Min mal beter sig underligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scuttle
    • April 2006
    • 13

    Min mal beter sig underligt

    Jag var igår och införskaffade lite nya invånare till mitt akvarium, och alla verkar trivas, förutom malen...

    Första timmarna igår satt han blickstill på en växt...när jag vaknade i morse så låg han vid utsuget till mitt ytterfilter, men när jag lyfte på locket så ryckte han till och simmade ner till botten och la sig där.
    Han verkar väldigt passiv. Rör sig inte ens om man kommer i närheten med håven.

    Håller han på att dö eller?

    Bifogar en bild på rackaren, inte den bästa, men borde i alla fall ge en hum om vad det är för en


  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Det är en gibbiceps så jag hoppas ditt akvarium är större än 500 liter!

    Hur länge koppade du in fiskarna? L-malar är ofta känsligare än andra fiskar. Din mal är nog lite småshockad av att ha kommit till en ny främmande miljö som h*n inte känner igen. Men om du inte koppade tillräckligt länge kan h*n även må dåligt av en för snabb övergång till nya vattenparametrar. Om du har Fishtamin hemma kan du släcka belysningen och tillsätta det. Det är bra mot stress.

    EDIT: Sen brukar L-malar inte simma omkring som andra fiskar, utan sitter mest stilla på rötter och sånt.
    Senast redigerad av batski; 26 November 2006, 10:35.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Scuttle
      • April 2006
      • 13

      #3
      Ursprungligen postat av batski
      Det är en gibbiceps så jag hoppas ditt akvarium är större än 500 liter!

      Hur länge koppade du in fiskarna? L-malar är ofta känsligare än andra fiskar. Din mal är nog lite småshockad av att ha kommit till en ny främmande miljö som h*n inte känner igen. Men om du inte koppade tillräckligt länge kan h*n även må dåligt av en för snabb övergång till nya vattenparametrar. Om du har Fishtamin hemma kan du släcka belysningen och tillsätta det. Det är bra mot stress.

      EDIT: Sen brukar L-malar inte simma omkring som andra fiskar, utan sitter mest stilla på rötter och sånt.

      Hm... karet är på lite dryga 200, men detta var nåt jag klart och tydligt berättade för försäljaren. Och firren ser inte alls ut att må bra nu. Sidorna är helt vita...

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Regel nummer ett. Lita inte på det de säger i butiken, utan läs istället på själv. Jag skaffar numera aldrig en fisk som jag inte läs på om innan. När jag ser en fisk som jag tycker är intressant men som jag inte vet nånting om åker jag först hem och försöker hitta info om arten på internet. Här på zoopet kan du hitta nyttig info om en del olika arter. Här är lite info om gibbiceps: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318 De i affären vill sälja och tyvärr ger de ofta helt galen "information".

        Det låter inte bra. På vilket sätt är de vita? Är de bara ljusare eller ligger det nån vitaktig beläggning på dem?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Scuttle
          • April 2006
          • 13

          #5
          Ursprungligen postat av batski
          Regel nummer ett. Lita inte på det de säger i butiken, utan läs istället på själv. Jag skaffar numera aldrig en fisk som jag inte läs på om innan. När jag ser en fisk som jag tycker är intressant men som jag inte vet nånting om åker jag först hem och försöker hitta info om arten på internet. Här på zoopet kan du hitta nyttig info om en del olika arter. Här är lite info om gibbiceps: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318 De i affären vill sälja och tyvärr ger de ofta helt galen "information".
          Jo, har väl insett det nu

          Ursprungligen postat av batski
          Det låter inte bra. På vilket sätt är de vita? Är de bara ljusare eller ligger det nån vitaktig beläggning på dem?
          Det är en vit beläggning, jag har flyttat över fisken så att den är isolerad, och han har inte gett många livstecken ifrån sig på en bra stund nu...

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av Scuttle
            Jo, har väl insett det nu
            Ja de flesta har tyvärr fått lära sig den hårda vägen

            Ursprungligen postat av Scuttle
            Det är en vit beläggning, jag har flyttat över fisken så att den är isolerad, och han har inte gett många livstecken ifrån sig på en bra stund nu...
            Det låter onekligen som nån sjukdom men jag vet tyvärr inte vad. Eller kanske svamp. Stress sänker immunförsvaret och då kan sjukdomar bryta ut.

            Har du Ektozonsalt hemma? (det går även bra med vanligt salt UTAN JOD eller andra tillsatser). I så fall kan du tillsätta en tesked per 50 liter vatten.

            Om du ställer frågan under "Sjukdomar" kanske nån vet vad det kan vara. Bäst är det om du kan fixa en bild.

            Lycka till!
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            Arbetssätt...