Ska min mal bete sig såhär?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miss Candi
    • November 2006
    • 34

    Ska min mal bete sig såhär?!

    Jag har nyss skaffat akvarium, på 160 liter. Det är mitt första, och det bor än bara tre neontetror, tre saxfiskar och en mal. Jag vet inte vad det är för mal, mer än att det är en L-mal gissningsvis av den billiga sorten. Jag gissar på någon form av Ancistrus, men mer vet jag inte.

    Hursom, han/hon (ska försöka ta bilder för att få hjälp) är runt 6 cm lång allt som allt, och grönbrunaktig med gula prickar.
    Han/hon suger sig fast i glaset, och sitter i hörnet, högst upp, där doppvärmaren sitter, och så sitter han dag ut och dag in. Jag har gömställen, växter, malmat jag köpte, svart rådasand... Jag förstår inte, ska inte malar leva på botten där det är mörkt?

    Snälla hjälp, jag vill ju att han/hon ska må bra.
  • PetitJolie
    • September 2006
    • 362

    #2
    sugmalar sitter gärna på glasrutor, stenar, rötter... I princip överallt. iaf min erfarenhet
    Att den bara sitter på ett ställe kan ha att göra med att den är lite skygg i sitt nya hem. Ge den lite tid att vänja sig. Av någon anledning gillar malar doppvärmare. Iaf mina. ^__^ Den kanske tkr det är för kallt?
    /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

    Kommentar

    • Miss Candi
      • November 2006
      • 34

      #3
      Tack för svaret.
      Jo, självklart var ju det min tanke oxå, men kan 25 grader verkligen vara för kallt för den? Jag vet ju som sagt inte vad det är för art, men de flesta kan ju ha neråt 23 grader iaf?

      Saken är just att om han/hon vore skygg borde han/hon ju sitta på baksidan av akvariet; doppvärmaren är i det vänstra hörnet längst fram, bredvid soffan där det alltid är antingen människor eller katter. *förvirrad*

      Kommentar

      • PetitJolie
        • September 2006
        • 362

        #4
        mm, jo det förstås. men malar är ju lite dumma... vet faktiskt inte. kanske inte direkt så att den är rädd för aktivitet utanför akvariet utan att den bara känner trygghet på en plats.
        /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

        Kommentar

        Arbetssätt...