L128 Blue Phantom

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slusken
    • March 2006
    • 149

L128 Blue Phantom

Hej!

Jag är i full färd att starta upp mitt första akvarium och har några frågor angående L128. Jag har ett 300-liters som jag ska ha en del dvärgciklider i b.la A.Borelli, A.hongsloi och A.cacatuoides.
    Det jag undrar över är för det första om det är OK att ha L128 i mitt kar med tanke på storleken på det och om jag i så fall kan ha två. Tycker de är så oerhört fina.
    Det andra är ju om L128 är ett bra alternativ tillsammans med ovannämda firrar?

Tacksam för alla svar!

Mvh
    Jim!
    Fear no fish!
  • selcomannen
    • September 2006
    • 3

hejsan..
    vet inget om dvärgciklider. men lite kan du få veta om L128..
    temp mellan 22-25, pH 6,5-7,2, inte för ljust, blir ca 15 cm lång är släckt med L-200. karet skall vara minst 200-400 liter.. så jag tror det går alldles utmärkt att ha två stycken av dem. lycka till

Kommentar

• slusken
      • March 2006
      • 149

Tack!

Det var ju precic det svaret jag ville ha!
      Fear no fish!

Kommentar

• amazonfarmen
        • June 2006
        • 508

Ursprungligen postat av selcomannen
        hejsan..
        vet inget om dvärgciklider. men lite kan du få veta om L128..
        temp mellan 22-25, pH 6,5-7,2, inte för ljust, blir ca 15 cm lång är släckt med L-200. karet skall vara minst 200-400 liter.. så jag tror det går alldles utmärkt att ha två stycken av dem. lycka till
        L-128 blir över 20cm TL, har några som närmar sig den storleken nu

Vet inte vad du har fått dina uppgifter ifrån, men ifrån en väldigt säker källa (www.goc.se) så säger de: Storlek SL >20cm, Temp 24-28, pH: 6,0-7,5, dGH <15

Ifrån www.goc.se
        L-200 Hemiancistrus subviridis och L-128 Hemiancistrus sp kan tillhöra samma art med olika lokaliteter, inom samma spridningsområde övre Orinoco så återfinns L-128 i de norra delarna medan L-200 kommer från de södra. Längst söderut är grundfärgen gulgrön och desto närmare man kommer området där L-128 fångas övergår grundfärgen mot blågrön
        dock så tillhör L200, Hi Fin Green pleco Baryancistrus demantoides

Våra L-128 går i en temp på 28-30grader.

//Calle
        www.goc.se

Kommentar

• slusken
          • March 2006
          • 149

OK!

Mycket bra information!
          Var in till "min" zooaffär och pratade lite mal med dom. Lutar nog åt att det blir en L128 och en L200. Mycket pengar men det är ju dessa skönheter värda eller hur?!
          Fear no fish!

Kommentar

• amazonfarmen
            • June 2006
            • 508

Ursprungligen postat av slusken
            OK!

Mycket bra information!
            Var in till "min" zooaffär och pratade lite mal med dom. Lutar nog åt att det blir en L128 och en L200. Mycket pengar men det är ju dessa skönheter värda eller hur?!
            Nja, jag skulle inte ha både L-128 och L-200 i samma kar, då det kan bli risk för eventuell korsning i framtiden när de blir könsmogna
            För man vill ju inte ha hybrider

//Calle
            www.goc.se

Kommentar

• slusken
              • March 2006
              • 149

Ursprungligen postat av amazonfarmen
              Nja, jag skulle inte ha både L-128 och L-200 i samma kar, då det kan bli risk för eventuell korsning i framtiden när de blir könsmogna
              För man vill ju inte ha hybrider

//Calle
              Nej det är ju klart. Men det är ju ett problem man ganska lätt kan ordna i så fall eller hur.
              Skulle det nu bli så, så får jag väl starta upp ett till kar. Har ju ett som står och samlar damm i ett hörn!

Jag kan ju inte motstå någon av dem!!
              Fear no fish!

Kommentar

• amazonfarmen
                • June 2006
                • 508

Ursprungligen postat av slusken
                Nej det är ju klart. Men det är ju ett problem man ganska lätt kan ordna i så fall eller hur.
                Skulle det nu bli så, så får jag väl starta upp ett till kar. Har ju ett som står och samlar damm i ett hörn!

Jag kan ju inte motstå någon av dem!!
                Jo jag vet hur det är,, man vill ju SÅ gärna ha alla dessa fina malar , men bara man har det i åtanke när de blir uppåt 12cm så.
                Vi längtar efter att huset blir utbyggt, då kan vi ha fler akvarium, för det är trångt nu

Lycka till.

//Calle
                www.goc.se

Kommentar

• selcomannen
                  • September 2006
                  • 3

hoppas det går bra för dig med malarna.. vet ni ngt om L-18?? har haft två men de dör som flugor.. + en L-316.. men mina L66 L104 och L168 verkar må bra.. du amazonen.. den information jag gav om L128 var den jag läst i en bok (kommer inte ihåg namnet på den nu), hoppas det inte var till ngn nackdel. har kollat på goc.se och det står olika.. men men.. hoppas det går bra med 128.n.. är sugen på att införskaffa 1 L128, 1 L200. 1 L47 och en L273 inom kort.. vet ni ngt som är bra för mig att veta om dessa?? ha det bra..

Kommentar

• amazonfarmen
                    • June 2006
                    • 508

Ursprungligen postat av selcomannen
                    hoppas det går bra för dig med malarna.. vet ni ngt om L-18?? har haft två men de dör som flugor.. + en L-316.. men mina L66 L104 och L168 verkar må bra.. du amazonen.. den information jag gav om L128 var den jag läst i en bok (kommer inte ihåg namnet på den nu), hoppas det inte var till ngn nackdel. har kollat på goc.se och det står olika.. men men.. hoppas det går bra med 128.n.. är sugen på att införskaffa 1 L128, 1 L200. 1 L47 och en L273 inom kort.. vet ni ngt som är bra för mig att veta om dessa?? ha det bra..
                    Det kan finnas många orsaker till att malar dör,, frågan är när de dör,, inom timmar/dagar efter köp, ja då är det nog så att antingen är de i så dåligt skick att de inte tål flytten och/eller felaktiga vattenvärden (för snabba förändringar).

Överhuvud taget är det viktigt med bra vattenkvalité, syrerikt vatten i HELA karet och självklart bra mat i rätt mängd.

Det finns så mycket information som figurera, därför bör man gå till en källa där man vet att det är så mycket rätt information som möjligt och då är det självklara valet www.goc.se

//Calle
                    www.goc.se

Kommentar

• peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

Kan inte så mycket om malar alls men jag tycker PC är ett bra ställe att kolla med om information http://www.planetcatfish.com, visst den är på engelska men de har ju mycket kunskap de med om malar av väldigt olika slag.. www.goc.se är bra och blir bättre men ibland står där inte allt och kollar man informationen där så blir L128 18cmSL och
                      Distribution Venezuela: Rio Orinoco: Puerto Ayacucho and downstream
                      pH 6.0 - 7.0
                      Temperature 22.0-25.0°C or 71.6-77°F
                      Other Parameters This fish prefers some current with water just on the soft side of neutral.
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

Kommentar

• amazonfarmen
                        • June 2006
                        • 508

Då denna hobby inte är någon exakt vetenskap och det finns så mycket motsägelsefull "fakta" som säger det ena eller det andra gör att man inte har lätt att sålla.

När man tittar omkring på olika hemsidor så finner man en massa olika "namn" på vissa arter av malar, endel verka vara egna påhitt, vilket är väldigt förvirrande, så just L-Nr är väl det som är "mest" exakt.

Dock så ska man tänka på att på PC står det: "Habitat Information", vilket jag tolkar som de förutsättningar i naturen, vad som är lämpligt i akvarium är en annan sak.

Lite kul var det att kolla L-128 på PC, en av våra mindre honor (ca 15cm) var på bild där. de blev fotade i butiken innan vi fick hem dem.
                        Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

//Calle
                        www.goc.se

Kommentar

• spazm
                          • August 2006
                          • 315

Dock så ska man tänka på att på PC står det: "Habitat Information", vilket jag tolkar som de förutsättningar i naturen, vad som är lämpligt i akvarium är en annan sak.
                          Ligger det inte i varje akvarist intresse att i sitt akvarium försöka härma naturen så mycket som möjligt? Självklart är det omöjligt att göra det exakt samma men att säga att att förutsättningarna i naturen och vad som är lämpligt i ett akvarium är helt olika saker är verkligen att ta i.
                          Ad nocendum potenses sumus

Kommentar

• amazonfarmen
                            • June 2006
                            • 508

Ursprungligen postat av spazm
                            Ligger det inte i varje akvarist intresse att i sitt akvarium försöka härma naturen så mycket som möjligt? Självklart är det omöjligt att göra det exakt samma men att säga att att förutsättningarna i naturen och vad som är lämpligt i ett akvarium är helt olika saker är verkligen att ta i.
                            Självklart ska man försöka efterlika naturen, men i hur många fall är vi ens i närheten av detta?
                            Därför menar jag att man bör finna en miljö som gör att fiskarna mår så bra som möjligt i våra akvarium, och i de flesta fall kan nog detta skilja sig väldigt mycket ifrån naturen, MEN det fungerar tillfredställande för fiskarna i just ett akvarium.

Så i vilket fall som helst så bör vi alla göra det bästa av saken och ta väl hand om våra fiskar.
                            Dock kan man säga att det är synd att så mycket desinformation finns i såkallade faktaböcker mm. även går utvecklingen/forskningen framåt vilket gör att det som är "fakta" idag, kanske inte gäller imorgon.

//Calle
                            www.goc.se

Kommentar

• spazm
                              • August 2006
                              • 315

Självklart ska man försöka efterlika naturen, men i hur många fall är vi ens i närheten av detta?
                              Därför menar jag att man bör finna en miljö som gör att fiskarna mår så bra som möjligt i våra akvarium, och i de flesta fall kan nog detta skilja sig väldigt mycket ifrån naturen, MEN det fungerar tillfredställande för fiskarna i just ett akvarium.
                              Självklart så är det aldrig så att fiskarna får samma utrymme i ett akvarium som de har i te.x amazonas eller dess bifloder. Men övrigt så kan vi komma väldigt nära "verkligheten" när det gäller vattenvärden, inredning och liknande.

Att frångå fiskens naturliga miljö helt bara för att förenkla för sig själv tycker jag är helt förkastligt. Ta te.x l-mal's odlare som kör helt utan bottensubstrat för att förenkla renhållning av karet utan att tänka på att en mal trots allt lever 95% av tiden i sanden på botten. Visst, detta gör diskus odlare också, men diskusen är inte så beroende av bottensand som en mal är.

Att det funkar tillfredställande för fiskarna är också ett antagande man kan göra men man bör dock inte glömma bort att bara för att en fisk leker så innebär det inte att den trivs. Det är trots allt en stark instinkt hos både däggdjur och fiskar att fortplanta sig.
                              Ad nocendum potenses sumus

Kommentar

Arbetssätt...