Wiiie!! Har införskaffat en med skägg!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tikkatikkatini
    • February 2006
    • 181

    Wiiie!! Har införskaffat en med skägg!


    Som rubriken lyder så har jag införskaffat mig en rätt stor hanne med skägg! Köpte även som jag hoppas en hona som är kanske 2-3 cm mindre än honom.. tror ni att de kan skaffa sig yngel ihop? för de är ungefär på samma ställe tillsammans hela tiden när jag tittar på dem.. !honan" följer honom..
    har lite grottor i akvariet, om det nu skulle bli yngel från dem.. hur lång tid tar det innan äggen kläcks? och hur kan man på bästa sätt rädda de små yngeln?
    Har dem i ett 100 liters akvarium.
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    antar att det är ancistrus..

    de kommer säkert att leka..snart
    har hanen hittat en bra grotta som han sitter i? malarna måste ha mangroverötter, har du en sån? de äter nämligen cellulosa från rötterna.
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Tikkatikkatini
      • February 2006
      • 181

      #3
      hmm.. nee.. han sitter inte i grottan ännu.. han ränner omkring i akvariet för fullt.. kasnke för att vänja sig vid omgivningen.. hmm.. å jaa.. d är ancistrus ja talar om.. mangroverötter ska på plats, tack för tipset.. har så mycket växter i mitt och jag får aldrig till det när jag gör om.. men kanske blir bättre med en eller två rötter..

      Kommentar

      • plorozen
        • January 2004
        • 531

        #4
        lenis: menar du att de specifikt behöver ha _mangrove_rötter eller går det bra med vilken akvariesäker träbit somhelst?

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          antar att det är ancistrus..

          de kommer säkert att leka..snart
          har hanen hittat en bra grotta som han sitter i? malarna måste ha mangroverötter, har du en sån? de äter nämligen cellulosa från rötterna.
          Ancistrus behöver inte rötter att äta på.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            akvariesäker träbit=?
            Jag vet inte om de behöver just mangrove, men de äter cellulosa så det borde ju funka med vilka (lämpliga) rötter som helst.

            nån speciell rot du syftar på?
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • SeanChai
              • May 2005
              • 498

              #7
              är det inte främst "panaque" malar som behöver trä att äta? iaf vad jag hade för mig.

              // SeanChai
              Min Zon

              Kommentar

              • plorozen
                • January 2004
                • 531

                #8
                lenis3: ja, trä som anses vara ofarliga för akvariet, dvs obehandlat och ogiftigt.

                de rötter som säljs i akvarieaffärer som mangroverötter är ju vanligen inte mangroverötter.

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  jag läst att de behöver trä att äta på, men det kanske inte stämmer då?

                  nåja jag har rötter i alla akvarier där jag har malar
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • Tikkatikkatini
                    • February 2006
                    • 181

                    #10
                    han håller sig mest i pyramiden som ja köpte för en vecka sen ungefär.. sitter i taket på den.. antar att han inte vill ha så mkt ljus, för när jag tände imorse så simmade han fort iväg mot nåt mörkare ställe..
                    just nu ahr jag ahft liite otur med mina guppys så jag har inte så mkt pengar att lägga ner på fikarna, men snart så ska ja investera i nya grejjor, ev. lite rötter å andra saker malarna kan gömma sig under..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...