Röd häxmal (hemiloricaria sp)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trakorio
    • August 2006
    • 41

    Röd häxmal (hemiloricaria sp)

    Jag har 3st av dessa i samma kar (50L)

    Någon som vet något om dessa? Hur är odlingsmöjligheterna?

  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Enligt Evers & Seidel finns det dels "renrasiga" röda häxmalar som kan vara en odlingsform eller en okänd vildform. Den är ca 10 cm och ger små kullar på ca 50 yngel. Dels finns det en korsning med Rineloricaria (eller Hemiloricaria, vilket man nu föredrar...) lanceolata som blir lite större och för mycket större kullar.

    Hannarna lär vårda väl. Äggen kläcks efter 10-12 och ynglen hänger sedan på glasrutan tills gulesäcken är slut. Sedan äter dom nykläckt Artemia utan problem.

    Allt inhämtat från Wels Atlas 1.

    Kommentar

    • trakorio
      • August 2006
      • 41

      #3
      Tackar!

      Kommentar

      • Guest

        #4
        rineloricaria L010a kallas den även för och dess ursprung sägs vara en korsning som tjeckerna tog fram, vet ej vilka arter som ligger bakom den men jag har för mig att rineloricaria eigenmanni är en av arterna...

        har själv haft lek på denna art, och jag uppfattade leken som väldigt långsam, honan låg säkert 3-4 dagar i hanens grotta innan hon la äggen.
        det blev aldrig mer än ägg för hanen blev störd och kastade ut äggen ur grottan.

        hanen har tydliga borst (odontoder) på kinderna...

        Kommentar

        • 54L
          • October 2006
          • 100

          #5
          HEJ
          jag lånar din tråd lite.
          "hanen har tydliga borst (odontoder) på kinderna..."
          Jag undrar vad dessa odontoder har för funktion för min ancistrus hane har det och jag vet ej om dom ska ha det...
          MVH Daniel

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Ursprungligen postat av Lutt
            rineloricaria L010a kallas den även för och dess ursprung sägs vara en korsning som tjeckerna tog fram, vet ej vilka arter som ligger bakom den men jag har för mig att rineloricaria eigenmanni är en av arterna...
            Enligt Evers & Seidel så skall de först ha dykit upp i Leipzig i gamla DDR, troligen genom en import till firman "Zoologica". Om jag har förstått tyskan rätt så går det inte att komma längre. Men dom utesluter inte att det kan vara en odlingsform.

            Vad står det i den engelska upplagan - någon som har den?

            Kommentar

            • Daniel Blom
              • June 2003
              • 1670

              #7
              Arten är ett mysterium även på engelska. Där kallas den Leliella sp. "red".
              Den ursprungliga röda arten - hur den än uppstått - blir liten (10 cm) och lägger bara ett 50-tal ägg. Därför har den korsats med den större och produktivare Rineloricaria lanceolata (som här kallas Hemiloricaria). Knappt några "rena" röda häxmalar finns kvar.
              Allt enligt Catfish Atlas 1.
              Senast redigerad av Daniel Blom; 07 December 2006, 00:53.
              Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
              och framgången är given.
              Samuel Clemens
              Mina bilder

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av 54L
                HEJ
                jag lånar din tråd lite.
                "hanen har tydliga borst (odontoder) på kinderna..."
                Jag undrar vad dessa odontoder har för funktion för min ancistrus hane har det och jag vet ej om dom ska ha det...
                MVH Daniel
                nja de ser inte ut likadant. ancistrus har ju "tentakler" på huvudet men de dom har på kinderna fäller de ut som försvar och det får man veta när man får dom i håven och de vägrar lossna också.

                Kommentar

                • saltbiff
                  • December 2006
                  • 607

                  #9
                  Hurra!

                  Jag köpte 2 små röda häxmalar för ett par månader sen, det var tydligen ett par för nu har de lekt!!
                  Oj vad skoj, hannen ligger i röret och vaktar, de är inte många men vilka stora romkorn från en sån liten fisk! får väl se om det blir något av det

                  5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                  Kommentar

                  • saltbiff
                    • December 2006
                    • 607

                    #10
                    Hanen vaktade duktigt sin rom, men en dag var rommen borta och det satt en äppelsnäcka i röret som häxhanen febrilt försökte knuffa bort...Shit också tänkte jag, nu är rommen borta..
                    Men dagen efter så ser jag något bekant liggandes på botten en bra bit ifrån häxhanens rör- ROMMEN!

                    Jag fiskar upp den platta kakan på 16 romkorn, alla är hela så jag lägger dem i en håv som jag sätter fast i akvariet..det RÖR sig i kornen!

                    Jag förstår inte varför ingen annan firre inte käkat upp rommen, men nu lever ju alla så de får kläckas i håven så får vi se om någon överlever..

                    Så himla skoj att häxorna lekte så fort!

                    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                    Kommentar

                    • Mobster
                      • June 2008
                      • 506

                      #11
                      Grattis
                      väldigt fina malar

                      när det börjar bli yngel får du fixa bilder

                      Kommentar

                      • saltbiff
                        • December 2006
                        • 607

                        #12
                        Gud va sakta det går här... Rommen ligger ju i en håv vid ytan och det går nog extra sakta för rommen att utvecklas då. Men nu börjar man iallafall se små fiskkroppar och de rör sig lite ibland.. men kommer de att klara av att kläcka sig själva utan pappas hjälp? Har läst nånstans att de typ var beroende av att pappan hjälper dem ut...är det så? Vad kan jag göra för att kläcka fram dem isåfall, lägga i sandsnäckor som gnager hål på äggen?

                        5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                        Kommentar

                        • saltbiff
                          • December 2006
                          • 607

                          #13
                          Ingen som vet

                          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                          Kommentar

                          • saltbiff
                            • December 2006
                            • 607

                            #14
                            Inget svar-så det fick bli en stor sandsnäcka som sällskap till rommen... Funkade bra men den var för långsam, många dog men 6 st lever

                            5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                            Kommentar

                            • saltbiff
                              • December 2006
                              • 607

                              #15
                              Alla 6 lever än och nu börjar gulesäcken försvinna...

                              5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                              Kommentar

                              Arbetssätt...