Kan pansarmalar vara med större fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spindelmannen
    • April 2006
    • 1

    Kan pansarmalar vara med större fiskar?

    Hej jag har ett 96 liters akvarium och jag tänkte skaffa pansarmalar. Men jag har hört från en djuraffär att man inte ska ha pansarmalar med stora fiskar. Mina gurami är ganska stora också har jag en rätt så stor ancistrus. Men kan de vara farliga för pansarmalar? Och isåfall varför?
  • santa
    • December 2005
    • 504

    #2
    Tror inte djuraffären menade att dina fiskar är stora,han menar nog betydligt större fiskar än så...Du kan nog ha några pansarmalar.
    Min hemsida http://santanagti.mine.nu

    Kommentar

    • bobbyfuller
      • October 2005
      • 538

      #3
      Svar ja

      har 10 pansar malar tillsammans med större malar golden ect
      dessutom så tar pansar malen hand om foder som sjuker till botten de kommer direkt och "städar" en bra bottenfisk
      /bobbyfuller
      **Juwel Trigon 190L**
      If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
      If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

      Kommentar

      • qenzo
        • February 2005
        • 1747

        #4
        Alla mina 4 fläckiga pansarmalar försvann spårlöst.
        Jag tror det är mina ålar som käkat upp dom.... de är ca 15 cm långa...
        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Jag tror det blir perfekt med pansarmalar till gurami och ancistrus! Gurami som simmar i de övre skikten och pansarmalarna i de nedre och som dessutom dmmsuger botten lite på "leftovers".

          Pansarmalar behöver ha liten finkornig sand som de älskar att böka ned nosen i. Har du för vass sand kan de skada sina skäggtömmar och har du för stor sand ramlar maten ned och skapar massa otäcka bakterier som fräter skäggtömmarna de med (den kortfattade versionen). Det finns mer att läsa under artbeskrivningarna.

          Personligen så tillhör pansarmalarna mina favoriter, tycker de är så ursöta och så fredliga varelser!!
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Tror snarare han menade att du inte kan ha dem med fiskar som har stora munnar. Det kan bli problem för både "storkäften" och pansarmalen, då pansarmalen spänner ut sina fenstrålar när nå´n försöker äta den, vilket gör att den fastnar. Då kan både malen och rovfisken dö. Jag har fått rädda några ciklider ur Geophagussläktet på grund av det, malarna tålde tyvärr inte räddningsförsöken, några överlevde visserligen att petas ut, en fick jag ut genom gälen på cikliden, men de var så tilltufsade att de dog. Vare sig cikliderna eller malarna var fullvuxna, hade malarna varit större hade det nog funkat.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • goldennugget
              • September 2005
              • 138

              #7
              Ursprungligen postat av Spindelmannen
              Hej jag har ett 96 liters akvarium och jag tänkte skaffa pansarmalar. Men jag har hört från en djuraffär att man inte ska ha pansarmalar med stora fiskar. Mina gurami är ganska stora också har jag en rätt så stor ancistrus. Men kan de vara farliga för pansarmalar? Och isåfall varför?
              Pansarmalar är lättstressade och kan må dåligt i ett för "livligt" akvarium. Tillsammans med gurami och ancistrus borde dock inte vara några som helst problem! Problem kan de bli först när man har fiskar som kraftigt försvarar sitt revir på bottnen (t ex ciklider) eller fiskar som har så stora munnar att de gärna tar sig en mumsbit av de lite tröga pansarmalarna...

              Kommentar

              • MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

                #8
                har sett att BARBER (tiger) ofta går till anfall och pickar sönder pansarmalar så undvik dom som invånare i samma kar...
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                Nunc Est Bibendum

                Kommentar

                Arbetssätt...