prakt botia= elak?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malin.B
    • February 2006
    • 37

    prakt botia= elak?

    Jag har en ensam praktbotia, bara ett par cm stor. han blev ensam då hans kompis för någon vecka sen reste vidare till större hav.. nu har jag sett att han förföljer mina neontetror, vill picka på dom..är han elak nu när han är själv, någon som vet?
    Ni som har praktbotior, hör ni också detta knackande ljud?
    mvh Malin
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    det knackander ljudet är normalt..hör det ganska ofta. dock inte efter att jag köpt fler, har 5st nu, de trivs skit bra, sedan ja skaffa fler så de blev fem så sluta de knacka.

    att den försöker picka på neontetrorna förstår jag dock inte.. har själv 10 neoner i samma kar som praktisarna. funkar hur bra som hälst...

    du tänk på att praktbotian är en stimfisk och att du bör ha minst 3st för att de ska trivas. de mår dåligt om de är ensamma vilket kan förklara betendet hos din fisk

    lycka till
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • Malinitzi
      • December 2006
      • 2088

      #3
      Praktbotior

      Ursprungligen postat av Malin.B
      Jag har en ensam praktbotia, bara ett par cm stor. han blev ensam då hans kompis för någon vecka sen reste vidare till större hav.. nu har jag sett att han förföljer mina neontetror, vill picka på dom..är han elak nu när han är själv, någon som vet?
      Ni som har praktbotior, hör ni också detta knackande ljud?
      mvh Malin
      Hade 3 praktbotior från början, nu har en kilat vidare.... Tycker att de två jag har kvar jagar varann. Synd att du bor så långt från mej annars hade kunnat överta mina två

      Kommentar

      • Amaro
        • January 2007
        • 1709

        #4
        jag kan gärna ta dina botier =P råkar vara i sthlm just nu
        Senast redigerad av Amaro; 20 January 2007, 20:35.
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

        Kommentar

        • Knyttet
          • December 2006
          • 646

          #5
          Mina praktbotior gör knackljud trots att de är 7 st. Tror inte att knackandet är ett tecken på vantrivsel.

          Det händer att de förföljer neontetror vid matning. Jag tolkar det som att botiorna blir så till sig av att det dalar ner flingor som de har svårt att fånga, att de förväxlar tetrorna med maten o börjar följa efter dem istället. När det inte är matdags så bryr de sig inte om neontetrorna.
          Senast redigerad av Knyttet; 20 January 2007, 20:45.
          min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

          Kommentar

          • Amaro
            • January 2007
            • 1709

            #6
            nej nej de tror inte jag heller. men jag finner det märkligt att de slutade knacka då deras antal ökade. skulle inte förvåna mig om det beror på att de trivs jättebra.
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Knackandet är kanske ett sätt att lokalisera artfränder, och eftersom de är stimfiskar, så simmar de kanske runt och klickar och letar om de är ensamma. Kanske därför de har slutat nu när de är fler. Jag skulle nog inte ha färre än 6, tyvärr är de ju rätt dyra. Men man kan ju köpa dem i omgångar.

              Jag tror också att det är lättare att lyckas med dem om man köper så´na som är åtminstone 7-8 cm, de små tror jag är känsligare. Och man ska undvika att köpa så´na som är för smala, verkar vara rätt vanligt med små praktbotior som ser magra ut i affärer.

              Botior är förresten inga malar
              Senast redigerad av Shepard; 20 January 2007, 20:55.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Knyttet
                • December 2006
                • 646

                #8
                Mina knackar när de äter gurka och maltabletter. Det händer också att de knackar när de har små fajter.

                Jag har köpt den minsta storleken affären hade, tyckte att de större var för dyra. Det har gått fint, alla har överlevt och de äldsta börjar bli riktigt biffiga.
                min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                Kommentar

                • Amaro
                  • January 2007
                  • 1709

                  #9
                  håller med om att man inte bör köpa smala. min smala jag köpte dog efter 1 vecka. de lite fetare mår hur bra som hälst.

                  dyra njaa..i zoobutikerna ja. fast på vissa diskreta ställen kan man hitta dem för 60kr

                  sen kostar de 60kr i örebros akvarielager också...www.akvarielagret.se eller nått liknande...sök på google så hittar ni
                  If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                  Kommentar

                  • Amaro
                    • January 2007
                    • 1709

                    #10



                    så var det
                    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                    Kommentar

                    • Knyttet
                      • December 2006
                      • 646

                      #11
                      jag kan vara lite snål av mig

                      Tyckte att de små var lika bra som de större eftersom de ändå växer till sig med tiden.
                      min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                      Kommentar

                      • desiredillusion
                        • February 2006
                        • 512

                        #12
                        Jeg er ikke sikker på om det stemmer, men jeg har lest at de lager den "knekkelyden" når de spiser. Og at de kan lage så høy lyd at endel faktisk har trodd akvarieglasset sprakk. Men jeg vet ikke om det stemmer

                        Men vil ikke si de er slemme, da er det vel mer hvert enkelt individ det går på.
                        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                        Kommentar

                        • yllekanin
                          • December 2006
                          • 177

                          #13
                          Äter praktbotian sniglar modell större som man köpt? Typ red onion mfl. ?
                          Mvh Michael

                          Kommentar

                          • Malin.B
                            • February 2006
                            • 37

                            #14
                            det där med att dom knackar när dom äter känner jag igen och att det låter som akvariet håller på att gå sönder...ett tag trodde jag det var råttor i väggen tills jag fattade att det där knackandet måste komma från en liten fisk i ett 400liters akvarium...hur lyckas dom låta så "högt" ??
                            Förlåt om jag la Botia frågan under "Malar" men jag vet kanske inte så mycket som en del andra och jag tycker den faktiskt ser ut som en liten mal, där jag köpte den ; akvarielager.se stod den under rubriken malar i alla fall. förlåt, nu har jag lärt mig det!

                            Kommentar

                            • botia danio
                              • January 2007
                              • 86

                              #15
                              En på jobbet hade 2 Praktbotior och 12 neontetror.. Han hade bara 2 neoner kvar när Praktbotiorna åkte ut ur akvariet.. Nu har ingen mer försvunnit..
                              Goby, Indiska glasmalar.
                              och en Siamesis Hygrophila carmbosa.
                              I ett annat akvarium 3 guppy

                              Kommentar

                              Arbetssätt...