Långfenad ancistrus värde?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DayFire
    • August 2006
    • 23

    Långfenad ancistrus värde?

    Hej! Jag har nu konstaterat att vissa av min små ancistrusyngel kommer få långa fina fenor, som deras mor som är en långfenad ancistrus. Eftersom att det börjar komma kull efter kull av nya små så vet jag att den dagen kommer att komma då jag måste börja göra mig av med några, så därför undrar jag hur mkt en långfenad ancistrus är värd om man ska sälja dem till en lokal djuraffär?
  • Tenkare
    • May 2005
    • 2519

    #2
    Jag vet inte vad du kan få för dom, men du får nog ut mer om du försöker byta till dig grejer ist.
    Neca eos omnes, deus suos agnoscet


    Min zon Min Tenkare

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #3
      kostar en 75kr i affär här (slöj-ancistrus)

      så halva priset typ till privatperson ... räkna med 15kr i inbyte i en affär mot mat
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Är hanen och honan olika arter? Låter nästan som så - i så fall skall du inte sälja eller ge bort ynglen alls.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Daniel Blom
          • June 2003
          • 1670

          #5
          Slöjvarianten är en odlingsform av Ancistrus sp., som tros vara en salig blandning av olika arter.
          Gissar att några handlare betalar mer för "veiltail" än för vanliga, medan andra inte vill ta i dem med tång.
          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
          och framgången är given.
          Samuel Clemens
          Mina bilder

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Är hanen och honan olika arter? Låter nästan som så - i så fall skall du inte sälja eller ge bort ynglen alls.
            Varför? Är det lika "dåligt" om en guldancistrus (albino..) leker med en vanlig brun?
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • Daniel Blom
              • June 2003
              • 1670

              #7
              Ursprungligen postat av lenis3
              Varför? Är det lika "dåligt" om en guldancistrus (albino..) leker med en vanlig brun?
              Man förstör inget som naturen skapat, så det är väl inte så farligt.
              Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
              och framgången är given.
              Samuel Clemens
              Mina bilder

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av daniel60
                Slöjvarianten är en odlingsform av Ancistrus sp., som tros vara en salig blandning av olika arter.
                Gissar att några handlare betalar mer för "veiltail" än för vanliga, medan andra inte vill ta i dem med tång.
                Jo men Ancistrus sp. är ju ändå en relativt stabil avelsform - blandar man sedan olika avelsformer så blir ju resulatet väldigt instabilt. En som då köper en sådan långfenad korsning kan ju då luras att tro att ynglen efter denna korsningen sedan i sin tur skall ge långfenade yngel vilket ju inte alls behöver vara fallet. Så jag tycker nog de affärer som inte tar in denna typ av fisk gör helt rätt. Skall man sälja yngel efter långfenade så skall både hanen och honan vara stabila former av långfenade.

                Varför? Är det lika "dåligt" om en guldancistrus (albino..) leker med en vanlig brun?
                i princip ja.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...