Pygmépansarmalarna leker, några tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulla
    • April 2002
    • 1163

    Pygmépansarmalarna leker, några tips?

    Hej, mina pygmépansarmalar leker så gott som varje morgon när ljuset tänds i akvariet. Nu har de kommit på den utmärkta idén att fästa rommen på växterna, så det skulle kunna bli yngel av det hela.

    Eventuellt skulle jag kunna placera rommen i en yngelkasse i nuvarande karet. Jag ska knyta ihop en lekmopp och placera den i karet, tydligen lägger de rom lite varstans, så moppen kanske också duger? Den skulle vara lätt att flytta in i yngelkassen.

    Pansarmalarna (6 stycken) går tillsammans med 10 neontetror i ett 45-liters kar. Tror ni att neontetrorna äter upp rommen? Jag har annars möjlighet att flytta dem till mitt 92-liters kar.

    Är det någon som har erfarenheter av pygmépansarmals-odling? Jag har läst igenom det mesta jag lyckats hitta på nätet, men alla tips mottages tacksamt.


    Ulla, 92-l, 350-l och 678-l akvarier samt ett 45-liters, nystartat!

    Ulla, 92-l, 350-l och 678-l akvarier samt ett 45-liters, nystartat!
    Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637
  • pelle
    • January 2002
    • 419

    #2
    Hej

    Jag tror inte att neontetrorna äter upp varken rom eller yngel. Om du ändå är orolig, så vänta med flytt tills ynglen har börjat simma omkring. Flytta rom brukar inte funka så bra.

    Jag läste precis din presentation. Har du fått yngel av dina japanska räkor? Vilken art är det? Är det den som också kallas Amanoräka?

    Mvh/ Per


    Per

    Kommentar

    • Bilbo
      • February 2002
      • 2119

      #3
      Neontetror äter garanterat rommen om de kommer åt den, likaså ynglen, jag tror du behöver avskärma dem på något sätt.

      // Magnus
      // Magnus
      Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

      Kommentar

      • pelle
        • January 2002
        • 419

        #4
        Jag hade faktiskt en lek efter c. Aenus som lyckades bra i ett sällskapsakvarium. Det fanns både det ena och det andra där men jag minns inte om jag hade neonteror. Tycks minnas att jag hade bl,annat citrontetror tillsammans med malarna.
        Jag fiskade upp ynglen när de började simma runt och leta mat.

        Mvh/ Per
        Per

        Kommentar

        • Ulla
          • April 2002
          • 1163

          #5
          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          Hej

          Jag läste precis din presentation. Har du fått yngel av dina japanska räkor? Vilken art är det? Är det den som också kallas Amanoräka?

          Mvh/ Per
          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

          Jag är inte säker på vilken art av räkor jag har. Det borde inte vara den vanliga Amano-räkan. De ska ju inte föröka sig i akvariet.

          Men det finns 8-10 olika räkarter som är väldigt lika varann, så nån Cardina är det i alla fall.
          En av de äldsta räkorna har blivit helt mörkbrun, med en ljus strimma längst hela översidan av skalet. De kan tydligen mörkna om de knaprar i sig mycket av rötterna i karet.

          Räkorna i mitt 678-liters kar är riktiga Cardina japonica, de är mycket större än de här som ynglar av sig.

          Ulla, 92-l, 350-l och 678-l akvarier samt ett 45-liters, nystartat!
          Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

          Kommentar

          Arbetssätt...