loricaria sp red-lizard L10

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eldhroka
    • September 2006
    • 207

    loricaria sp red-lizard L10

    Är det någon som vet mer om denna mal? Hittade en bild på den på akvarieguiden och jag som tycker att ödlor är så otroligt söta blev såklart intresserad av denna mal.

    mvh Anna
    54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter
  • Guest

    #2
    rineloricaria sp L010a eller röd häxmal, vad jag vet så är det en framavlad variant av någon rineloricaria art.

    höll denna art för ca 2 år sen och de lade ägg hela tiden men det blev aldrig yngel.

    är det den här du menar
    Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

    Kommentar

    • eldhroka
      • September 2006
      • 207

      #3
      Jepp, den är det

      Hittade även åt sao paolo´n, den var också jättefin

      mvh Anna
      54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Ursprungligen postat av eldhroka
        Jepp, den är det

        Hittade även åt sao paolo´n, den var också jättefin

        mvh Anna
        nu hänger jag inte med, sao paolo´n??? vad är det, är det en mal vilket L-nummer

        Kommentar

        • eldhroka
          • September 2006
          • 207

          #5
          Hittade den på Åleds, en harneskmal. Så här står det under bilden:

          Latinskt namn
          Populärnamn
          Rineloricaria spec
          Loricaria Sao Paulo


          mvh Anna
          54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

          Kommentar

          • eldhroka
            • September 2006
            • 207

            #6

            Nu hittade jag åt den här på zoopet också, eller iaf en liknande.. Den här heter Rineloricaria Lima

            Inser just att jag nog måste köpa ett till akvarium snart

            mvh Anna
            54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

            Kommentar

            • Guest

              #7
              förlåt men det jag kommer säga är tabu

              kolla hellre på http://www.planetcatfish.com/catelog...hp?genus_id=43 dom har mer koll en lilla zoopet.

              lima har jag aldrig sett i handeln däremot eigenmanni och andra rineloricaria.

              jag vet ej om denna arten finns men jag vet säkert 20 andra.

              lima är säkert ett vanligt namn på en annan art kolla på planetcatfish.com efter rineloricaria så hittar du nog en art som liknar den sk rineloricaria lima

              Kommentar

              • eldhroka
                • September 2006
                • 207

                #8
                Var in på Guarians of Catfish och såg att du också har frågat om Rineloricaria Lima Eller iaf någon som har samma nick som dig.

                Som jag förstår det så är det stor risk för förväxlingar då de är väldigt lika varandra. För mig som inte har tänkt odla så känns det inte så viktigt, är mest ute efter ödleutseendet

                mvh Anna
                54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  mjo det är jag även på goc

                  jo jag blir fundersam över rineloricaria lima om den verkligen existerar på fishbase och zoopet finns den men jag vet ej om det är samma som rineloricaria parva eller någon annan rineloricaria för de är så lika varandra

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Jag har inte sett beskrivningen på R. lima, men i och med att den är typart för Rineloricaria och relativt tidigt beskriven så finns den ju. Frågan är vilken fisk som är R. lima. Typen är försvunnen och ursprunget är "Brasilien" vilket gör det hela lite knepigt. Tydligen är beskrivningen så bra så man åtminstone har relativt god koll på hur den ser ut. Evers & Seidel, 2002 (Welsatlas 1) har en bild på en konserverad fisk från museet i Amsterdam som dom anser är R. lima.

                    I samma bok står det om Rineloricaria sp. "Rot" (borde vara detsamma som "red-lizard L10") att den först dök upp i gamla DDR och att man inte vet något om dess ursprung. Senare har man korsat den med R. lanceolata, möjligen för att få större kullar, vilket gör att det idag är svårt att få tag i renrasiga djur.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...