ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    ancistrus

    Jag har massor av grönalger i mitt kar! På svärdplantan är det stora tjog med alger på bladen. Jag är så sugen att sätta in ancistrusen där men jag vet inte om jag vågar! Jag är så rädd att den gör hål i svärdplantan ,vad tror ni?
    Man blir aldrig fullärd ....
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    #2
    Kan bara tala efter egna erfarenheter...
    Hade massa alger så jag slängde i 2 ancistrusar, algerna var borta på en natt
    Nu har dom inge mer alger att äta så då är ju svärdsplantorna ett lättfångat skrovmål.. vilket har resulterat i alldeles vita och trasiga blad.. men jag hoppas att dom slutar när dom får i sig lite grönsaker. Har hört att dom ska göra det iaf!!

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

    Kommentar

    • Fellan
      • June 2006
      • 551

      #3
      Det är bara att välja:
      1. en hel planta som inte syns under täcket av alger som också ser fult ut i karet
      2. Ge ancistrusen ett riktigt skrovmål på den kost den egentligen ska ha och riskera att växten kanske går sönder lite(men den repar ju sig)
      Always look on the bright side of life!
      Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Svärdsplantor är smaskens för Ancistrusar. Lite beroende på vad det är för akvarie och vad du har för andra fiskar så finns det ju andra algätare som snäckor eller räkor.
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Släpp du i den ett par dagar, så den får smaska så gott den orkar på algerna. Sedan är det bara att flytta tillbaka den . Som sagt innan så kommer det nya blad om h*n skulle gå hårt åt på svärdsplantan.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Du verkar inte ha ancistrus som kommer från mig i alla fall... för mina äter inte växter :-) Vet faktiskt inte varför, måste ju bero på att jag matar för mycket eller nåt, men jag har faktiskt svärsplantor i mina ancistrusyngelkar (kom och kika om du inte tror mig). Jag tror i alla fall att du kan ha den där i en par dagar tills den ätit algerna. Är du säker på att det är grönalger då, så att det inte är Cyano??? Anledningen till att jag frågar är för att det är jättevanligt att det är cyano när någon säger att dom har en massa grönalger...
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              grönalger är prickar, eller hur? Cyano är geggig massa.
              Mina 2 små ancistrus äter inte heller på bladen...men jag har en hel del alger i mitt 100l också
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • Maria - Sjöjungfru

                • January 2004
                • 4236

                #8
                Ursprungligen postat av Tant Nancy
                Du verkar inte ha ancistrus som kommer från mig i alla fall... för mina äter inte växter :-)
                Vet inte om dom fått dåliga vanor på sistone, men jag har ju faktiskt ancistrusar från dig ju Dom är särskilt förtjust i dom lite äldre bladen, men ratar dom nya. Om jag rensar bort alla fula blad så är alla lite äldre bald helt kass dagen efter. Och inte svälter jag dom inte
                Maria - Sjöjungfru

                Kommentar

                • Hella2
                  • July 2005
                  • 1158

                  #9
                  Jag har som en matta med gröna alger på vissa blad.Cyano tror jag inte att det är.
                  Man blir aldrig fullärd ....

                  Kommentar

                  Arbetssätt...