När kommer skäggtömmarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ainon
    • August 2006
    • 83

    När kommer skäggtömmarna?

    Vid vilken storlek på ancistrus kommer skäggtömmarna?

    Mina är bara ca 4-5cm och ser inte riktigt ut som den ancistrus som är under artbeskrivningen här på zoopet, de har inga skäggtömmar och på den bakre fenan är det två små vita fält (ett i vardera "hörn") Är de någon speciell art/underart av ancistrus?
    42L växtkar: platys, ancistrus, neontetra körsbärsräkor
    4,5L Nano: 3st körsbärsräkor
    +Amazonpapegoja och undulat
  • Fellan
    • June 2006
    • 551

    #2
    Om du har en hona kommer den inte att få några skäggtömmar
    Always look on the bright side of life!
    Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

    Kommentar

    • Piccola
      • September 2006
      • 175

      #3
      Har precis lärt mig att det dröjer tills de är omkring 7 cm innan man kan könsbestämma säkert, så du får nog vänta ett tag till innan du "vet". Går själv i samma väntan och undrar.
      Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
      Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Nä, vid 5 centimeter borde de ha synligt skägg, om de skall få något. Är dina fiskar fortfarande helt eller nästan helt släta så är de säkert honor.

        Fisken på Zoopets bild är fel - det är varken en Ancistrus dolichopterus eller en vanlig ancistrus, utan nån okänd vildfångad Ancistrus - det finns ett helt gäng arter som ser ut så där, t.ex. Ancistrus triradiatus.

        Vanlig Ancistrus är denna: http://www.planetcatfish.com/catelog...?species_id=49
        och det är säkert den du har.
        Senast redigerad av Azur; 03 October 2006, 18:11.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Piccola
          • September 2006
          • 175

          #5
          Oj vilken bra länk! Fina bilder - precis så ser de ju ut!
          Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
          Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

          Kommentar

          • IaMtHeJoKe
            • November 2005
            • 416

            #6
            Bara en fråga...är det lätt att få dom att leka (A)

            Kommentar

            • Ainon
              • August 2006
              • 83

              #7
              Okej tack för svaret, då har jag nog två tjejer...
              Bråkar som tusan gör de också, så jag var tvungen att flytta de till olika kar då den ena blev lite "flådd" av att den andre "sög" den på ryggen.

              Ja där hittade jag mina! De verkar kunna variera endel i utseende, endel där på sidan hade vita fält och vissa inte. Är det någon naturlig varation eller är det framavlat?
              http://www.planetcatfish.com/catelog...?image_id=3440 Denna variant har jag i alla fall, fast med ngt större vita fält
              42L växtkar: platys, ancistrus, neontetra körsbärsräkor
              4,5L Nano: 3st körsbärsräkor
              +Amazonpapegoja och undulat

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ett par av bilderna på planetcatfish är nog _också_ fel - problemet är att ingen egentligen vet vilken art "vanlig ancistrus" är, så det är svårt att säkert säga att nåt INTE är en vanlig ancistrus.

                Färgen ändras också med ålder. Små ancistrus har mycket kontrastrik färgteckning, medan gamla ancistrus får mer en "gråskala".

                Det som idag kallas "vanlig ancistrus" är dock en mörk fisk med små vitgula till ljusgrå punkter som är mindre på huvudet än vid stjärten, och som har vitgula spetsar på ryggfena och stjärtfena. Honorna saknar skägg, och har som mest små 'nubbar' i framkant på huvudet, medan hanarna med ökande ålder får rätt imponerande skägg. De är något aggressiva & revirhävdande mot varandra, särskilt hanarna men även honorna bråkar en del.

                Vanlig ancistrus är mycket lätt att få att leka.
                Senast redigerad av Azur; 03 October 2006, 19:01.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • IaMtHeJoKe
                  • November 2005
                  • 416

                  #9
                  ? .

                  Kommentar

                  • Maria - Sjöjungfru

                    • January 2004
                    • 4236

                    #10
                    Det är nog lite olika hur stora dom är när dom får skägg. Hade nyligen en på ca 7cm som jag ganska säkert trodde var en hona tills den helt plötsligt fått några "strån"
                    Jag tror nog att en hane som går ensam får sitt skägg lite tidigare, medans som jag hade 5 ynglingar som gick tillsammans. En av dessa på runt 6-7 cm hade stort vackert skägg, medans brorsan som t o m var större knappast hade något alls.
                    Jag är inte förvånad om det är den mest dominante som får sitt skägg tidigast, medans dom mer underordnade ligger lite lågt
                    Senast redigerad av Maria - Sjöjungfru; 03 October 2006, 19:59.
                    Maria - Sjöjungfru

                    Kommentar

                    Arbetssätt...