corydoras-problem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    corydoras-problem!

    Vi har ett nystartat 105-liters kar, som just nu är inne i sin inkörningsperiod. Sanden och pumpen var dock begagnade och innehöll säkert en hel del bakterier, även om de torkat under mellantiden. Vi har inte tillsatt bakteriekultur i akvariet. Vi har haft akvarium tidigare och aldrig tillsatt något liknande, och det har alltid gått bra om man gett växter och fiskar lite tid på sig. Frågade även min syster som är doktor i akvatiska system (alger/marinbiologi) och akvarieintresserad om råd, och hon tyckte inte det behövdes. Just nu har vi en stadig temperatur på 24,6 grader i akvariet.

    Så till saken:

    För att få igång allting ville vi börja med ett mindre antal robusta fiskar, som kunde få vara i akvariet dom första 3 veckorna (ungefär) medan en bra bakteriekultur skapas. Vi köpte 10 neontetror. För att redan från början få en bottenätande fisk som kunde ta hand om eventuella matrester och annat ätligt köpte vi även 3 små pansarmalar. Jag är osäker på vilken sort det är, då dom liknar metallpansarmal litegrann, men påstods (av den okunniga zooaffären) vara en mindre sort.

    Vårt problem är att pansarmalarna är extremt stressade, och simmar upp och ned längs rutan konstant (även när akvariet är släckt). Detta har medfört att dom inte heller äter som dom ska. Dom har fått maltabletter speciellt anpassade för dom, men stannar inte ens till för att äta, trots att dom känner lukten. Som det ser ut nu kommer dom stressa tills dom magrar av eller dör av ett försvagat immunsystem/fysisk ansträngning.

    Jag vet att pansarmalar trivs allra bäst i finkornig sand, men jag har även sett många må bra i akvarier med lite grövre rund engelsk sjösten liknande vår. Jag vet även att dom vill vara fler än tre stycken, men vi ville inte köpa fler i ett så tidigt skede. Samtidigt har jag mycket svårt att tro att dom skulle sluta stressa om vi köpte tre till, som det ser ut nu. Dom ser helt enkelt inte ut att må så bra, psykiskt.

    Självklart kan vi vänta i några veckor och se om de lugnar ner sig, men jag tvivlar faktiskt på att dom kommer att göra det.

    -------

    Problemet nu är att vi inte har någon fisk som äter på botten under den här första tiden, och det verkar även som att pansarmalarna stressar neontetrorna, som först simmade i stim men nu är utspridda över hela akvariet sedan flera dagar tillbaka, och bråkar med varandra.

    Vi överväger därför att om möjligt lämna tillbaka dom tre pansarmalarna och köpa en lugnare fisk, som till viss del livnär sig på matrester eller alger.

    Vi står lite rådlösa helt enkelt. Det är så ledsamt att titta på akvariet och se malarna simma runt som galna (dom simmar på alla sidor, även den med bakgrunden) och verka extremt stressade och olyckliga Det känns som om man väntar på deras död

    Finns det någon liten robust alg/skräp-ätare som skulle kunna klara omständigheterna som råder i akvariet? Sidofråga: Egentligen vill vi ha två ancistrus i karet. Vore detta för mycket för ett 105-liters? Även om dom får plats, så vågar vi inte introducera dom i ett så här tidigt skede..

    Eller ska vi vänta och se hur det går för våra tre corydoras?
    Hjälp! Tacksam för alla råd!

    ----------

    Bild på akvariet som det ser ut idag finns här:



    (Vi ska snart köpa ett lysrör med ett starkare ljus mer anpassat för växter. Vi är nu också medvetna om att några av de växter vi har kanske är känsliga men vi ska se hur dom klarar sig de närmsta tre veckorna.)

    (det blev lite långt, sorry...)
    / Ebba
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #2
    om jag vora du ,, skulle jag nöja mig tetra till att börja med. vänta 3-4 va med att skaffa flera fisk , så ordnar dett sig säkert. du behövar att bygga upp en bakterie massa som kan bryta ned forureningar , dett tar sin tid , så det är bara att ta det lungt i början
    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      menar du att jag ska försöka lämna tillbaka pansarmalarna också, eller ha kvar samtliga fiskar och vänta?
      Senast redigerad av toccata; 11 October 2006, 19:23.
      / Ebba

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Är akvariet _alldeles_ nystartat? För så där gör pansarmalar i ett par dagar innan de vänjer sig vid ett nytt akvarium.

        Se upp med ammoniak & nitrit, dock: varken neontetror eller pansarmalar tål egentligen skitigt vatten.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • janne dansk
          • June 2004
          • 1740

          #5
          Ursprungligen postat av toccata
          menar du alltså att jag ska försöka lämna tillbaka pansarmalarna?
          det beror på om du kan byte vatten ofta , pansarmalar är känsliga för dåligt vattenkemi, så orkar du det , så tror jag inte att det är något problem , men om du inte orkar att byta vatten 2-3 ggr pr va skulle jag nog överväga det
          mvh janne
          Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            vi kanske ska kompromissa, och ge pansarmalarna 1,5 veckor och se om de lugnar sig, och annars lämna tillbaka dom. och sen vänta ytterligare 2 veckor innan någon ny fisk introduceras.

            hm, fick rådet att inte byta vatten alls i början, för att det bara stör processen.... alla verkar ha olika åsikt, det är alltid lite krångligt att fatta beslut då.

            men en liten sidofråga: skulle 2 ancistrus funka i vårt kar (senare alltså!), eller blir dom för stora?
            / Ebba

            Kommentar

            • janne dansk
              • June 2004
              • 1740

              #7
              skaffa ett vatten test , helst dropptest, så du kann kolla nitrit , det är det viktigaste test som du behöver i ett nystartat akvarie
              mvh janne
              Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

              Kommentar

              • janne dansk
                • June 2004
                • 1740

                #8
                Ursprungligen postat av toccata


                men en liten sidofråga: skulle 2 ancistrus funka i vårt kar (senare alltså!), eller blir dom för stora?
                jag tror säkert att det skulle funka , men det beror på hur många fiskar du planerar att ha i karet
                mvh janne
                Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  hej,
                  som i ett trollslag började malarna bete sig normalt efter att jag skrivit mitt foruminlägg för några timmar sedan. dom simmar fortfarande upp och ner längs glaset ibland, men letar även mycket på botten, och vi testade att lägga i en fodertablett, som dom började äta på direkt. vi blev så lättade när vi såg dom äta! ^____^

                  vi har äntligen lyckats ta kort på dom, förut var dom ju så stressade men nu äter dom i lugn och ro, bild här:



                  vi ska kolla nitrithalten om någon vecka, då den borde ha stigit. tack för alla råd
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • mmm
                    • June 2004
                    • 901

                    #10
                    Att de simmar upp och ner längs glaset ibland, är normalt beteende. Så det är troligtvis inget du behöver oroa dig för .
                    Jag tror också att det kan fungera bra med 2 ancistrus i ditt kar (beroende på andra fiskar förstås).
                    Att neontetrorna inte simmar i stim längre är inte heller något konstigt. I början var de lite stressade/rädda och då stimmade de, nu känner de sig mer hemma och sprider ut sig. De flesta tetror stimmar ganska dåligt för de mesta .
                    /Mattias

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #11
                      jo jag vet att dom kan simma längs glaset ibland, men våra gjorde det flera dagar i sträck, helt utan uppehåll, inte ens för att vila/äta/nosa på botten... dom såg helt enkelt bleka och stressade ut. men nu verkar dom iallafall varva glassimmandet med att nosa på botten och äta lite... så vi tror att dom successivt kommer att lugna sig mer och mer. det är ju skönt

                      jo, att tetrorna inte simmar i stim är ju okej, men vi tycker dom har varit så aggressiva mot varandra och jagat varandra ganska mycket, men jag antar att dom vill göra upp om rangordningen i karet. ^^
                      / Ebba

                      Kommentar

                      Arbetssätt...