ancistrus tar luft?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeB
    • October 2006
    • 8

    ancistrus tar luft?

    Jag tror det är Ansistrus algätare jag har iaf, dock inte helt säker. Men jag har märkt de senaste två dagarna så när den sitter och äter någonstans så helt plötsligt så rusar den mot ytan och det ser ut som den tar en nypa luft sen dyker den blixtsnabbt ner igen till samma plats och fortsätter äta. Är detta normalt? Vad gör dom egentligen?

    Alla tre i samma kar gör samma sak...
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #2
    Om det är en ancistrus eller annan "sugmal" så är detta inte normalt. Du har säkert syrebrist i ditt kar! Byt vatten och öka cirkulationen vid ytan! Fort!
    Är det pansarmalar kan dessa gå till ytan någongång men inte ofta.
    Välkommen till zoopet!
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • Guest

      #3
      jepp när L-malar gör sådant så är det ett tecken på att kvalitén på vattnet är dåligt...

      Kommentar

      • MickeB
        • October 2006
        • 8

        #4
        Oj! Tackar för snabba svar!! Jag skall genast byta vatten och få lite mer fart på ytan! Jag brukar byta ca 1/3 av vattnet varje vecka.

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Är det något som har hänt senaste tiden? Fler fiskar? Höjd värme? Har du precis renjort filtret? Kan ju vara nitrit också. Kolla det.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • MickeB
            • October 2006
            • 8

            #6
            Ok, några frågor till då Vad skall jag köpa för att mäta nitrit? Vad är/räknas som L-malar?

            Det har inte hänt något med akvariet det senaste vad jag kan komma på... hoppas det hjälper med vattenbytet jag gjorde nu.

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              L-malar är malar med sugmun, alla som har ett L-nummer. Kanske någon annan som kan förklara bättre.
              Du kan köpa ett dropptest no2 Nitrit, finns i akvarieaffärer. Nitrit ska vara 0.
              Jag hoppas också att det ordnar sig
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • Guest

                #8
                alla Loricariidae malar kallas för L-malar L = Loricariidae....det känns dumt att kalla tex en rineloricaria för L-mal men så är det för den tillhör det släktet.

                Kommentar

                • MickeB
                  • October 2006
                  • 8

                  #9
                  ok, då vet jag det också. Tack ska ni ha för snabba och bra svar!

                  Algätarna har inte gått till ytan för luft nu sen jag bytte vatten (ca 3,5 tim sen), men jag skall hålla ett öga på dom ett par dagar nu och även kolla nitrithalten också.

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #10
                    om de sitter på glaset kan du kolla om de andas fort med gälarna.. det ska de inte göra.

                    utblåset ska sitta i höjd med vattenytan för bästa ytrörelse.
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Vissa L-malar gör det normalt, t.ex. Otocinclus. De gör det däremot mer ofta vid höga syrehalter.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...