L-134, Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    L-134, Hjälp!

    Har bestämt mig för att skaffa en av dessa skönheter till mitt nystartade kar dock ligger det ett par veckor fram, ingen fisk är isatt ännu och den får komma sist..

    Så till frågan:
    Jag har ett 200 literskar med en Fluval 4. Jag har Vallisneria och har efter mycket exprimenterande med "möbleringen" kommit fram till att det bästa resultatet växtmässigt, får jag om jag har den på lägsta nivån.. Dock sitter den väldigt högt upp så det är ganska bra snurr på ytan ändå.. den sitter alldeles under "skvalnivå".

    Kommer detta att räcka för min "Sixten" eller är det för stillastående?
    Jag har läst att dom inte behöver så strömmande vatten bara det är syrerikt. Har man bra snurr på ytan så syresätts det väl?

    Väldigt tacksam för svar!!

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291
  • Thomas&Anna
    • January 2006
    • 1030

    #2
    Se till att det syrerikt det är viktigast,det kommer att synas om den inte riktigt trivs då är det bara att öka cirkulation.Det viktigaste är att ta det lugnt med nya fiskar så man inte får nitrit då många malar är väldigt känsliga mot detta.

    Thomas
    Thomas & Anna

    www.annaothomas.com

    Kommentar

    • Hans.Lindaker
      • April 2006
      • 1837

      #3
      ja självklart kommer jag ta det lugnt.. som sagt första fisken kommer på lördag v.34 och Sixten kommer v.45 så det är nog ingen fara.. två veckor mellan varje isättning och bakteriekultur och väldigt sparsam matning så jag hoppas inte det är nån fara!

      Visst blir det syresatt om man har bra ytcirkulation??

      /Hans
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

      Kommentar

      • Thomas&Anna
        • January 2006
        • 1030

        #4
        Japp,se till att sätta filtret med ventilen ovanför vattenytan så sprutar det ut små luftbubblor.Efter ett tag så kommer du att se att bubblorna minskar då är det bara att skjölja ur filtermassan.
        Lycka till med malen.Jag skall nog köpa några till för och se om man kan få lek på dom.

        Thomas
        Thomas & Anna

        www.annaothomas.com

        Kommentar

        • amazonfarmen
          • June 2006
          • 508

          #5
          Ursprungligen postat av battalionP
          Har bestämt mig för att skaffa en av dessa skönheter till mitt nystartade kar dock ligger det ett par veckor fram, ingen fisk är isatt ännu och den får komma sist..

          Så till frågan:
          Jag har ett 200 literskar med en Fluval 4. Jag har Vallisneria och har efter mycket exprimenterande med "möbleringen" kommit fram till att det bästa resultatet växtmässigt, får jag om jag har den på lägsta nivån.. Dock sitter den väldigt högt upp så det är ganska bra snurr på ytan ändå.. den sitter alldeles under "skvalnivå".

          Kommer detta att räcka för min "Sixten" eller är det för stillastående?
          Jag har läst att dom inte behöver så strömmande vatten bara det är syrerikt. Har man bra snurr på ytan så syresätts det väl?

          Väldigt tacksam för svar!!

          /Hans
          Hej Hans.

          Kan tipsa dig om en mycket bra Malsida

          www.goc.se där finns mycket att läsa och önskar här med dig lycka till.

          //Calle
          www.goc.se

          Kommentar

          • Hans.Lindaker
            • April 2006
            • 1837

            #6
            Ursprungligen postat av Thomas&Anna
            Japp,se till att sätta filtret med ventilen ovanför vattenytan så sprutar det ut små luftbubblor.Efter ett tag så kommer du att se att bubblorna minskar då är det bara att skjölja ur filtermassan.
            Lycka till med malen.Jag skall nog köpa några till för och se om man kan få lek på dom.

            Thomas
            Menar du tillbehören som följer med Fluval4 eller sätta "orginalventilen" ovanför. Det plaskar ju så jävligt om man har den en bit över
            just nu har det exakt så det inte plaskar, får testa om det räcker!

            tack för hjälpen!!
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

            Kommentar

            • Hans.Lindaker
              • April 2006
              • 1837

              #7
              Ursprungligen postat av amazonfarmen
              Hej Hans.

              Kan tipsa dig om en mycket bra Malsida

              www.goc.se där finns mycket att läsa och önskar här med dig lycka till.

              //Calle
              Jodå där surfar man runt ett par gånger om dagen har dock inte orkat bli medlem så därför postar jag här.. Sen verkar det ju inte vara det mest aktiva forumet

              /Hans
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

              Kommentar

              • Thomas&Anna
                • January 2006
                • 1030

                #8
                Ursprungligen postat av battalionP
                Menar du tillbehören som följer med Fluval4 eller sätta "orginalventilen" ovanför. Det plaskar ju så jävligt om man har den en bit över
                just nu har det exakt så det inte plaskar, får testa om det räcker!

                tack för hjälpen!!
                Utblåset sätter du under ytan sen kan du justera med orginalventilen som sticker upp ovanför ytan
                Thomas & Anna

                www.annaothomas.com

                Kommentar

                • amazonfarmen
                  • June 2006
                  • 508

                  #9
                  Ursprungligen postat av battalionP
                  Jodå där surfar man runt ett par gånger om dagen har dock inte orkat bli medlem så därför postar jag här.. Sen verkar det ju inte vara det mest aktiva forumet

                  /Hans
                  Att bli medlem på forumet är ju klart krävande, då det säkert tar närmare 1 minut att knappa in sina uppgifter

                  Att det är mindre aktivitet på GOC:s forum är ju inte konstigt då det är färre som har ett stort intresse för malar (och aktiva där), men många som skriver där har mycket kunskap om just malar.

                  //Calle
                  www.goc.se

                  Kommentar

                  • Hans.Lindaker
                    • April 2006
                    • 1837

                    #10
                    Ursprungligen postat av amazonfarmen
                    Att bli medlem på forumet är ju klart krävande, då det säkert tar närmare 1 minut att knappa in sina uppgifter

                    Att det är mindre aktivitet på GOC:s forum är ju inte konstigt då det är färre som har ett stort intresse för malar (och aktiva där), men många som skriver där har mycket kunskap om just malar.

                    //Calle
                    hehe gjorde en enorm kraftansträngning i går och vart medlem det tog sin lilla tid.. Fick t.o.m göra om eftersom jag fyllde i verifieringskoden fel, så då tog det ÄNNU längre tid

                    jo många där verkar väldigt kunnniga!!

                    /Hans
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                    Kommentar

                    • Hans.Lindaker
                      • April 2006
                      • 1837

                      #11
                      Ursprungligen postat av Thomas&Anna
                      Utblåset sätter du under ytan sen kan du justera med orginalventilen som sticker upp ovanför ytan
                      Blir det inte sämre blås med ventilen på?
                      Om jag har den på så blir vattnet alltså mer syrerikt än om jag inte har den på?

                      /Hans
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                      Kommentar

                      • amazonfarmen
                        • June 2006
                        • 508

                        #12
                        Ursprungligen postat av battalionP
                        hehe gjorde en enorm kraftansträngning i går och vart medlem det tog sin lilla tid.. Fick t.o.m göra om eftersom jag fyllde i verifieringskoden fel, så då tog det ÄNNU längre tid

                        jo många där verkar väldigt kunnniga!!

                        /Hans
                        Hehe, KUL att du nu har regat dig där
                        Nu hoppas vi at du vill bli medlem i GOC också.

                        //Calle
                        www.goc.se

                        Kommentar

                        • Hans.Lindaker
                          • April 2006
                          • 1837

                          #13
                          kostar det att vara medlem?
                          Jag är bara medlem i forumet än så länge va? Efter bara den vanliga registreringen..

                          /Hans
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                          Kommentar

                          • amazonfarmen
                            • June 2006
                            • 508

                            #14
                            Ursprungligen postat av battalionP
                            kostar det att vara medlem?
                            Jag är bara medlem i forumet än så länge va? Efter bara den vanliga registreringen..

                            /Hans
                            För att bli medlem klickar man på "Medlemsregister" i menyn, sedan "bli medlem", man fyller i sina uppgifter och betalar in 150:-, då får man lite extr funktioner på forumet och 4 nr om året av den underbara medlemstidningen MALBITEN.

                            Så allt att vinna på medlemskap i GOC med andra ord

                            //Calle
                            www.goc.se

                            Kommentar

                            • Hans.Lindaker
                              • April 2006
                              • 1837

                              #15
                              jo såg att man fick nån tidning som medlem.. Är den bra? Jag menar för en mal amatör som jag, eller måste man vara proffs för att gilla den? det är inte en sån tidning som bara handlar om hur man ska lyckas föda upp egna malar? Kommer ju bara ha en L-134 å så vitt jag vet så kan den inte leka med sig själv

                              /Hans
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                              Kommentar

                              Arbetssätt...