corydoras aeneus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    corydoras aeneus

    halloj alla

    bara för någon minut sen så såg jag att mina corydoras aeneus höll på att leka...är skitglad...har aldrig hänt mig innan....men nu till min fråga....det paret som leker är en metalpansar "albino" hona och en vanlig metallpanasar hane och honan äter upp äggen efter hon har lagt och efter att hanen har befruktat dem...varför gör hon så???
    MVH macke_fisk
  • Fellan
    • June 2006
    • 551

    #2
    Jag har samma problem med paleatus
    honan lägger ägg, hanen simmar efter men sen då han egentligen ska befrukta dom käkar han upp allt istället. Väldigt irriterande!!

    De käkar ägg eftersom de tycker det är gott
    Always look on the bright side of life!
    Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

    Kommentar

    • kamparn
      • February 2004
      • 105

      #3
      När ni märker att honorna börjar bli rund om magarna och snart är redo för lek så mata på dom lite med typ mygg och artemia så de är mätta och belåtna då brukar de låta bli rommen, funkar för mig iaf.
      Mvh Micke
      200L Tetror och Harnesk malar+ 2par S.Barbatus+ 8st C. Pygmaeus
      108L 1 Kamphane+ 1par dvärggurami+ 3 Corydoras Panda(ska bli fler)
      105L i källaren med sump i väntan på möbel och belysning
      54L S.Barbatus yngel + Malaysiska sandsnäckor och nån annan art som följde med växter
      20L S.Barbatus yngel

      Kommentar

      • Fellan
        • June 2006
        • 551

        #4
        Jo, men i mitt fall var det ju inte så att honorna käkade upp den. MAten låg några cm bort men tror ni att de brydde sig om det?? Och paleatus honor är ständigt runda
        Always look on the bright side of life!
        Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

        Kommentar

        • kamparn
          • February 2004
          • 105

          #5
          Kollade din zoon och såg att du har ett helt stim. Är det så att hanar som inte leker ger sig på äggen så prova att flytta ett lek par till en egen burk och mata på dom. Ja honorna är rundare än hanarna men inte lika runda som om dom går med ägg :-)
          Mvh Micke
          200L Tetror och Harnesk malar+ 2par S.Barbatus+ 8st C. Pygmaeus
          108L 1 Kamphane+ 1par dvärggurami+ 3 Corydoras Panda(ska bli fler)
          105L i källaren med sump i väntan på möbel och belysning
          54L S.Barbatus yngel + Malaysiska sandsnäckor och nån annan art som följde med växter
          20L S.Barbatus yngel

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            hmmmm....ok tack för era svar....får vara beredd nästa gång och försöka ordna ett akvarium ensamma till dem^^
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • MaxRobban
              • August 2006
              • 1048

              #7
              Då jag haft lek med Aneus så har de ofta lekt klart, sedan vilat innan de börjar leta ägg att äta upp... så oftast har jag kunnat ta hand om äggen om jag velat detta. Men har de lekt nu så kommer de leka igen o det brukar funka att stimulera dem till lek... vänta en del veckor först.. sedan mkt god mat en tid, därefter vatten byte o i samband med detta sänk temperaturen några grader... ska regn stimulering.. detta brukar få dem att leka kanske följande morgon o i bland redan samma kväll.

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Ursprungligen postat av MaxRobban
                Då jag haft lek med Aneus så har de ofta lekt klart, sedan vilat innan de börjar leta ägg att äta upp... så oftast har jag kunnat ta hand om äggen om jag velat detta. Men har de lekt nu så kommer de leka igen o det brukar funka att stimulera dem till lek... vänta en del veckor först.. sedan mkt god mat en tid, därefter vatten byte o i samband med detta sänk temperaturen några grader... ska regn stimulering.. detta brukar få dem att leka kanske följande morgon o i bland redan samma kväll.

                det ska jag testa någon gång
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • Corydoras mad
                  • April 2003
                  • 1686

                  #9
                  Mitt tips till dig: Gör dig en simpel men effektiv lekmop, http://www.aquarticles.com/articles/...wning_Mop.html . Den labyrintliknande lekmoppen skapar ett mycket bra skydd för äggen. Om du vill kan du sedan ta ut hela lekmoppen och kläcka äggen i en separat tank, eventuellt kan du ta dig an det mödosamma arbetet att plocka ut äggen en och en. Eftersom C. aeneus lägger små och många ägg oftast så kan det vara bra att nysta en extra stor lekmopp.
                  En annan sak värt att notera är att färgen verkar ha en liten betydelse, de har en tendens att favorisera mörka färger på garnet, typ brun, svart och mörk grön. Jag kan ej bekräfta detta men det kommer från den pålitliga källan, Ian Fuller.
                  Senast redigerad av Corydoras mad; 09 January 2007, 14:42.
                  /Mathias
                  The Corydoras freak

                  Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    Ursprungligen postat av Corydoras mad
                    Mitt tips till dig: Gör dig en simpel men effektiv lekmop, http://www.aquarticles.com/articles/...wning_Mop.html . Den labyrintliknande lekmoppen skapar ett mycket bra skydd för äggen. Om du vill kan du sedan ta ut hela lekmoppen och kläcka äggen i en separat tank, eventuellt kan du ta dig an det mödosamma arbetet att plocka ut äggen en och en. Eftersom C. aeneus lägger små och många ägg oftast så kan det vara bra att nysta en extra stor lekmopp.
                    En annan sak värt att notera är att färgen verkar ha en liten betydelse, de har en tendens att favorisera mörka färger på garnet, typ brun, svart och mörk grön. Jag kan ej bekräfta detta men det kommer från den pålitliga källan, Ian Fuller.

                    hmmmmm verkar vara en smart liten grej.....får kolla närmare på den
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    Arbetssätt...