vad ska jag då ha får en mal som tar hand om algerna???

                      Anneli

                      Kommentar

                      • Daniel Blom
                        • June 2003
                        • 1670

                        #12
                        Ursprungligen postat av Algie
                        Jag har bara ett 40l akvarium och vill inte ha en fisk som blir 40 cm. Vad ska jag då ha får en mal som tar hand om algerna???
                        Otocinclus - fast de kan imho vara rätt känsliga. Eller småancistrus som du säljer när de blir för stora.
                        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                        och framgången är given.
                        Samuel Clemens
                        Mina bilder

                        Kommentar

                        Arbetssätt...