Odla Corydoras Adolfoi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

Odla Corydoras Adolfoi

Hej, jag har tänkt att börja odla Corydoras Adolfoi.
    Någon som har gjort det förut?
    Vad ska man mata ynglen med?

Vill ha alla tips jag kan få. så jag vet hur jag ska göra för att få yngel av dom, har just nu 5 stycken i akvariet.
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m
  • Corydoras mad
    • April 2003
    • 1686

Jag har aldrig odlat C. adolfoi men har i alla fall odlat en del andra Corys som liknar C. adolfoi både till utseende och beteende. Den hör inte direkt till de svåraste arterna. Ett akvarium på 30-50l blir lagom, inredningen är inte så viktigt men jag brukar köra med ett tunt lager (~1cm) med sand 1-2mm (ej vasst), en javaormbunke, lite javamossa och en flytande lekmopp. Som filtrering använder jag ett simpelt - men effektivt - svampfilter. Eftersom arten knappast hör till de svåraste så skulle jag skippa i torrperiods-simuleringen och hoppa direkt på regntidperiods-simuleringen. Börja med att mata med allmöjligt trevligt t.ex. mygglarver, cyklops, artermia, grindalmask etc. etc.. Dock så får man inte övermata på dessa foder eftersom de kan vara väldigt fettbildande, utan mata med tablettfoder eller vanligt upplöst flingfoder varannan dag eller så. Ett vattenbyte i veckan är lagom för att hålla vattnet fräscht, slamsug botten också om du har sådan utrustning. Följ detta enkla schema och honorna lär bli romstinna efter några veckor. Om inte de vanliga vattenbytena triggar dom till lek så prova att göra ett vattenbyte men ersätt vattnet som du bytt med vatten som är kallare (3-10C). Om inte detta funkar så kan du börja göra vattenbyten varannan dag eller dagligen, tror dock knappast att du kommer komma hit innan de lekt.
    C. adolfoi är inte känd för att lägga många ägg utan det blir oftast mellan 10-60ägg per lek. Om du får en stor lek råder jag dig att flytta föräldrarna till ett annat akvarium och låta ynglen växa upp några veckor/månader i lekakvariet. Släng i ett gäng alkottar för att förhindra äggen från att mögla bort, 1 alkotte per liter brukar vara bra. Fördelen med att låta ynglen växa i lekakvariet är att det finns massor med trevliga partiklar ynglen kan käka, sen så behöver du inte byta vatten lika ofta som om du skulle ha dom i ett eget akvarium, två gånger per vecka är lagom (ersätt med 24h gammalt vatten). Om du får en liten lek med ett fåtal ägg så kan du plocka upp dem och lägga dom i en liten glassbytta med syresten, släng i 2-3 alkottar. Byt vatten i byttan varannan dag och vänta tills de kläcks (4-6 dagar beroende på temp.).
    Ynglen lever på sin gulesäck i två dagar men kan sedan ta mikromask eller artemia (detta gäller inte alla Corydoras yngel, men C. adolfoi hör till den skara som lägger stora ägg = stora yngel). Mata 2-3 gånger per dag.
    Några frågor: Är du säker på att du har en av varje kön? Hur stora är dom?

*Edit* såg att du hade lite bilder på din Zoon, jag tycker de liknar C. duplicarius mer än C. adolfoi. Man brukar se skillnaden på det svarta bandet som löper på ryggen; duplicarius - tjockt band, adolfoi - smalt band. Dock så är en del lite tveksamma till denna identifieringsmetod. Det enda sättet att ursklija dom till 100% är att kolla mycket noga (förstoringsglas-noga?) på brösfenorna, C. duplicarius skall ha mycket mycket små "jack" på bröstfenorna. Antagligen så känns bröstfenorna lite sträva när man tar på dem, fast detta kan jag egentligen inte uttala mig om.
    Senast redigerad av Corydoras mad; 11 November 2006, 22:08.
    /Mathias
    The Corydoras freak

Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

Kommentar

• jesper_b
      • June 2006
      • 1201

Tack så mycket för det utförliga svaret. precis det jag ville veta.

Mina Adolfoi är ca 3-4 cm långa, så dom blir väl lite större kanske.
      När blir dom könsmogna det borde dom kanske vara.

Jag vet inte riktigt än hur många honor/hanar jag har. men jag hoppas på att det inte är bara är honor eller hanar då har jag väldig otur. ska köpa ett par till när dom kommer in i djur affären. men jag tror det är 2 Hanar och 2 honor.

Vad är den optimala fördelningen av honor och hanar? det borde teoretiskt sätt räcka med en hona och en hane.

Det ska vara Adolfoi har en kompis som jobbar med fiskar och det är hans favorit pansar mal så jag hoppas han vet vad han pratar om
      Mina Malar:

Kommentar

• Corydoras mad
        • April 2003
        • 1686

Ursprungligen postat av smegga
        Mina Adolfoi är ca 3-4 cm långa, så dom blir väl lite större kanske.
        När blir dom könsmogna det borde dom kanske vara.
        Jo större kommer dom bli, men precis som du skriver - inte mycket större.
        När dom blir könsmogna beror på massa faktorer, t.ex. mat, vattentyp etc. Vid 10 månaders ålder brukar de flesta vara könsmogna i alla fall.
        Jag vet inte riktigt än hur många honor/hanar jag har. men jag hoppas på att det inte är bara är honor eller hanar då har jag väldig otur. ska köpa ett par till när dom kommer in i djur affären. men jag tror det är 2 Hanar och 2 honor.
        Det är inte så svårt att urskilja honor/hanar på dessa typer av Corys, fånga upp dom och lägg dem i någon bytta som skapar stor kontrast mellan fenorna och botten. Flytta ditt öga mot bukfenorna och avläs om de är spetsiga eller rundade. Spetsiga - hanar, rundade - honor. Bilder skulle uppskattas
        Vad är den optimala fördelningen av honor och hanar? det borde teoretiskt sätt räcka med en hona och en hane.
        De flesta brukar köra fler hanar än honor, t.ex. 3 hanar 2 honor, 4hanar 3 honor osv..

Adolfoi: http://www.corydorasforum.de/Corybil...i/adolfoi2.jpg
        Duplicarius: http://www.corydorasforum.de/Corybil...uplicareus.jpg
        /Mathias
        The Corydoras freak

Kommentar

• jesper_b
          • June 2006
          • 1201

Jag måste ju hålla med om att dom är mer lik den andra sorten än Adolfoi.

Men jag får väl se när dom stannat i växten hur dom ser ut då, dom ändrar nog lite på form och färg ett tag till..
          Men hoppas det är Adolfoi spelar egentligen ingen roll då dom är väldigt lika.
          Mina Malar:

Kommentar

• Fellan
            • June 2006
            • 551

Om de är tillräckligt stora kan man också se könskillnaden på ryggfenorna, hanar har mkt högre och spetsigare.

Men om det inte funkar får du nog plocka upp dom som corydoras mad sa
            Always look on the bright side of life!
            Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

Kommentar

• MaxRobban
              • August 2006
              • 1048

Här fick man bra info i denna tråd.. vi behöver fler som odlar denna Corydoras då den är så vacker och omtyckt.. Jag har också ett litet gäng, men har inte testat än.. Men jag har fortfarande inte haft kontakt med ngn som lyckats att odla dem.. men borde ju inte vara helt omöjligt.

Kommentar

• Corydoras mad
                • April 2003
                • 1686

Det är som sagt inte så svårt att få Corydoras adolfoi att leka, problemet är att ynglen är ytterst känsliga (mer känsliga än de flesta andra Corys yngel). Problemet är ofta att få dem att börja äta. För att få ynglen att äta så är det bästa man kan göra att låta dem växa upp tillsammans med andra Corydoras yngel i samma storlek, de kan på så sätt lära sig att "äta" av dom. Jag har också hört folk som har låtit dem växa upp hos föräldrarna med bra resultat. Om du nu har ett ledigt akvarium så kan det vara bra att ta bort föräldrarna när de lekt klart, och sedan släppa tillbaka dom när ynglen är två dagar gamla. Dom som har försökt sig på att föda upp C. adolfoi yngel har också antecknat att äggen och ynglen är känsliga för höga pH-värden. Så ett tips när du har ägg och yngel är att sänka pH:t till ~6.5.
                /Mathias
                The Corydoras freak

Kommentar

• jesper_b
                  • June 2006
                  • 1201

Nej svårt var det inte att få dom att leka dom lade idag dom första äggen
                  Byte vatten och graderna skönk med 4-5 gradet det tyckte dem om tror jag?
                  tyvär han jag inte få upp dom innan alla andra fiskar åt upp dom...

Så nu vet jag att det är några honor/hanar...så imorgon blir det till att flytta över dom till ett eget litet kar där dom kan leka fritt och jag kan ha lite mer koll när äggen kommer..

Hur lång tid kan det ta innan dom lägger ägg igen nu när dom precis har lagt?
                  Senast redigerad av jesper_b; 11 November 2006, 23:16.
                  Mina Malar:

Kommentar

• Corydoras mad
                    • April 2003
                    • 1686

Grattis till leken
                    Jag skulle tippa på 1-2veckor. Vissa Corys kan komma in i en riktig lekcykel och leka varje vecka, vill minnas att C. adolfoi är en sådan då den lägger så få ägg.
                    /Mathias
                    The Corydoras freak

Kommentar

• MaxRobban
                      • August 2006
                      • 1048

aha är det ynglen som är mer känsliga, jag trodde de var svårt att få lekvilliga.. Jag har som sgt ofta haft dem men inte testat att sätta dem i lek.. andra Corydoras har jag testat o det har funkat fint.. Men vore ju bra att ha en annan grupp som man försöker få att leka samtidigt o ha ynglen ihop.. om man nu lyckas att få det att funka med 2 lekar på en gång.. men intressant att läsa o ta del av.

Så dina lekte så fort Smegga.. har aldrig sett att mina lekt ngn gång, men möjligt att man missat det... men de flesta Corydoras kan leka ganska tätt.. du får väl hålla utkik efter tecken på att ngn hona ser ut att vara lekmogen o göra ditt vattenbyte på samma vis, funkade ju bra denna g¨ång

Kommentar

• Bumpan_2
                        • March 2006
                        • 49

Prisskillnsd

Hej

Undrar om det är prisskillnad på
                        Adolfi och Duplicarius ?

C Adolfi är ganska dyr, och inte roligt att köpa Adolfi och komma hem med Duplicarius, även om den är nästan lika fin den med

Nyss ägare till 2 Adolfi eller Duplicarius

Mvh Marie

Kommentar

• Corydoras mad
                          • April 2003
                          • 1686

De brukar ligga i samma prisklass, tycker dock att det verkar som att C. duplicarius verkar vara aningen dyrare.
                          /Mathias
                          The Corydoras freak

Kommentar

• Bumpan_2
                            • March 2006
                            • 49

Imitator och duplicarius samma?

Kommentar

• Bumpan_2
                              • March 2006
                              • 49

Ursprungligen postat av Bumpan_2
                              Imitator och duplicarius samma?
                              Svarar själv
                              Ser nu att det oranga på huvudet och skäggtömmen skiljer dem åt.
                              Medans Adolfoi och Duplicarius nästan är identiska.
                              Är det bara det mörka partiet på ryggen som skiljer dem åt?
                              Annars storleksmässigt då?

Mvh Marie

Kommentar

Arbetssätt...