Kan en mal spricka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lovlie
    • October 2005
    • 140

    Kan en mal spricka?

    Jag har en fråga det är så här att jag har 2 par ancistrusmalar. Det är bara ena hanen som vacktar rom den andra verkar inte veta hur man gör. Båda honorna har lagt rom en gång tidigare men nu verkar det som bara den ena har gjort det och den andra inte får eller kan för hon ser ut att spricka. Jag har en annan tanke att det kan vara bukvatten sot för jag införskaffade mig 6 skalarer för ca 4 veckor sedan men det är bar 2 kvar efter det fick 3 av mina paletter samma symtom nu den fjärde, ancistrushonan verkar oxå gå samma väg. Om det nu är bukvattensot kan jag behandla utan att de andra fiskarna tar skada? och vilket medel är bra? Hoppas att någon kan ha svar så jag kan sticka till affären så fort som möjligt imorron. Tack J
  • calle-hallabro
    • May 2005
    • 92

    #2
    Ursprungligen postat av lovlie
    Jag har en fråga det är så här att jag har 2 par ancistrusmalar. Det är bara ena hanen som vacktar rom den andra verkar inte veta hur man gör. Båda honorna har lagt rom en gång tidigare men nu verkar det som bara den ena har gjort det och den andra inte får eller kan för hon ser ut att spricka. Jag har en annan tanke att det kan vara bukvatten sot för jag införskaffade mig 6 skalarer för ca 4 veckor sedan men det är bar 2 kvar efter det fick 3 av mina paletter samma symtom nu den fjärde, ancistrushonan verkar oxå gå samma väg. Om det nu är bukvattensot kan jag behandla utan att de andra fiskarna tar skada? och vilket medel är bra? Hoppas att någon kan ha svar så jag kan sticka till affären så fort som möjligt imorron. Tack J
    Ställ denna frågan på www.goc.se

    //Calle
    Guardians Of Catfish - www.goc.se
    www.amazonfarmen.se

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      tja

      asså mitt tips är att försöka ta reda på vilken sjukdom det är utifrån symtomen. Om det nu är bukvattensot (vilket jag inte hoppas) så är det ganska svår åtgärdat. sjukdomen går att förebygga med omväxlande foder och inte för mkt matning med röda mygglarver. har man redan fått sjukdomen så är det svårare, drabbade fiskar fångar man helst upp och avlivar.
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      Arbetssätt...