Möglande pansarrom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kamparn
    • February 2004
    • 105

    Möglande pansarrom

    Hej...
    Tänkte att nån här har bra tips på medel att ha i för att undvika möglande rom från pansar malar. Fick ca 40 ägg på barbatus och nu är alla borta provade med seras mycopur men som sagt det gjord inte jobbet. Kan nån rekomendera nåt annat?? Tacksam för svar då lek på andra paret inte är långt borta. Och sen en fråga till är ägg efter barbatus känsligare än tex aeneus för då använde jag inget ocg de möglade ej, kanske bara tur??
    Mvh Micke
    200L Tetror och Harnesk malar+ 2par S.Barbatus+ 8st C. Pygmaeus
    108L 1 Kamphane+ 1par dvärggurami+ 3 Corydoras Panda(ska bli fler)
    105L i källaren med sump i väntan på möbel och belysning
    54L S.Barbatus yngel + Malaysiska sandsnäckor och nån annan art som följde med växter
    20L S.Barbatus yngel
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Jag har helt motsatt erfarenhet, att barbatusrom är tåligare än andra arters.
    Fast det kan bero på den betydligt lägre temperaturen i barbatus-akvariet (de har runt 20 grader), och på den kraftiga cirkulationen.
    Rom som får sitta kvar i lekakvariet brukar inte mögla, vilket art det än gäller. Rom som man flyttar kan dock behöva metylenblått. Droppa i tills vattnet blir rejält blått - och se till att medlet är borta (genom vattenbyten) innan rommen kläcks!
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • MaxRobban
      • August 2006
      • 1048

      #3
      Försöker du få äggen att kläckas i akvariet där äggen lades eller flyttar du dem till ett akvarium där de ska kläckas ? Tycker det är mkt enklare om man flyttar äggen o ordnar ganska bra fart med en syresten + ngn antimögel medel..

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Jag tycker det är enklast att flytta de vuxna fiskarna. Har nästan aldrig lyckats när jag flyttat rommen, vare sig den suttit på glaset eller på växter. Gissar att man bör vara mindre slarvig än jag för att få den metoden att funka.
        Man får förstås pröva sig fram och hitta den metod som passar bäst.
        Något som har höjt överlevnadsgraden här hemma är äppelsnäckor.
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • kamparn
          • February 2004
          • 105

          #5
          Denna gång flyttade jag rommen då de hann leka i stora burken men nästa gång blir det att sätta föräldrarna i odlingsakv och sen flytta dom. Tack för alla svar och förresten de kläcktes igår nästan alla konstigt nog även många som var småangripna av mögel.
          Mvh Micke
          200L Tetror och Harnesk malar+ 2par S.Barbatus+ 8st C. Pygmaeus
          108L 1 Kamphane+ 1par dvärggurami+ 3 Corydoras Panda(ska bli fler)
          105L i källaren med sump i väntan på möbel och belysning
          54L S.Barbatus yngel + Malaysiska sandsnäckor och nån annan art som följde med växter
          20L S.Barbatus yngel

          Kommentar

          Arbetssätt...