ancistrus i ytterfiltrets utblås

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    ancistrus i ytterfiltrets utblås

    ja..hela tiden sitter det nån liten ancistrus i utblåset till mitt eheim 2028. Jag är orolig att de ska klättra ner genom slangarna och in i pumphuvudet och bli slafs..Hur troligt är det?
    Än så länge har jag bara sett att de sitter precis vid början av utblåset, alltså man kan se hur stjärtfenan sticker ut.
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    #2
    Ja du, jag skulle inte ta risken utan jag skulle ha tätat med blå filtermatta så fort jag kunde. Även om ancistruseninte åker ner i filtret så lär den ju fastna oredntligt förr eller senare.
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • MrFisk
      • June 2004
      • 250

      #3
      Kanske inte så lämpligt och sätta dit filtermatta på filtret utblås, om det är nu utblås det är. Är det insug så går det bra. Tror inte ancistrusen orkar ta sig in in filtret via utblåset. Tror att cirkulationen är för kraftig helt enkelt.
      Experience is the thing that you get just after you needed it.
      Zoonen

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        insuget har redan filtermatta på sig, satte dit den efter att ha hittat mer än 10 nyfikna ancistrus i understa korgen i ytterfiltret

        är också skeptisk till att sätta filtermatta på utblåset. har prövat att sätta nät från en håv där, men nätet slammade igen.

        får hoppas att de inte kan ta sig ner där då..

        tack för svaren.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • tulle89
          • March 2006
          • 1183

          #5
          Funkar det inte och sätta ett strilrör alternativt en sådan här på slangen istället för filtermatta?

          //MVH Tulle
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            hmm den där silen ska väl sitta på insuget och inte utblåset? men kanske funkar på utblåset.. strilrör spelar nog ingen roll, de kan lika gärna klättra in där

            men insuget ser inte likadant ut som utblåset, blir nog svårt att få på en insug-sil
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • tulle89
              • March 2006
              • 1183

              #7
              Jo egentligen ska den väll det med på utblåset bör den ju fylla samma funktion, hindra fiskarna från att åka in där. Men är det inte samma storlek så kan det förståss bli problem.

              Men hur ska de kunna ta sig in strilröret? Det är ju ett rör med flera mindre hål med en diameter på max 5mm.

              //MVH Tulle
              Med Vänliga Hälsningar Tulle

              Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                men är inte strilröret öppet längst ut? det kanske det inte är..får försöka leta upp nåt rör här hemma tack för tipset.
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  #9
                  Ursprungligen postat av lenis3
                  men är inte strilröret öppet längst ut? det kanske det inte är..får försöka leta upp nåt rör här hemma tack för tipset.
                  det brukar hänga med en liten plopp att täppa till med i änden på strilröret.
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #10
                    jag hittade ett strilrör och satte dit i förrgår

                    precis innan jag satte dit strilröret hade de små skitfiskarna blivit ännu modigare för jag hittade flera stycken långt ner i slangen! tur att slangen är genomskinlig. jag fick slå på slangen för att de skulle tappa greppet och åka med strömmen ut.
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    Arbetssätt...