Alternativ till "vanlig" otocinclus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

Alternativ till "vanlig" otocinclus

Jag håller nu på att planera igångsättande av mitt 60-liters yngelkar.
    Där kommer det nu först att gå en massa små endlersyngel. Och två nyinköpta amanoräkor.

Jag skulle också vilja ha någon bra algätare. Hoppas så småningom på ancistrusyngel, men tills dess...

I mitt sällskapskar har jag otocinclus vittatus men jag skulle vilja variera mig och ha någon annan liten algätare...

Liten, bra på att äta alger, fredlig mot yngel och räkor, gärna söt...

Står helt stilla, har läst maltrådarna men inte hittat Malen med stort "M"!
    Pitbull Pleco? Någon annan otocinclus?

Förslag, snälla!!!
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

• svea
    • February 2005
    • 2476

Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

Har du kollat här? Där finns en del snyggingar.
    T ex Otocinclus cocama, de är väldigt fina tycker jag.
    Senast redigerad av svea; 21 April 2006, 21:48.

Mina bilder
    Min zoon

Kommentar

• Azur
      • March 2003
      • 12946

Jag skulle rekommendera Pitbull Pleco - det är en nära släkting till ottos, men klart lättare att hålla vid liv, och klart lättare att odla.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Marie J
        • January 2004
        • 10616

Paraotocinclus är väldigt söta annars

Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.
        /Marie.

Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

Kommentar

• Azur
          • March 2003
          • 12946

Pitbull Pleco = Parotocinclus jumbo.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Marie J
            • January 2004
            • 10616

Ursprungligen postat av Azur
            Pitbull Pleco = Parotocinclus jumbo.
            Jag är inte så bra på namn....
            /Marie.

Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

Kommentar

• Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

Otocinclus cocama "Zebra oto" ser jättefin ut och blir bara 3,6 cm.
              Är den bra på att äta alger också?

Jag hittar inte Parotocinclus "Pitbull pleco" bland artbeskrivningarna... Hur stor blir den? Är den bra på att äta alger?

Vill inte ha för stor mal eftersom man bör ha några stycken av otosarna...

Min zoon :

Kommentar

• Azur
                • March 2003
                • 12946

Jag har haft zebra-otto, och de blir uppemot 5 cm. Ja, de är bra på att äta alger. Tämligen känslig, ännu mer än andra ottos.

Parotocinclus jumbo:

Inte direkt vacker, kanske, men också en bra algätare, och tåligare än de flesta ottos.

Kommentar

• Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

Jag har haft zebra-otto, och de blir uppemot 5 cm. Ja, de är bra på att äta alger. Tämligen känslig, ännu mer än andra ottos.

Parotocinclus jumbo:

Inte direkt vacker, kanske, men också en bra algätare, och tåligare än de flesta ottos.
                  Så, det är så den ser ut. Inte den vackraste, men ganska söt ändå... Pitbull är väl inte ett så passande namn, den verkar ju vara väldigt snäll!

Är zebra-otton känsligare än den vanliga så låter det inte som någon hit att ha den. Även om den är väldigt fin...

Min zoon :

Kommentar

• Azur
                    • March 2003
                    • 12946

Ursprungligen postat av Birgitta W
                    Så, det är så den ser ut. Inte den vackraste, men ganska söt ändå... Pitbull är väl inte ett så passande namn, den verkar ju vara väldigt snäll!
                    Det är ett helt idiotiskt namn. Den ser inte ut som en pitbull, och är snäll som en otto. Enligt uppgift fick den smeknamnet "pitbull pleco" för att dess ögon sitter tätt ihop, som på en bullterrier. Personligen skulle jag kanske gissa att namnet snarare är valt för att sälja.

Är zebra-otton känsligare än den vanliga så låter det inte som någon hit att ha den. Även om den är väldigt fin...
                    Klarar du att hålla vanliga ottos vid liv i mer än ett år kan du nog hålla zebror, men både vanlig otto och zebrorna är bland de känsligare malar man kan hitta.

Annars är huvudalternativen vanlig ancistrus & siamesisk algätare. Det är mycket robustare fiskar, som äter alger minst lika bra - fast blir tyvärr 3x större.

Kommentar

• Birgitta W
                      • October 2005
                      • 2764

Klarar du att hålla vanliga ottos vid liv i mer än ett år kan du nog hålla zebror, men både vanlig otto och zebrorna är bland de känsligare malar man kan hitta.
                      Annars är huvudalternativen vanlig ancistrus & siamesisk algätare. Det är mycket robustare fiskar, som äter alger minst lika bra - fast blir tyvärr 3x större.
                      Jag köpte 3 ottosar i höstas men när jag tillfälligt hade min stora kakaduahanne i karet försvann 2 stycken. Såg själv att han var på dom så fort han såg dom... Jagade dom bara men dom blev ju stressade! Övriga fiskar fick vara ifred.
                      Igår köpte jag 2 nya och när jag skaffat mitt planerade 150-liters ska jag köpa fler!
                      Så ett år har dom inte levt hos mig...

Jag har två vanliga ancistrusar i ett annat kar och hoppas på yngel... Släppte idag ner en som jag hoppas är en hona... Har haft den sedan den var ca 3 cm. Nu är den drygt 6 cm och helt skägglös... Hoppas det är en hona. Jag går och tittar hela tiden i karet för att se reaktionerna!!!

Min zoon :

Kommentar

Arbetssätt...