Guldancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ainon
    • August 2006
    • 83

    Guldancistrus

    Hur ska dessa hållas? i ensamma, par, harmen, flock?
    Om någon av de sista isåfall, hur ska könsfördelningen vara?

    HUr många ancistrus kan man ha i ett kar som är på ca 250L och (trekantigt med sidorna ca 1m, välvd front och runt 40cm högt)?
    42L växtkar: platys, ancistrus, neontetra körsbärsräkor
    4,5L Nano: 3st körsbärsräkor
    +Amazonpapegoja och undulat
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Om du skaffar ett vuxet par blir de förmodligen fler ganska snabbt.
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • HazelCR

      #3
      Ursprungligen postat av Ainon
      Hur ska dessa hållas? i ensamma, par, harmen, flock?
      Om någon av de sista isåfall, hur ska könsfördelningen vara?

      HUr många ancistrus kan man ha i ett kar som är på ca 250L och (trekantigt med sidorna ca 1m, välvd front och runt 40cm högt)?
      Tycker du att de är fina och vill ha fler, så kan du säkert ha 6 stycken fullvuxna i ett 250 liters.
      3+3, 2+4 Hanarna kommer att gnabbas lite, men det fungerar, om du har gömställen så att det räcker samt matar tillräckligt.

      Men det går väl bra med 2 också.


      Å det där med att det blir fler, beror mycket av vilka andra fiskar du har i karet.

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Ursprungligen postat av daniel60
        Om du skaffar ett vuxet par blir de förmodligen fler ganska snabbt.
        Håller inte riktigt med där... Jag är nu inne på min andra och tredje lekgrupp med guldisar, och de är jättesvåra att få i lek! Den ena hannen har dessutom två honor, de är smällfeta och han har massor med grottor... men leker gör han inte!!! Gruppen lekte en gång i våras efter ett vattenbyte, så jag ve att det inte är något fel på dem. Fattar faktiskt inte varför de är svårare än vanliga ancistrusar, det är väl bara färgen som skiljer?

        Förlåt för utvikningen
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          #5
          Ursäkta om jag hakar på här, men, Tant Nancy, hur gör du för att få dem att leka, har du något knep att dela med dig av? Är det simulering av regnperiod som gäller?

          Ledsen för ännu mera utvikning, hoppas trådskaparen inte blir harmsen..!
          Min zoon

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Jag gör ju som med vanlig ancistrus... regntidssimulering bl a... Det finns massor med tåtar i forumet om hur man gör, men hos mig funkar det inte på guldisarna... de vanliga leker däremot utan problem.
            Det var dumt av mig att dra iväg i den här tåten känner jag...

            Vad gäller antalet Ancistrus i ett 240 liters kar så vill jag säga att det går utmärkt med en, de behöver inte ha sällskap. Jag skulle aldrig ha mera än två hannar, redan det kan bli problem. Har man så många som sex st i karet så är stödutfodring nödvändig.
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #7
              Ursprungligen postat av Tant Nancy
              Det var dumt av mig att dra iväg i den här tåten känner jag...
              Vill be om ursäkt igen, till både trådskaparen och Tant Nancy...Hoppas du inte tar illa upp för att jag frågade dig, Nancy, du är ju ändå "ancistrusexpert" och jag tänkte nog att min fråga kunde vara av intresse även för Ainon...
              Min zoon

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Ursprungligen postat av Nitra98
                Vill be om ursäkt igen, till både trådskaparen och Tant Nancy...Hoppas du inte tar illa upp för att jag frågade dig, Nancy, du är ju ändå "ancistrusexpert" och jag tänkte nog att min fråga kunde vara av intresse även för Ainon...
                Du är förlåten av mig i alla fall Nitra
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  jag får ingen lek på mina guldancistrus, de vägrar! jag har flera romstinna honor till kösmogna hanar, men icke..
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • Ainon
                    • August 2006
                    • 83

                    #10
                    Tack för svaren. Tror tyvärr inte så många yngel skulle klara sig då jag tänkt ha dem i en innomhus damm med slöjstjärtar
                    42L växtkar: platys, ancistrus, neontetra körsbärsräkor
                    4,5L Nano: 3st körsbärsräkor
                    +Amazonpapegoja och undulat

                    Kommentar

                    • HazelCR

                      #11
                      Jag har ca 8 stycken i ett 300 liters och de leker, precis börjat. Å inget mycket gnabb heller.
                      De är visserligen inte fullstora, långt ifrån, så jag får väl vänta och se hur det går då.
                      Men med lite tid till eftertanke så kommer de förmodligen inte att få gå ihop i vuxen storlek. Jag har redan plockat bort ett lekpar till ett annat kar.
                      Lenis, mina guldancistrusar är från min första kull. Jag har drygt 14 guldisar sparade. Mina Guldisar kommer från två bruna föräldrar, kanske är de mer lättlekta då eller bara vana vid mitt akvarievatten.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...