vilken kille!!! (ancistrushane)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    vilken kille!!! (ancistrushane)

    hej!
    idag sålde jag av 50 ancistrusyngel, och detta firade föräldarna redan igår genom att leka igen!
    Nu till saken, för att få upp alla yngel som skulle säljas var jag tvungen att lyfta ur alla rötter inkl den rot som rommen och hanen var.
    Han lämnade inte rommen när jag lyfte ur! vilken kille! han fick ligga i en annan burk medan jag höll på i stora akvariet, så där låg han och fläktade obehindrat.
    Tyvärr ramlade han bort när jag skulle ha i roten igen, försökte sätta honom vid rommen på roten, men han försvann. Grejen var att jag har vridit roten 180grader, så han blev nog förvirrad, men nu när jag kom hem såg jag att han minsann letat upp rommen igen!! Alltså, vilken kille!
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Japp. Vissa hanar har extremt stark föräldrainstinkt. Min hane följer rom som spolats ur grottan runt i akvariet.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • MaxRobban
      • August 2006
      • 1048

      #3
      Ja de är duktiga, ska jag ta hand om en hel kull så lyfter jag ur hela röret som jag använder med både hane och ägg och sätter i ett annat akvarium.. ordnar vaccum med händerna o har samma vatten.. men inte bryr sig hannen om det.. han sitter o fläktar i ett annat akvarium och märker knappt att hans ens flyttat känns det som.. så nog är de fantastiska på ta hand om sina ägg.

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        jag tycker det är facinerande, jag trodde han skulle hoppa av direkt.

        Azur: häftigt att han följer efter utspolad rom

        Får se om det blir nåt av rommen denna gång, de har lekt flera gånger senaste halvåret men det har inte blivit nåt av rommen. Kanske tycker hanen det är fullt med yngel redan, jag vet inte. Eller så är rommen dålig.

        MaxRobban: smart
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • mayday
          • November 2005
          • 2085

          #5
          alltså ja har råkat få me mina ena flertal gånger när man lyfter upp roten han vägrar släppa får knuffa bort han o då vaktar han inte ens rom
          ______________________________________________

          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

          Kommentar

          • Fellan
            • June 2006
            • 551

            #6
            Min hona hänger också på rätt bra då man ska rengöra pumpen

            Envisa jäklar
            Always look on the bright side of life!
            Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

            Kommentar

            • mayday
              • November 2005
              • 2085

              #7
              totalt omöjliga o få upp med en håv då dom vägrar o släppa taget ,

              när dom väl är i håven har man ett H*** att få ut dom eftersom dom fastnar i den så man får försiktigt pillra ut dom....
              ______________________________________________

              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

              Kommentar

              • Fellan
                • June 2006
                • 551

                #8
                jaa, håven= en klassiker
                Always look on the bright side of life!
                Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

                Kommentar

                • santa
                  • December 2005
                  • 504

                  #9
                  Ja dom är ju rätt taggiga bruka försöka ta upp dom med händerna så gott det går man skadar dom lätt med en hov gäller många malar.Tog upp min rot där en av mina hanar vaktade och några romkorn ramlade ur när jag satt tillbaka dom,men han tog tillbaka dom in igen
                  Har precis sett nått rätt kul här har ett ancistrus par går i ett tanganyika kar och dom hade laggt en hel snäcka full med rom mitt framför framrutan på akvariet och utan skydd.Det sägs att dom vill ha en håla att pressa in sig i men det stämmer ju inte nu hehe.
                  Min hemsida http://santanagti.mine.nu

                  Kommentar

                  • Maria - Sjöjungfru

                    • January 2004
                    • 4236

                    #10
                    Lättaste sättet att få upp en Ancistrus som inte vill släppa sin rot eller vad det nu är:

                    Med ena handen håller man håven, eller burken man vill ha malen i, med andra handen lyfter man upp roten/nöten eller vad det är, håller den ovanför håven/burken och lyfter upp över vattenytan, då släpper dom efter en liten stund och dimper ner där man vill ha dom
                    Maria - Sjöjungfru

                    Kommentar

                    • martal
                      • May 2004
                      • 618

                      #11
                      Hej
                      Ja det kanske är ett förslag.Man kan också ta en ganska stor håv(bättre än en mindre) och fösa malen till akvarieglaset,sedan håller man håven(utan glipa) mot glaset och efter ett tag simmar malen in i håven(neråt);:-)
                      MVH Marita
                      Som just dumpat 23 st till akvarieaffären-lika många kvar.
                      Plus ett antal mini och miniminimalar.
                      Funderar allvarligt på att låta dom vara men honan börjar göra utfall mot ynglen:-(
                      Det här behöver du veta
                      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                      Kommentar

                      Arbetssätt...