Utmattad av kärlek ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prillan111
    • January 2006
    • 4

    Utmattad av kärlek ?

    Mina ancistrusar har producerat 3 kullar på ett halvår och nu ser jag till min förvivlan att hanen vaktar rom igen !!! Varje kull verkar bestå av ca 50-70 yngel (minst) plats finnes men är mest orolig för att föräldrarna blir utslitna ??
    Akvariet är på 260 liter.
  • Thomas&Anna
    • January 2006
    • 1030

    #2
    Din hane skulle behöva vila och ta det lugnt och äta upp sig
    Thomas & Anna

    www.annaothomas.com

    Kommentar

    • SeanChai
      • May 2005
      • 498

      #3
      nu är jag ingen expert eller har erfarenhet av massa kullar men från vad jag läst gäller det väl bara att hannen hinner äta upp sig så han inte svälter ihjäl?

      3 kullar på ett halvår tycker inte jag lät så mycket, flera på forumet som fått mångt fler på kortare tid.

      men men, ta det säkra före det osäkra och vänta på fler svar.

      // SeanChai
      Min Zon

      Kommentar

      • sockerconny
        • October 2004
        • 2349

        #4
        Som sagt, tre kullar på sex månader är inte så många att du behöver bli orolig.

        Om hannen däremot oavbrutet fläktar två-tre kullar efter varandra utan att få mer än att i bästa fall få någon enstaka dags "rast och vila" mellan varje kull, då är det dax att sära på "turturduvorna" ett tag och låta hannen äta upp sig ett tag (och få vara ifred från sin krävande hustru!!)!!

        Kommentar

        • Prillan111
          • January 2006
          • 4

          #5
          Tror du att det räcker med att bedöma om han äter och magen fortfarande är en "lätt ölmage" ? Han verkar oförkämt pigg, viril och knubbig. Jag stödmatar och lägger ärtor och tabletter framför honom.

          Kommentar

          • Thomas&Anna
            • January 2006
            • 1030

            #6
            Så länge den äter och är rund om magen så är det nog ingen fara
            Thomas & Anna

            www.annaothomas.com

            Kommentar

            • ralp
              • October 2004
              • 639

              #7
              Min hane har två tjejer och har tagit hand om tre kullar i streck (typ på en månad). Sedan tog han det lite lugnt i några veckor för att vakta nu den fjärde kullen... Så jag TROR att din hane fixar det lätt...

              Hejhopp. ralp
              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

              Kommentar

              Arbetssätt...