Är det en hona och hane jag har??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel_c
    • October 2002
    • 53

    Är det en hona och hane jag har??

    Hej
    Har dessa Ansistrus i ett kar i förhoppningen att det skall bli yngel. Problemet är att jag gjort precis som jag läst...

    Rötter
    Täta vattenbyten
    Grottor att gömma/leka i
    ganska turbulent vatten......

    De har gått tilsammans i karet i ca:5 månader utan att något hänt.
    Honan är ca: 10cm och hanen något mindre (ca 7cm)

    Nu har jag börjat undra om det är en hona och en hane, kan ni hjälpa mej? (ber om ursäkt för de sunkiga bilderna)
    Hona??


    Hane??


    Har även lite problem med maten också, ger dem algbletter men de verkar bara "suga" på dem ett litet tag sen löses tabletterna upp... skall det vara så?
    mvh
    Daniel
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #2
    Ja du har en av varje kön iaf, så långt är klart.
    När jag lekte av mina ancistrus så ville honan inte alls besöka hanen i grottan. Jag bytte då till en halv lerkruka istället. Inget hände, de åt inte heller ngt vidare.
    Man ska simulera regnperiod vilket betyder att man enklast tömmer ca halfa karet och varje dag fyller på nytt ( ca 10%) kallt vatten.
    Mina lekte inte ändå så jag blev less tillslut, och hällde då en hink (10 l) iskallt vatten ner i karet. Några timmar senare fläktade hanen ägg

    Bristen på lek kan ju bero på en massa saker, karet är för litet, för stark cirkulation, för lite cirkulation osv....
    Lycka till!
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • amazonfarmen
      • June 2006
      • 508

      #3
      Ursprungligen postat av Daniel_c
      Hej
      Har dessa Ansistrus i ett kar i förhoppningen att det skall bli yngel. Problemet är att jag gjort precis som jag läst...

      Rötter
      Täta vattenbyten
      Grottor att gömma/leka i
      ganska turbulent vatten......

      De har gått tilsammans i karet i ca:5 månader utan att något hänt.
      Honan är ca: 10cm och hanen något mindre (ca 7cm)

      Nu har jag börjat undra om det är en hona och en hane, kan ni hjälpa mej? (ber om ursäkt för de sunkiga bilderna)
      Hona??


      Hane??


      Har även lite problem med maten också, ger dem algbletter men de verkar bara "suga" på dem ett litet tag sen löses tabletterna upp... skall det vara så?
      mvh
      Daniel
      Det är många faktorer som spelar in, men glöm inte syrehalten I vattnet.

      Att ha foder som löser upp sig är inte så bra, råkade ut för detta innan, endast en liten del av allt foder som gavs, åts upp, restan låg i sanden eller i filterna = skitar ner mycket = massor av vattenbyte

      Läs gärna på www.goc.se där finns mycket info om malar

      Lycka till.

      //Calle
      www.goc.se

      Kommentar

      Arbetssätt...