föda till ancistrusyngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas75
    • August 2006
    • 5

    föda till ancistrusyngel?

    Vad brukar ni som föder upp ancistrusyngel ge dom?Har testat med alg wafers men dom har inte smakat än:/Dom är ungefär 1½ vecka gammal
  • Choffe
    • June 2005
    • 288

    #2
    mata dom med kokade squashbitar, det gör jag och dom älskar det!
    Christoffer Lundholm
    4 kar med tanganyika och räkor...

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Prova med fiskbullar i buljong. Dela små bitar som kan ligga på botten. De älskar det. Och även gröna ärtor, ta bort skalet bara så gillar dom det oxå.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • Andreas75
        • August 2006
        • 5

        #4
        ahh ok tack måste testa d imorrn:=)

        Kommentar

        • MaxRobban
          • August 2006
          • 1048

          #5
          Jag matar med Squash, men köper den färsk o fryser i småbitar.. men ger dem den rå, denna vill flyta så man får ordna ngt så det stannar på bottnen... men matar mer med Brysselkål... detta köper jag fryst i lådor i mataffären.. så tinar jag en i taget o skalar dem, blir som blad o släpper ner.
          Jag brukar tillverka grönalger... sätter ett litet akvarium i fönstret eller har mkt belysning på o i lägger jag stenar, krukskärvor o annat så får man gränalger. jag ger även en del nykläckt artemia, de kan inte fånga dem men tar den då den faller till bottnen.
          Gröna ärtor kan man också testa.

          Men allt jag räknar upp smutsar ner vattnet så man får hålla efter noga o ta upp rester, redan små ancistrus yngel mår också bra av att ha ngn trä rot hos sig.. de kommer vara på o peta på roten också och får du i sig lite olika saker som är bra för dem.

          Täta vattenbyten får du inte glömma.

          Lycka till, detta brukar gå bra och inte vara ngt större problem att ta hand om Ancistrys yngel.

          hälsn Robban

          Kommentar

          • Daniel_c
            • October 2002
            • 53

            #6
            Tackar trådskaparen för att han ställt den fråga jag sökt svar på, har idag hittat yngel i mitt kar (har tagit ca:6månader innan de kom till)
            kolla bilden, inte jätte bra men man ser den stolta fadern!



            /Daniel

            Kommentar

            • arska
              • February 2006
              • 120

              #7
              Ursprungligen postat av Daniel_c
              kolla bilden, inte jätte bra men man ser den stolta fadern!



              /Daniel
              Härlig bild på far och avkomma.
              Hemsida
              Bilder

              Kommentar

              • k0n
                • October 2006
                • 48

                #8
                Mina malar har fått yngel nu så jag har lite frågot jag tänkte ta upp här.
                Jag har även 3 st slöj stjärtar i akvariet hur bra är det igentligen?
                Maten jag kastar in under malensstubbe där alla är ju även pappan, vet inte om pappan gör detta med flit eller vad han gör men. Jag tror han håller på att kasta ut maten hela tiden jag kastar in. Varför gör han så?
                Sen hur lång tid brukar det ta för dem att växa till sig?

                Kommentar

                • MaxRobban
                  • August 2006
                  • 1048

                  #9
                  Grattis till era Ancistrus yngel... kOn... då dina yngel svärmar ut en dag så är jag ganska säker på att dina Slöjstjärtar kommer att äta upp dem. Den dagen de svärmar ut så brukar de sitta några dagar på rutor, växter o liknande o då tror jag risken är stor de blir uppätna. Att flytta dem då de är så små är också känsligt... ska du vara säker på att kunna ta hand om yngel så är det nog Slöjstjärtarna som kanske ska bo ngn annanstans ett tag.

                  Jag har också sett att hannen slänger ut mat då de har ägg, de äter inte mkt under denna tid om de äter alls.. så han slänger ut maten för hålla det rent o snyggt hos äggen ... så uppfattar jag det iallafall.

                  Hittade denna bild på ungfiskar som äter Squasch.. tyckte den var fin :



                  Jag har inte tagit hand om ancistrus yngel på flera år så minns inte hur lång tid det tar.. men jag minns att de växer i perioder. Står helt still vissa tider o sedan snabbare tillväxt ..
                  Senast redigerad av MaxRobban; 12 December 2006, 01:28.

                  Kommentar

                  • k0n
                    • October 2006
                    • 48

                    #10
                    Hmm... shait, har ingen annanstans jag kan lägga slöjstjärtarna.
                    Eller inget som de ska vara i det är bara en 7 l skål jag har med filter och grejer men det räcker inte.

                    Tror ni det skulle funka om jag byter ut slöjstjärtarna mot tetror?
                    Senast redigerad av k0n; 12 December 2006, 11:45.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...