Nyinköpt mal

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • albino_myra
    • September 2006
    • 161

Nyinköpt mal

Nu hoppades jag på att ni här på zoopet skulle kunna hjälpa mig. Köpte idag ett gäng nya fiskar, bland annat en mal. Min albinomal dog häromdagen av okänd orsak Ja, men nu till frågan. Vet ni vad min mal är för "ras"? Den är ganska så ljus, med mörka/svarta fläckar på sig. Den suger inte fast sig på glaset utan gillar att gräva och äta i sanden. Skulle gärna vilja veta vad det är för mal. Direkt från finska språket översatt heter den fläckmal.

Tacksam för svar!!
    Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

är det pansarmal? Fläckig pansarmal?
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

Kommentar

• albino_myra
      • September 2006
      • 161

Det kan vara möjligt. Finns det några andra liknande raser? Skulle vara kul att veta vilken ras min lilla mal är
      Vet någon varför min andra mal dog? Är dessa fiskar känsliga ?

Kommentar

• Nitra98
        • June 2005
        • 1987

Det finns en massa liknande, om det är en pansarmal du har så vill den ha sällskap, det är en stimfisk. Köp 4-5 kompisar åt den!
        Använd sökguiden på första sidan och sök på pansarmal så kan du kika om din finns med.
        Senast redigerad av Nitra98; 29 September 2006, 17:29.
        Min zoon

Kommentar

• albino_myra
          • September 2006
          • 161

Kan man lägga corydoras malar tillsammans med den eller vill den ha kompisar av sin egen art? Min pappa föder nämligen upp corydoras malar och jag skulle ha möjlighet att få dem av honom . Malarna är så djävlans dyra i finland :/

Kommentar

• Nitra98
            • June 2005
            • 1987

Din mal är väl också en corydoras gissar jag? Olika corydoras brukar stimma med varandra om de är ungefär lika stora vad jag vet.
            Min zoon

Kommentar

• Fellan
              • June 2006
              • 551

Men om det är en corydoras borde väll du känna igen den om din pappa föder upp sånna

Jag tror på fläckig pansarmal. Corydoras paleatus. En av de vanligaste sorterna.

Finns bilder i min zoon på såna + en artikel. Den vita är ingen albino(bara en gamling som tappat färgen)
              bilden på zoopet är så ljus, mina är mkt mörkare(de har mörkt grus)
              Always look on the bright side of life!
              Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

Kommentar

• albino_myra
                • September 2006
                • 161

Jag är jätte tacksam för alla svar jag har fått!
                Min pappa föder upp såna där mörka malar, den som jag har i mitt akvarium är ljusare med fläckar. Så nu funderar jag på att sätta två av hans malar med min mal. Hoppas dom fattar att dom ska stimma med varann

Kommentar

• albino_myra
                  • September 2006
                  • 161

Skulle jädrans gärna lägga till en bild, som kanske skulle hjälpa er identifiera min mal. Problemet är bara det, att jag inte vet hur man gör -.-

Kommentar

• Fellan
                    • June 2006
                    • 551

Olika arter av corydoras stimmar ofta med varandra
                    Så sätt ihop dom du, det kommer att bli mkt bättre än att låta den vara ensam

Det finns massvis med corydoras sorter. Jag lägger upp lite länkar så kan du säga vilken det liknar mest Alla desa är väldigt lika, en bild skulle underlätta enormt. Du kan bli medlem på www.zoonen.com och lägga in bilder där. Helt gratis

C. julii

c. schwartzi

c. elegans:

c. sterbai

c. haraldschultzi:

c. reticulatus:

Kommentar

• albino_myra
                      • September 2006
                      • 161

Alltså, jag blir jäklit irriterad av det här nu min mal liknar alla dom där , men endå inte riktigt lika. Den är lixom, ljusare och har fläckarna lite mer ojämnt placerade.. Jag ska lägga upp bilder på zoonen så fort jag hinner, så kanske ni kan hjälpa mig bättre. Men tack för att ni försöker i alla fall

Kommentar

• Guest

Om det var en albino pansarmal så tror jag att det är en corydoras aeneus än en Corydoras paleatus, aeneus är mycket vanligare än paleatus i albinoform

Kommentar

• Fellan
                          • June 2006
                          • 551

Ursprungligen postat av Lutt
                          Om det var en albino pansarmal så tror jag att det är en corydoras aeneus än en Corydoras paleatus, aeneus är mycket vanligare än paleatus i albinoform
                          Lutt, nu tror jag nog att du blandade ihop allting lite
                          H*n hade en albinomal som dog och köpte sedan en ny fläckig mal. Det är den fläckiga malen som vi försöker lista ut vad det är för nån.

Eller så svarade du bara på fel tråd, jag tror att det fanns en om albinopansarmalar under den här

Kommentar

• albino_myra
                            • September 2006
                            • 161

NU har jag äntligen bilder på den mystiske malen! :P
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp <--- Klicka er vidare till albumet "Fiskarna " så finner ni bilder. Bilderna är suddiga, det beror på att jag har en urusel kamera, men jag hoppas att ni kan urskilja nånting iaf

Kommentar

• Guest

är 100 på att du har en Corydoras paleatus

här är den riktiga länken

Kommentar

Arbetssätt...