Varning för Ancistrus med yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • J Stefan J
    • July 2006
    • 74

    Varning för Ancistrus med yngel

    Jag har mängder av ancitrus yngel i mitt 300 l Juwel. Två av mina uppfödda blåciklidhannar har antagligen attackerat ancitrushonan med yngel. Båda tappade simförmåga (med simblåsan). Den ena var nu så dålig att jag fick avliva den. Min teori är att ancitrus honan taggar har något slags gift och för barn som har sina armar & händer i akvariet kan det vara farligt.

    Mvh Stefan Jakobsson
  • Knyttet
    • December 2006
    • 646

    #2
    Om det är vanlig ancistrus så brukar det vara hanen som tar hand om ynglen
    min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

    Kommentar

    • J Stefan J
      • July 2006
      • 74

      #3
      Mycket möjligt.

      Men trots allt är det värt att vara försiktig även om det är ett svagt gift.
      Jag själv upptäckte för ancistrus taggar när jag flyttade . De fastnade i håven rejält innan jag fick loss dem. Rent naturligt är det ganska logiskt att en art som är väldigt liten har ett giftigt försvar mot större rovdjur. Men om det skulle beröra en människa är inte vetenskapligt fastställt. Blåcikliderna som var dubbelt så stora som ancitrusen var ju inte de bästa exemplaren.
      De var slitna redan när jag köpte dem för 4år sedan och de individer jag har är yngel från dessa. Det kan vara genetiska sjukdomar men den blåciklidhanne som kommer från mitt andra akvarium från samma kull visar inga problem med simblåsan efter att jag flyttade honom till det stora akvariumet.

      Kommentar

      • Knyttet
        • December 2006
        • 646

        #4
        Har aldrig hört att de (vanlig ancistrus) skulle vara giftiga, men jag kan inte svära på att de inte är det ändå förstås.

        Ett tips är att du skaffar en väldigt finmaskig håv till att håva ancistrus, så slipper de fastna med sina taggar.
        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

        Kommentar

        • J Stefan J
          • July 2006
          • 74

          #5
          Ancitrus

          Jag köpte ancitrus eftersom de är mindre än de malar som blir kanske blir 20cm långa & har stora vassa taggar . De tar över akvariet och inga fiskar kan försvara sina ägg mot en så stark fiende. Jag köpte palettciklider från två olika affärer sedan jag blev förtjust ett par med yngel i en kruka. Jag fick först en kull som jag drev upp och av dessa behöll jag ett gäng varav en stark hane och hona drev upp en ny kull. Den lika stora ancistrusen (som palettciklid hannen) kördes bort av den modiga palettciklidhannen. Den dog aldrig till följd att simblåsan inte fungerade till ancistrusen försvar. Nu har jag mängder av små ancistrus i mitt stora akvarium & det är förstås jättekul. Det är kul när man kan skapa en miljö där fiskarna känner sig trygga nog att ynga av sig.

          Kommentar

          Arbetssätt...