Att göra grottor av lera..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    Att göra grottor av lera..

    Hej alla!

    Jag undrar om det finns ngn sorts lera som man kan använda till att göra egna grottor av UTAN att man skall behöva lackerar dem..

    Jag har tillgång till ugn som kan bränna leran till 600 grader och det bör räcka för att förbränna gifter då de flesta giftiga substanserna försvinner vid termisk förbränning redan vid 350 grader..
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    har varit uppe på tapeten förut att lera som bränns är ok att ha i akvarie.
    kan dock inte svara på om det var nån speciell lera.

    annars kan du ju alltid gjuta i cement/betong
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      Ursprungligen postat av Raven
      har varit uppe på tapeten förut att lera som bränns är ok att ha i akvarie.
      kan dock inte svara på om det var nån speciell lera.

      annars kan du ju alltid gjuta i cement/betong
      Det var det jag ville slippa för då måste man nog lackera, dessutom kan man modulera med leran bättre..
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        hitta denna när ja sökte på "bränna lera"


        cement/betong behöver inte lackeras, däremot behöver man laka ur den om man ska ha lågt ph då cement/betong innehåller kalk men gör man en grotta rätt tunn kanske max 1.5cm material så tar det inte många dagar å laka ur den.
        ska man dock ha fiskar med högt ph typ 8+ då är det bara att stoppa ner den när de brunnit färdigt, läst om flera som gjort så utan hälsoproblem för fiskarna.
        Senast redigerad av Raven; 19 April 2006, 11:19.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          OKi tack Raven jag har skrivit till Sonja för att få reda på mer..
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Nån som har nån erfarenhet av de nya keramik-lerorna - det finns typer som härdar i luft utan bränning, eller som kan brännas i vanlig hushållsugn. Är de ogiftiga och tål de att vara i vatten utan att falla sönder efter nån månad?
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Azur, har du nåt namn på tillverkare ?
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Inte egentligen, har aldrig använt det själv, men det finns gott om länkar på nätet, t.ex.



                Art Supplies Wholesale provides affordable products such as acrylics, brushes, calligraphy, canvas, chalk, charcoal, clay, crayons, markers, paints, pencils, pens, watercolors and many more. Buy today!


                Vad jag förstår, finns det dels vanliga leror som härdar i luft ("air drying") eller i hushållsugn ("low-fire"), plus "polymer clay" som är nån plastbaserad lera som härdar i hushållsugn.
                Senast redigerad av Azur; 19 April 2006, 15:03.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  För er som undrar =O)


                  -----Ursprungligt meddelande-----
                  Skickat: den 19 april 2006 18:03
                  Till: Info@panduro.se
                  Ämne: ang. leror

                  Hej

                  Jag håller på med Akvariefisk.
                  Jag skulle vilja börja tillverka olika grottor till akvarier..
                  Nu till mina frågor som jag hoppas ni kan svara på---

                  1. Vad innhåller er polymerlera? och är den efter torkning vattenfast?
                  2. Er hobbyclay vad innehåller den? och är den efter torkning vattenfast?
                  3 Vad innehåller er rödlera?och är den efter bränning vattenfast? hur länge skall bränning ske i ugn vid 1000 grader en dag två dag ??

                  Varför jag vill veta vad den innehåller är för att fiskarna inte tåler vissa saker om man sänker ner det i vatten och jag vill veta om de är vattenfasta om man sänker ner dem i vatten och får ligga där ngra månader eller till och med år


                  /Peter Haack

                  Svaret----

                  Hej!

                  Nedanstående svar fick jag från vår Hobbyservice ang. leror.

                  Med vänlig hälsning


                  Kundservice
                  Panduro Hobby AB
                  205 14 Malmö

                  Tel: +46 40 552539
                  Fax: +46 40 220722
                  Välkommen till Panduro! En DIY-värld full av färg, garn, papper, lera, pärlor, tyg, DIY-kit med mycket mera vare sig du är nybörjare eller pysselproffs.


                  -----Ursprungligt meddelande-----
                  Från: Hobbyservice
                  Skickat: den 20 april 2006 12:10
                  Till: Info@panduro.se
                  Ämne: SV: ang. leror

                  Hej

                  Det är så här att på våra hobbyleror typ, Polymerlera och Hobbyclay har vi ingen
                  Innehållsdeklaration. Då vi ej heller kan rekomdera kunden att ha dessa i akvarium.
                  Jag förmodar att lerorna efter ett tag vittrar sönder i vattnet.

                  Rödlera bränns vid ca 1000 grader och den går att ha i vatten.
                  Topptemperaturen när man bränner är 1000 grader, ungenen skall öka långsamt och svalna långsamt
                  Vilket brukar ta ca ett dyngn.



                  -----Ursprungligt meddelande-----
                  Från: Info@panduro.se
                  Skickat: den 20 april 2006 10:43
                  Till: Hobbyservice
                  Ämne: VB: ang. leror



                  Med vänlig hälsning

                  Kundservice
                  Panduro Hobby AB
                  205 14 Malmö

                  Tel: +46 40 552539
                  Fax: +46 40 220722
                  Välkommen till Panduro! En DIY-värld full av färg, garn, papper, lera, pärlor, tyg, DIY-kit med mycket mera vare sig du är nybörjare eller pysselproffs.
                  Senast redigerad av peterhaack; 20 April 2006, 21:42.
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Vad bra, där fick du bra svar på bränning av rödlera. Det måste väl vara den man använder till t ex drejning, krukor, figurer mm och som blir terrakottafärgad efter bränning. Är det den leran så är den mörkt grå/lerfärgad innan den bränns. När du håller på med den så försök undvika att få in luftbubblor inne i leran. Såna expanderar under bränningen och spränger sönder det den är innesluten i.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sonja
                      När du håller på med den så försök undvika att få in luftbubblor inne i leran. Såna expanderar under bränningen och spränger sönder det den är innesluten i.
                      är det en "klump" så kan man använda en syl och göra "hål" i den så får eventuell luft enklare att komma ut
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • peterhaack
                        • November 2004
                        • 1752

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sonja
                        Vad bra, där fick du bra svar på bränning av rödlera. Det måste väl vara den man använder till t ex drejning, krukor, figurer mm och som blir terrakottafärgad efter bränning. Är det den leran så är den mörkt grå/lerfärgad innan den bränns. När du håller på med den så försök undvika att få in luftbubblor inne i leran. Såna expanderar under bränningen och spränger sönder det den är innesluten i.
                        Tacka för det tipset...

                        Jag har köpt 10kg rödlera kostnad 146:- och ugnen kommer att gå varm nästa helg haha...

                        Hoppas andra kan ta del av denna informaion då vi snackar i ett informationsforum där vi alla söaker billiga och roliga saker för att gör det lättare i vår akvaristiska verksamhet... simma lugnt

                        Tack Sonja
                        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Luft i leran

                          Ursprungligen postat av Raven
                          är det en "klump" så kan man använda en syl och göra "hål" i den så får eventuell luft enklare att komma ut
                          Jo så gör man ju om man gör figurer. Men om man gör något med tunna väggar som dreja en kruka eller t ex en fiskgrotta genom att kavla ut leran och lägga innuti en skål av lagom storlek, eller över något poröst som hopknycklat papper (leran krymper då den torkar) så är det nog lättare ändå att försöka undvika att knåda in luft i leran.
                          Man brukar arbeta igenom den klump man behöver och klyva den med en ståltråd för att se om det finns luftbubblor. Sen slår man ihop delarna rundsida mot rundsida så att det inte kommer in luft.

                          Men när man skär en skiva av lerklumpen man köpt så brukar det inte finnas luft från början. Det kan man se då man skär loss den.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          Arbetssätt...