golden nugget mix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZweMi
    • August 2006
    • 11

    golden nugget mix

    Hej, jag har en liten undran om min nyinköpta golden nugget mix, vilken L-serier tillhör denna, eller finns det olika mix på denna och vad är skillnaden på denna och en vanlig golden nugget?
    Jag fick höra i efterhand att de gärna tugga i sig växter, är det något som man får stå ut med eller är det bara något som dom gör när dom har brist på spirulina?
    Senast redigerad av ZweMi; 02 October 2006, 19:42.
  • luke the drifter
    • December 2005
    • 122

    #2
    om jag förstår din fråga rätt så undrar du om skillnaden mellan nugget och nugget mix, när malarna är små så är det svårt att avgöra om det är L-18, L-81 eller L- 177 som alla är golden nuggets, då säljer grossisterna dom som mix, så det kan vara vilken som av dom 3 ovan nämnda, tycker själv att L-177:an är finast, lite färre men lite större gula prickar och fina breda gula kanter på rygg och stjärtfenan, så här ser min "gulprick" ut
    375l Malawi
    180l blandade levandefödare
    112l västafrika
    54l sydamerika
    50l endlers guppy
    12l behandlingsburk
    15l 10 st hongiyngel
    15st olika från 27-43 liter yngelkammere

    min zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=596629

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #3
      Jag har också en nugget, den har aldrig rört växterna, däremot är den duktig på att äta alger! (Jag TROR det är en L081)
      Bifogade filer
      Min zoon

      Kommentar

      • amazonfarmen
        • June 2006
        • 508

        #4
        Ursprungligen postat av Nitra98
        Jag har också en nugget, den har aldrig rört växterna, däremot är den duktig på att äta alger! (Jag TROR det är en L081)
        Nä någon L-081 är det inte, dock så är det mest troligt att det är en L-018

        För att få korrekt infå, www.goc.se klicka på ARTREGISTER, skriv sedan "NUGGET" i Handelsnamn/L-Nummer:

        Och vipps så får ni upp info om dessa tre olika L-malar som ofta säljs av grossisterna som Nugget Mix, det vill säga, olika sorters Golden Nugget.

        //Calle
        www.goc.se

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          #5
          Ursprungligen postat av amazonfarmen
          Nä någon L-081 är det inte, dock så är det mest troligt att det är en L-018
          //Calle
          Oj, tack, jag kan ha blandat ihop siffrorna, minns att jag kollade när jag köpte den men har nog vänt på ordningsföljden då!
          Min zoon

          Kommentar

          • ZweMi
            • August 2006
            • 11

            #6
            Jag tackar för informationen, jag får väl se fram över vilket L-nr. den är.

            Kommentar

            • Torstensson
              • June 2002
              • 1964

              #7
              Det ser exakt ut som min Golden Nugget, och det är enligt säkra källor en L-081...

              Kommentar

              • Nitra98
                • June 2005
                • 1987

                #8
                Ursprungligen postat av Torstensson
                Det ser exakt ut som min Golden Nugget, och det är enligt säkra källor en L-081...
                Vilken ser exakt ut som din?
                Min zoon

                Kommentar

                • Torstensson
                  • June 2002
                  • 1964

                  #9
                  Vilken??
                  Båda skulle jag säga!

                  Lukes länkt till en bild visar en betydligt mindre fisk än Nitras (din).
                  Det jag läst mig till är att L-081 har färre men lite större gula prickar. Men om mansöker runt på olika sidor om malar tex. PlanetCatfish och kollar in Aqualogs bok om L-malar blir man lätt villrådig.

                  När sedan akvariebutikerna får en påse med "Golden Nugget Mix" underlättar det ju inte för oss(kunden).

                  Kommentar

                  • Nitra98
                    • June 2005
                    • 1987

                    #10
                    Okej, nu tycker ju inte jag att våra Nuggets var lika alls, Lukes har färre och större prickar än min så jag är rätt säker på att det rör sig om olika L-nr...
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • luke the drifter
                      • December 2005
                      • 122

                      #11
                      [quote=Torstensson;852134]Vilken??
                      Båda skulle jag säga!

                      Lukes länkt till en bild visar en betydligt mindre fisk än Nitras (din).
                      Det jag läst mig till är att L-081 har färre men lite större gula prickar. quote]
                      nä det har du nog fattat fel ! det är 177:an som har störst prickar och lite färre till antalet
                      man kan skicka en bild til janne på goc.se och få den identifierad, han e duktig som få
                      hälsningar Börge
                      375l Malawi
                      180l blandade levandefödare
                      112l västafrika
                      54l sydamerika
                      50l endlers guppy
                      12l behandlingsburk
                      15l 10 st hongiyngel
                      15st olika från 27-43 liter yngelkammere

                      min zoon
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=596629

                      Kommentar

                      • amazonfarmen
                        • June 2006
                        • 508

                        #12
                        [quote=luke the drifter;852598]
                        Ursprungligen postat av Torstensson
                        Vilken??
                        Båda skulle jag säga!

                        Lukes länkt till en bild visar en betydligt mindre fisk än Nitras (din).
                        Det jag läst mig till är att L-081 har färre men lite större gula prickar. quote]
                        nä det har du nog fattat fel ! det är 177:an som har störst prickar och lite färre till antalet
                        man kan skicka en bild til janne på goc.se och få den identifierad, han e duktig som få
                        hälsningar Börge
                        Ja att det är L-177 som har minst antal och störst prickar har även jag för mig.

                        Att skicka bilder till Janne är väl inte det snällaste (då han har fullt upp), men lägg upp bild i forumet på www.goc.se är ett bra alternativ

                        Det finns även mycket info i artregistret på GOC

                        //Calle
                        www.goc.se

                        Kommentar

                        • Guest

                          #13
                          L81 är ju den lättaste att urskilja tycker jag...den har de minsta prickarna och mer prickar än L18 och L177

                          Kommentar

                          • Torstensson
                            • June 2002
                            • 1964

                            #14
                            Det e jag som e ute å yrar.... Jag skrev 081 men menar 177...
                            Bortse från mina virriga inlägg i denna tråd!
                            *f-låt*

                            Kommentar

                            Arbetssätt...