asian redtail

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bastard
    • December 2006
    • 7

    asian redtail

    Misstänker att det är en sådan som härjar i mitt ena akvarium...

    skulle behöva lite hjälp med fakta samt kanske någon bild... som jag har förstått så ska dom inte bli så blodigt stora... men är tacksam för allt info jag kan få!

    MVH//Fredde
    Born to lose/Out to lunch
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Ursprungligen postat av bastard
    Misstänker att det är en sådan som härjar i mitt ena akvarium...
    skulle behöva lite hjälp med fakta samt kanske någon bild... som jag har förstått så ska dom inte bli så blodigt stora... men är tacksam för allt info jag kan få!
    Inte så stora, kanske ("bara" en knapp meter) - men blodigt blir det!
    Du har väl läst vad Planet Catfish skriver om ARTC (Asian Red Tail Catfish), Hemibagrus wyckioides:
    All filters, heaters, etc should be behind a protective barrier as this fish can, and will, bite through a heater.
    Not compatible with other fishes due to its nasty disposition. Many claim that H. wyckioides is the most aggressive freshwater fish in the world. Given this fish's ability to bite, it is not even safe with tank mates too large to swallow since it will simply take bites out them.
    Folk som har eller har haft ARTC hittar du lättast på:
    www.monsterfishkeepers.com

    Senast redigerad av Daniel Blom; 23 December 2006, 18:02.
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • bastard
      • December 2006
      • 7

      #3
      Ursprungligen postat av daniel60
      Inte så stora, kanske ("bara" en knapp meter) - men blodigt blir det!
      Du har väl läst vad Planet Catfish skriver om ARTC (Asian Red Tail Catfish), Hemibagrus wyckioides:


      Folk som har eller har haft ARTC hittar du lättast på:
      www.monsterfishkeepers.com

      http://forums.waterwolves.com/
      wow... låter som en perfekt sällskaps fisk... då vet jag vem som har tuggat på jätte guramin.... oj oj...

      http://www.ilmioacquario.net/Foto/Pe...tusNemurus.jpg den är väldigt lik den här... men den heter ju något helt annat?! är lite förvirrad!
      Born to lose/Out to lunch

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Ursprungligen postat av bastard
        http://www.ilmioacquario.net/Foto/Pe...tusNemurus.jpg den är väldigt lik den här... men den heter ju något helt annat?! är lite förvirrad!
        Det har varit lite förvirrat kring dessa arter. Både Mystus nemurus och M. wyckioides heter sedan 1991 Hemibagrus. Fisken på bilden liknar H. wyckioides - och jag har för mig att arten ibland förväxlats med H. nemurus (som också blir stor och elak). I Back to Natures mal-guide, till exempel, kallas ARTC för Mystus nemurus - men bilden ser ut att föreställa närbesläktade Hemibagrus wyckii!
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • bastard
          • December 2006
          • 7

          #5
          Ja jag är iaf förvirrad!... så den fisk som jag ska leta fakta efter är H. wyckii?! det är inte så att du sitter med en mängd fakta och intressant knskap om den?! =) haha...
          ja det verkar inte vara lätt det här med fiskar... suck.. hähä

          In life, the crystal blue eye and long, low sloping forehead identify this species which was previously known as Mystus wyckii. Due to the similarity in species name, sometimes this species is mixed up with H. wyckioides (previously known as Mystus nemerus) but H. wyckioides is a more grey colour and has a red tail fin. så står det på planet catfish om H.wyckii och min har en röd stjärtfena! även de övriga fenorna är lite åt det röda hållet... hur ska jag tolka det här då?! haha..

          hur det än är så verkar det ju som om det är en jävligt elak fisk! och hungrig...


          God Jul förresten!
          Senast redigerad av bastard; 24 December 2006, 06:59.
          Born to lose/Out to lunch

          Kommentar

          • Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

            #6
            Ursprungligen postat av bastard
            Ja jag är iaf förvirrad!... så den fisk som jag ska leta fakta efter är H. wyckii?! det är inte så att du sitter med en mängd fakta och intressant knskap om den?! =) haha...
            Nä, H. wyckioides är Asian redtail, fisken som syns på länken. Närbesläktade H. wyckii är också läcker. Men av din beskrivning låter det som om du har en H. wyckioides. Såg såna i handeln för ett år sen eller så.
            Jag har ingen egen erfarenhet av asiatiska monster (men tänk om man hade plats för en Bagarius yarelli...) utan jag är bara allmänt malbiten. Eller maläten.
            De asiatiska malar jag är betydligt mindre och snällare.
            Ursprungligen postat av bastard
            God Jul förresten!
            God Jul!
            Senast redigerad av Daniel Blom; 25 December 2006, 19:05.
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

            Kommentar

            • bastard
              • December 2006
              • 7

              #7
              jaha.. så då är det en sån man har då=) haha... ser verkligen fram emot att få se vart det här tar vägen! haha...
              dom ser ut som min men min verkar vara lite mörkare i färgen bara.. ska försöka ordna bild!
              vad tror du en sån där fisk kan kosta att köpa?!
              fan jag undrar hur i helvete personen som köpte den fisken tänkte ordna med plats.... hähä

              MVH//Fredde
              Born to lose/Out to lunch

              Kommentar

              • Macke_Malawiciklid
                • January 2006
                • 131

                #8
                Ursprungligen postat av bastard
                jaha.. så då är det en sån man har då=) haha... ser verkligen fram emot att få se vart det här tar vägen! haha...
                dom ser ut som min men min verkar vara lite mörkare i färgen bara.. ska försöka ordna bild!
                vad tror du en sån där fisk kan kosta att köpa?!
                fan jag undrar hur i helvete personen som köpte den fisken tänkte ordna med plats.... hähä

                MVH//Fredde

                Vad gav du då?
                450liter ^snart discus,scalare,dvärgciklider^
                152liter malawi


                /Macke

                Kommentar

                • bastard
                  • December 2006
                  • 7

                  #9
                  öhm jag fick den med i ett akvarium... så jag har inte betalat nånting för den... därför blev jag lite nyfiken!
                  Born to lose/Out to lunch

                  Kommentar

                  • THE_DUDE
                    • February 2004
                    • 764

                    #10
                    jag såg små ca 10-12cm för 99:- tror jag det var ...........oj vad jag vart sugen på att köpa en hähä! men ja fega ur
                    http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                    ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...