Äter L177 torrfoder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanA
    • March 2006
    • 124

    Äter L177 torrfoder?

    Min g.nugget brukade vara framme och käka fryst foder som mygg och allt möjligt. Den har växt bra från ca5cm till minst 10cm. Men sen flyttade jag den till ett större kar med vuxna diskus. Där är det nästan bara torrfoder.

    Provat släppa ned tabletter men vet ej om den äter dom. En verkligt vacker fisk som jag är mån om!
  • Thomas&Anna
    • January 2006
    • 1030

    #2
    Testa och blöt ner lite torrfoder så äter den säkert,fungerar för våra vi har 3st.

    Thomas
    Thomas & Anna

    www.annaothomas.com

    Kommentar

    • goldennugget
      • September 2005
      • 138

      #3
      Ursprungligen postat av StefanA
      Min g.nugget brukade vara framme och käka fryst foder som mygg och allt möjligt. Den har växt bra från ca5cm till minst 10cm. Men sen flyttade jag den till ett större kar med vuxna diskus. Där är det nästan bara torrfoder.

      Provat släppa ned tabletter men vet ej om den äter dom. En verkligt vacker fisk som jag är mån om!
      Mina äter även torrfoder, men se till att den även får lite specialkost som en skiva squash då och då, och gärna fodertabletter (mina älskar JBL´s både gröna och bruna). Det behöver rätt mycket mat för att hålla sig i form. Kan också varmt rekommendera Dr. Bassleer´s Biofish Food (eller hur det nu stavas...). Brukar vara kanonmat att ge då och då (inte varje dag, mycket näringsrikt och kraftigt foder) både till diskus och nuggets.
      Men de gillar ju också verkligen fryst foder så jag skulle nog peta ner det då och då också...

      Kommentar

      • amazonfarmen
        • June 2006
        • 508

        #4
        Ursprungligen postat av StefanA
        Min g.nugget brukade vara framme och käka fryst foder som mygg och allt möjligt. Den har växt bra från ca5cm till minst 10cm. Men sen flyttade jag den till ett större kar med vuxna diskus. Där är det nästan bara torrfoder.

        Provat släppa ned tabletter men vet ej om den äter dom. En verkligt vacker fisk som jag är mån om!
        Vi upplevde att L-177 var mycket skyggare när det gick Discus i samma kar, men när de blev själva så kom de fram och åt alla tider på dygnet

        Då Discus och malar konkurerar om maten som kommer till bottnen, så det bästa är att mata efter man har släckt och då mata med t.ex bottentabletter på ett ställe där malarna ligger.

        //Calle
        www.goc.se

        Kommentar

        • StefanA
          • March 2006
          • 124

          #5
          Tack för de svaren. Då finns det gott hopp om att den inte svälter. Den tar ju även en del alger har jag sett.

          Kommentar

          • goldennugget
            • September 2005
            • 138

            #6
            [quote=amazonfarmen]Vi upplevde att L-177 var mycket skyggare när det gick Discus i samma kar, men när de blev själva så kom de fram och åt alla tider på dygnet

            Hur länge var dom i med diskusarna? Brukar kunna ta lång tid, framför allt med vuxna malar att "komma igång".

            Fick malarna vara kvar i samma kar??? Annars beror det antagligen på att man inte kan hålla den kraftiga vattencirkulation som krävs för en golden nugget att trivas riktigt bra i ett diskusakvarium.

            En av de vanligaste orsakerna till skygga L-malar är just bristen på vattencirkulation. Jag löste det så här i ett kar där jag behövde "lugn" en gång: Jag placerade ett PowerHead ca 10-15 cm från en rot och riktade utblåset rakt mot roten. Då fick malarna ett stark ström att sitta och "surfa" i (de älskade det!) men roten stoppade ändå vattenstrålen från att ge kraftigt drag i hela akvariet.
            Senast redigerad av goldennugget; 24 August 2006, 06:13.

            Kommentar

            • amazonfarmen
              • June 2006
              • 508

              #7
              [quote=goldennugget]
              Ursprungligen postat av amazonfarmen
              Vi upplevde att L-177 var mycket skyggare när det gick Discus i samma kar, men när de blev själva så kom de fram och åt alla tider på dygnet

              Hur länge var dom i med diskusarna? Brukar kunna ta lång tid, framför allt med vuxna malar att "komma igång".

              Fick malarna vara kvar i samma kar??? Annars beror det antagligen på att man inte kan hålla den kraftiga vattencirkulation som krävs för en golden nugget att trivas riktigt bra i ett diskusakvarium.

              En av de vanligaste orsakerna till skygga L-malar är just bristen på vattencirkulation. Jag löste det så här i ett kar där jag behövde "lugn" en gång: Jag placerade ett PowerHead ca 10-15 cm från en rot och riktade utblåset rakt mot roten. Då fick malarna ett stark ström att sitta och "surfa" i (de älskade det!) men roten stoppade ändå vattenstrålen från att ge kraftigt drag i hela akvariet.
              L-177 gick under någon månad ihop med Discus, men de var inte alls på hugget, direkt efter att vi tog bort Discusen så var de framme hela dagarna och kollade efter mat

              Vi har inte mycket cirkulation i våra malkar, har upplevet att där vi har satt dit extra pumpar har malarna blivit mindre aktiva, de gömmer sig mer.
              Vi har dock väldigt mycket ytrörelse genom flera luftfilter i varje kar.

              Vi använde Dr. Bassleer´s till Discus och malar innan, men upplever att det sväller för mycket för att Discus ska må bra av det och löser upp sig för mycket för att det ska vara lämpligt till malar + att det möglar väldigt snabbt.

              Vi matar våra malar nästan bara Wafers och ibland lite granulat av hög kvalité.

              //Calle
              Senast redigerad av amazonfarmen; 29 August 2006, 01:23.
              www.goc.se

              Kommentar

              Arbetssätt...