Hur länge "ruvar" en ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axolotl
    • June 2005
    • 54

    Hur länge "ruvar" en ancistrus?

    Strax efter ett vattenbyte försvann min ancistrushanne.

    Jag misstänker att han gömt sig i en grotta och vaktar rom/yngel men nu har det gått 1 1/2 vecka sedan vattenbytet och han har inte synts till.
    Däremot så ser botierna som normalt bor där att ha flyttat till andra gömslen.

    Ska jag lyfta upp grottan och kolla läget eller ska jag avvakta ytterligare ett tag? Hur länge brukar de vakta på rom och yngel?
  • hfh75
    • April 2005
    • 595

    #2
    Ursprungligen postat av axolotl
    Strax efter ett vattenbyte försvann min ancistrushanne.

    Jag misstänker att han gömt sig i en grotta och vaktar rom/yngel men nu har det gått 1 1/2 vecka sedan vattenbytet och han har inte synts till.
    Däremot så ser botierna som normalt bor där att ha flyttat till andra gömslen.

    Ska jag lyfta upp grottan och kolla läget eller ska jag avvakta ytterligare ett tag? Hur länge brukar de vakta på rom och yngel?


    Ca 5 dygn och efter ca två veckor är gulesäcken borta... Vad är det för botior du har...?? Jag hade praktbotior i samma kar innan och dom hade fest varje gång det dök upp rom... Även sorgmanteltetror kan vara stygga mot små yngel... (Även andra fiskar såklart men det är de jag har haft tillsammans som inte funkat...)
    /Fredrik

    -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

    Kommentar

    • Mrhappy
      • February 2006
      • 88

      #3
      Ursprungligen postat av axolotl
      Strax efter ett vattenbyte försvann min ancistrushanne.

      Jag misstänker att han gömt sig i en grotta och vaktar rom/yngel men nu har det gått 1 1/2 vecka sedan vattenbytet och han har inte synts till.
      Däremot så ser botierna som normalt bor där att ha flyttat till andra gömslen.

      Ska jag lyfta upp grottan och kolla läget eller ska jag avvakta ytterligare ett tag? Hur länge brukar de vakta på rom och yngel?
      ¨

      Du ska inte ta upp grottan för det kommer nog störa hanen.

      Kommentar

      • axolotl
        • June 2005
        • 54

        #4
        Hmm vilken miss att inte kolla artbeskrivningen...

        Botierna är 2st pakistanbotier den största ca 7cm stjärtfenan oräknad.
        Sedan har jag en rostrata och tre av en mindre sort som jag lyckats glömma bort just nu.

        Övriga fiskar är neonregnbågsfiskar, rödfenstetror, en L200 och ancistrushonan då förstås.

        Har inte sett ngt yngel men har som sagt inte heller rört grottan sedan drygt 1,5 vecka. Börjar bli lite orolig för "Melker" eftersom jag inte sett till honom på länge.

        Kommentar

        Arbetssätt...