Plecostomus rödleopard

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Vad jag menar är att om du har en mal som är artbestämd och har ett L-nummer, är det mycket lättare för både köpare och säljare att använda det, så det inte blir några missförstånd. Tycker själv att det är enklare att använda L- nummer än det latinska namnet .
    Det måste ju vara enklare att söka efter ett L-nummer på tex internet om en fisk man är intresserad av, än att söka efter ett latinskt namn som kanske är fel.
    Detta är min personliga åsikt, då jag själv har råkat ut för fel latinskt namn i affärer, särskilt nu när det har kommit så många olika malar .

    /Anders
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Daniel Blom
      • June 2003
      • 1670

      #17
      Visst är det lättare att säga och stava till L001 än Glyptoperichthys joselimaianus.
      Men kolla på Peckoltia sabaji, som innan arten beskrevs kunde heta L075, L124, L301 och LDA02.
      Att en art har flera nummer är rätt vanligt. L001/L022, L021/L023 och L114/LDA07 är tre kända dubletter. Och så delade ju två arter - som inte ens tillhör samma släkte - på ett L-nummer: L200.
      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
      och framgången är given.
      Samuel Clemens
      Mina bilder

      Kommentar

      • axolotl
        • June 2005
        • 54

        #18
        Ursprungligen postat av daniel60
        Visst är det lättare att säga och stava till L001 än Glyptoperichthys joselimaianus.
        Men kolla på Peckoltia sabaji, som innan arten beskrevs kunde heta L075, L124, L301 och LDA02.
        Att en art har flera nummer är rätt vanligt. L001/L022, L021/L023 och L114/LDA07 är tre kända dubletter. Och så delade ju två arter - som inte ens tillhör samma släkte - på ett L-nummer: L200.

        Precis, dessutom är ju L128 och den ena av L200 arterna (Hemiancistrus Subviridis om jag kommer ihåg rätt) samma art så L-numren var väl inte så lyckade i det fallet...

        Kommentar

        • mmm
          • June 2004
          • 901

          #19
          Ursprungligen postat av Lena123
          Jag har nog oxå kommit fram till det. men hur kan dom kalla den för en Plecostomus rödleopard???
          Gibbiceps kallas ju för Leopard pleco (t.ex. på Fishbase), så helt konstigt namn är det kanske inte???
          /Mattias

          Kommentar

          Arbetssätt...