Påskynda Ansictrus lek?????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m73adde
    • June 2006
    • 107

    Påskynda Ansictrus lek?????

    Hur skall jag göra för att mina Ansictrus skall hitta varandra?
    Har haft dem i tre veckor.
    ska jag sätta ner nåt rör ??
    Har Malawisar vad för rör eller annat är bäst.
    Honan är den som visar sig mest, finns inga bebbar hos hannen.
    Nån som kan hjälpa mig????
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Hur stora är dom?
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • m73adde
      • June 2006
      • 107

      #3
      Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
      Hur stora är dom?
      svårt att säga 7-8 cm kan jag gissa mig till.

      Kommentar

      • m73adde
        • June 2006
        • 107

        #4
        Ursprungligen postat av m73adde
        svårt att säga 7-8 cm kan jag gissa mig till.
        Är det nån som kan hjälpa med svar!!!!!!!!

        Kommentar

        • HazelCR

          #5
          Några korta knapphändiga svar kan du få innan jag rusar till jobbet.
          Mina ancistrusar föredrar att leka i ett kokosnötskal. Någon grotta hålighet måste du ha i karet, liksom rötter. Du måste ge Ancistrusarna rejält med mat, om det skall bli någon lek. Å det är inte det lättaste om du har dem tillsammans med Malawi.
          Om du vill odla Ancistrusar, så är inte Malawi ett bra sällskap.

          Kommentar

          • m73adde
            • June 2006
            • 107

            #6
            Ursprungligen postat av HazelCR
            Några korta knapphändiga svar kan du få innan jag rusar till jobbet.
            Mina ancistrusar föredrar att leka i ett kokosnötskal. Någon grotta hålighet måste du ha i karet, liksom rötter. Du måste ge Ancistrusarna rejält med mat, om det skall bli någon lek. Å det är inte det lättaste om du har dem tillsammans med Malawi.
            Om du vill odla Ancistrusar, så är inte Malawi ett bra sällskap.
            vad är bästa maten ?jag ger dem mal tabletter.

            Kommentar

            • HazelCR

              #7
              Det är bra med algtabletter. Pröva med lite "grönt" också såsom skalade ärtor, broccoli, squach, gurka m.m. Det brukar ta några gånger innan de uppskattar vissa saker. Mina gillar skalade ärtor bäst.
              Du kan även lära dem att äta havregrynsgröt.
              Senast redigerad av Gäst; 19 September 2006, 11:53.

              Kommentar

              • Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

                #8
                Dom två gånger mina malar lekt så är det precis efter ett 50% vattenbyte.
                Jag vet inte om det är en tillfällighet, men så har det blivit i alla fall.

                Nu ligger Malte och fläktar, det är alltså andra gången nu...
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                Kommentar

                • Thomas&Anna
                  • January 2006
                  • 1030

                  #9
                  Täta vattenbyten och några grottor så skall det nog gå bra.Vi har problemet att dom ynglar av sig för mycket är inne på femte kullen sen juli så nu måste vi ta bort hanen.

                  Thomas
                  Thomas & Anna

                  www.annaothomas.com

                  Kommentar

                  • MaxRobban
                    • August 2006
                    • 1048

                    #10
                    Jag använder teracotta rör som är 15-20 cm långa och kanske 4-5 cm i diameter.. ger omväxlande foder och vattenbyten. Jag lägger röret på undanskymd plats och passar det inte hannen så flyttar jag röret i akvariet till annan plats. Sedan är det viktigt att ha ngn form av rot i akvariet då de mår gott av att få i sig lite cellulosa. Men är dina fiskar 7-8 cm så är de just nu i storlek då man kan förvänta sig att de kanske ska börja att leka.

                    Jag föder upp mina ancistrusyngel med mkt squash och brysselkål.

                    Hälsn Robban

                    Kommentar

                    • qenzo
                      • February 2005
                      • 1747

                      #11
                      Ja jag gjorde ett 50% vattenbyte och fyllde sedan på med kallt vatten. Då small det bara till så fläktade hanen ägg. De hade innan dess gått tillsammans ensamma i ca 2 v.
                      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                      Kommentar

                      • arska
                        • February 2006
                        • 120

                        #12
                        Jag gör 30-50% vattenbyten 1 g/v, matar med maltabs, squach. Vatten temp på ca 25-26 grader. Det tog några månader innan de kom i gång, men nu är det lek hela tiden. Mina har en liten hålighet i en rot som de använder sig av, liten och trång så detta kan man nog kanske tänka på. Grottan behöver alltså inte vara något enormt.

                        Lycka till och ha bara tålamod så kommer det nog igång
                        Hemsida
                        Bilder

                        Kommentar

                        • m73adde
                          • June 2006
                          • 107

                          #13
                          Ursprungligen postat av arska
                          Jag gör 30-50% vattenbyten 1 g/v, matar med maltabs, squach. Vatten temp på ca 25-26 grader. Det tog några månader innan de kom i gång, men nu är det lek hela tiden. Mina har en liten hålighet i en rot som de använder sig av, liten och trång så detta kan man nog kanske tänka på. Grottan behöver alltså inte vara något enormt.

                          Lycka till och ha bara tålamod så kommer det nog igång
                          Ni är så snälla med alla svar,jag har mangrove rötter funderar på en kruka men vet inte riktigt hur jag skall ta sönder den på bästa sätt??
                          Honan är oftast på ena halvan och hanen på den andra ,hittar dom verkligen varandra ska tänka på vattenbyten varje vecka men stör jag inte dem plus Malawisarna då ???
                          Tack än en alla för bra svar!

                          Kommentar

                          • m73adde
                            • June 2006
                            • 107

                            #14
                            Ursprungligen postat av m73adde
                            Ni är så snälla med alla svar,jag har mangrove rötter funderar på en kruka men vet inte riktigt hur jag skall ta sönder den på bästa sätt??
                            Honan är oftast på ena halvan och hanen på den andra ,hittar dom verkligen varandra ska tänka på vattenbyten varje vecka men stör jag inte dem plus Malawisarna då ???
                            Tack än en alla för bra svar!
                            P.S var hittar jag terracota rör, byggmarknader???

                            Kommentar

                            • MaxRobban
                              • August 2006
                              • 1048

                              #15
                              Terracotta rör har jag köpt på ngt byggvaruhus, men finns ibland hos större trädgårdshandel eller hos välsorterade akvarieaffärer. De kostar inte många kronor. Finns i olika storlekar och längder, men hannen vill gärna ha det litetrångt så han känner sig trygg där inne. Jag fick tipset för många år sedan med dessa rör och anledningen att jag började med detta var för att kunna lyfta ut hannen med ägg o allt till ett annat akvarium.
                              Jag var så ivrig att få en bra kull och då jag förstog att hannen hade ägg inne i röret ( man placerar röret så man kan kika in med en ficklampa ) så tog jag samma vatten och fyllde över till ett tomt akvarium. Där hade jag bara en syresten och en liten rot. Därefter ska man h hjälp av ngn med stora händer ! Man smiter ner med händerna i akvariet och täpper till om bägge sidor om röret och är då noga om att det blir ett vaccum. Sedan lyfte jag upphela röret med hanne, ägg och allt... o till ettannat akvarium med samma vatten. Det gäller att man verkligen håller tätt annars slutar det inte lyckligt.

                              Men denna metod har jag använt mig av flera ggr då jag önskat att ta hand om en hel kull. Hannen har nog knappt fattat att han flyttat för han har suttit och flaxat på sina ägg som inget hänt.

                              Väl i nya akvariet så har jag haft belysningen tänd för mkt, kanske haft ngn liten lampa bredvid och ev sett till att det kommer in solljus eller annat i akvariet, så kommer det ganska snabbt alger och detta är godis att börja att äta på. Så mina akvarium för uppfödning av ancistrus barn har ofta varit gröna ganska snabbt.

                              Då jag väl ser att de börjar att äta så börjar jag med tillskott av annan mat. Bäst och enklast tycker jag att Brysselkålen är. Jag köper en låda med fryst brysselkål i matbutiken, tinar en i taget i vatten.. skalar avde lösa bladen vilka sjunker.. så ett par sådana blad lägger jag ner. Efter en tid i vattnet löses Brysselkål upp och kan grumla, så jag tar upp resterna och kastar.

                              Squash köper jag färsk. och gör små tärningar med och fryser. Tar upp en i taget, dessa flyter så man får sätta fast dem på ngt vis. Jag tar gummiband och en sugpropp som jag annars sätter fast ngn pump med. Placerar på bottnen ( har ingen grus ) Detta är också utmärkt foder, billigt och enkelt.

                              Gröna ärtor använder en del också, men det har jag ingen erfarenhet av. Söndersmulat torrfoder ( med mkt vegetabiliskt innehåll ) eller fodertabletter som smular sönder använder jag också tidigt. De äter också artemia som är nykläckt. De kan inte fånga dem, men de dör efter en tid o faller till bottnen och då slinker de också ner, men gör man detta måste man vara noga att rengöra bottnen för annars försämras vattenkvallitén snabbt.

                              Så fort ungarna har kläckts så tar jag bort hannen, gör små vattenbyten ofta. Kanske 10-15% dagligen.

                              Men så här ska man göra om man vill ta hand om en stor kull... roligast är det kanske med naturmetoden, men då beror det på vad man mer har för fiskar i akvariet om ngn ska överleva och inte bli uppäten. Det är inte så lätt att fånga ancistrusbarn som nyligen kläckts, de är ömtåliga och svåra att få tag på utan att skada dem.

                              Ibland har jag en liten behållare i akvariet för tillsätta koldioxid som brustabletter. Dessa små behållare som sitter i ytan har upprepade ggr valts som boplats. Hanen lyckas ta sig in i dem o lura in honan... det som är roligt med dessa är att man ser in i dem o ser hela processen så lätt... kläcks ungarna i denbehållaren så lyfter jag ut hela. Men ur dessa lyckas ofta en del ungar rymma. Men av ngn anledning är de poppis att lägga ägg i. De är kanske 12 cm långa och 4 cm breda och finns en öppning där de kan gå in och ut... har använts många ggr av mina ancistrus, men är till för koldioxid som man tillför medbrustabletter.. men funkar jättebra som boplats för Ancistrus. Dessa små behållare kostar kanske ett par tjugor och finns hos välsorterade akvarieaffärer, kan kika på mina annars vilka som gör dem så kan man kanske hitta dem på nätet också.

                              Hälsn Robban

                              edit : oj vad jag skrev långt... sry för det, men är ju frivilligt att läsa för dem som vill

                              Kommentar

                              Arbetssätt...