ancistrus olika färger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rasmusej
    • June 2006
    • 66

    ancistrus olika färger?

    jag har införkaffat två ancistrusar som jag hade tänkt få yngel från, men nu är det så att honan är mycket ljusare till färgen.
    Kan dom fortfarande få yngel då.
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Ancitrus kan ändra färg efter omgivningen, ibland kan dom vara helsvarta, sen om dom sitter på en ljusare yta blir dom ljusare....så yngel ska dom få...lycka till

    Har själv fått 100 ancitrus yngel dom senaste veckorna det är inte svårt....
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Är det samma sorts ancistrus så ska det går det bra.
      Man kan ju t.ex. korsa albino (guld) med vanlig brun.
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • rasmusej
        • June 2006
        • 66

        #4
        tack så jättemycket, men borde inte båda ändra färg eftersom dom är i samma miljö, dessutom är hanen prickig vilket honan inte är. menmen, tack så jättemycket igen.

        Kommentar

        • Thomas&Anna
          • January 2006
          • 1030

          #5
          Dom är ganska sönderavlade så dom kan se väldigt olika ut,vi har 10st vuxna + väldigt många yngel och dom skiftar väldigt i färg.
          Thomas
          Thomas & Anna

          www.annaothomas.com

          Kommentar

          • MaxRobban
            • August 2006
            • 1048

            #6
            Den vanligaste är ju den bruna och den kan ha olika nyanser mest beroende på humör som ngn berättade om... Guldancistrus kom för en del år sedan och är en albinovariant. Sedan ska det också finnas ngt som kallas blå-ancistrus, men dessa har jag aldrig sett, Är det ngn som också hört talas om dessa ?

            Kommentar

            • Guest

              #7
              guldancistrus behöver inte vara en albino variant...blå ancistrus du tänker inte på ancistrus dolichopterus som är svart med vita prickar, det finns massor av ancistrus arter säkert mellan 50-100 olika.

              men du har nog den så kallade "vanlig ancistrus"

              Kommentar

              • amazonfarmen
                • June 2006
                • 508

                #8
                Ursprungligen postat av rasmusej
                jag har införkaffat två ancistrusar som jag hade tänkt få yngel från, men nu är det så att honan är mycket ljusare till färgen.
                Kan dom fortfarande få yngel då.
                Vanlig ancistrus sp (förr L-144) är som någon skrev en farlig massa blandningar och korsningar av en massa olika varianter av (vanlig) Ancistrus och det är därför de inte har något L-nummer längre.



                Det finns inget som hindrar dessa malar från att leka med varandra oavsett färgskiftningar, men som lite av en malnörd (eller, ja mycket då) så vill jag propsa lite på att man kanske inte skall odla på dessa malar eftersom de faktiskt inte finns längre i naturen.

                Den har vi människor redan avlat sönder, liksom så mycket annat vi gör när vi skall lägga näsan i blöt

                Men det blev lite utanför din ursprungliga fråga - sorry.

                Men som sagt, som svar på din fråga så är det absolut inga problem att odla på dessa malar oavsett färgskiftningar.

                // Madde
                Senast redigerad av amazonfarmen; 24 August 2006, 07:30.
                www.goc.se

                Kommentar

                • PlatyYngel
                  • January 2006
                  • 1105

                  #9
                  Finns inte ancistrusen kvar i vilt tillstånd?
                  / Marcus

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Ursprungligen postat av PlatyYngel
                    Finns inte ancistrusen kvar i vilt tillstånd?
                    ancistrus är ett släkte....men den ancistrusen i affärerna man ser finns vad jag vet inte i naturen, det är en framodlad art

                    Kommentar

                    • brutus
                      • April 2004
                      • 16

                      #11
                      Ursprungligen postat av MaxRobban
                      Den vanligaste är ju den bruna och den kan ha olika nyanser mest beroende på humör som ngn berättade om... Guldancistrus kom för en del år sedan och är en albinovariant. Sedan ska det också finnas ngt som kallas blå-ancistrus, men dessa har jag aldrig sett, Är det ngn som också hört talas om dessa ?
                      Hej, vi har en ancistrus som har handelsnamnet "Blå ancistrus". Den skiftar i svart/blått, har inga prickar. Hittar inga bilder på den på Zoopet/nätet just nu dock.

                      Kommentar

                      • Metalmaid
                        • September 2006
                        • 815

                        #12
                        Blå ancistrus?
                        I en äldre fiskbok jag har finns det en ancistrus som kallas blå antennmal.
                        Ancistrus dolichopterus tidigare Ancistrus temminckii och Xenocara dolichopterus
                        Hare bäst...och simma lugnt
                        Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                        http://mariahalsoforum.forum24.se/
                        http://www.helpdesken.forum24.se/

                        Kommentar

                        • Guest

                          #13
                          Tror det är "Blue Panaque", L239 eller L269 de tillhör släktet Ancistrinae och inte Ancistrus

                          Kommentar

                          Arbetssätt...