ancistrusyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    ancistrusyngel

    Mina nya söta ancistrusyngel verkar var bra på att bajsa!
    Eftersom jag har fin sand på botten är det väldigt svårt att hålla rent.
    Det verkar som det blir skitigt av squashen dom äter oxå.

    Hur gör ni, har ni sand på botten? Vilket är bäst?
    Bör jag ta bort den, jag grunnar på det. Det finns väl en risk att det blir nitrit om det inte går att hålla rent ordentligt.

    Fiskarna behöver väl inte sand, men däremot växterna. Hur gör man för att förankra dem utan sand?

    Hjälp mej, snälla! Vill inte att dom dör nu.

    Mina bilder
    Min zoon
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #2
    Jag har fått rek att göra 50% vattenbyten dagligen till ungeln, just för att de skitar ner så otroligt mycket.
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • ovj78
      • May 2005
      • 546

      #3
      Det beror ju på hur stort karet är, hur många fiskar du har där och hur stort filter. Jag har ett 105 liters där jag har ett lekpar och ca 60-70 yngel och jag har pyttelite sand i botten, jag byter ca 30% vatten varje vecka och det räcker för mig.
      13 st kar + yngelburkar
      Ancistrus dolichopterus
      Apistogramma Agassizii VF
      Apistogramma Baenschi
      Apistogramma Cacatuoides
      Apistogramma Hongsloi
      Apistogramma Trifasciata
      Apistogramma Viejita
      Carnegiella strigata
      Dicrossus Filamentosus VF
      Mikrogeophagus Ramirezi
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
      ovj78@hotmail.com

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Usch, jag skäms nästan å mina små yngels vägnar, de bor i ett 25 liters. Tyvärr har jag inget annat akvarium att ha dem i. Ifs är de endast 10-12 st så jag tänker att det kan funka ett tag i alla fall.
        Filtret är ett Fluval 1 plus samt en syresten.

        För att förbättra miljön bör jag väl ta bort sanden, om jag förstått rätt?
        Och så byta rejält med vatten varje dag runt 30-40%, då borde det väl funka?

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Du behöver inte skämmas. 25 liter räcker till 12 yngel om du bara byter lite vatten ofta. Det är nog lättare att hålla rent på botten utan sand. Då kan du dammsuga upp skiten.

          Mina växter flyter omkring fritt i yngelkaret. Lysimachia, Ceratophyllum och javamossa. De hjälper till att hålla vattnet fint.

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #6
            Tack för dom orden. Det kändes bra.
            Jag tar nu bort sanden och försöker fästa en del av växterna under stock och sten.

            Jag ser ju att de pyttesmå ancistrusarna gillar att vara på växterna och äta, så det är bra med dem där. Och för vattnet förstås.

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Sanden är borta och nästan hälften av vattnet. Helt otroligt vad grumsigt det blir när man grejar med botten, kändes nästan nödvändigt att hälla i fräscht vatten.

              Hoppas de klarar av den nya miljön, en del ligger på botten men verkar inte dåliga. Kanske är det just nu nån grad kallare än de hade innan.

              Nu fick jag koll på hur många de är: 10 st.

              Kommer de att klara sej, eller är de väldigt känsliga? Vad tror ni?
              Jag mätte nitrit och det visade 0,025.

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • svea
                • February 2005
                • 2476

                #8
                Hej alla malkunniga
                Mina små malyngel växer och frodas. De är 9 st och jag tycker att dom växer ganska fort. De är väldigt hungriga och väldigt pigga.

                Jag undrar nu hur länge 9 st kan vara kvar i mitt lilla 25-liters, de är knappt 2 cm långa. När blir det för litet? Det finns inga andra fiskar där. Nån som vet?

                Mina bilder
                Min zoon

                Kommentar

                • paddan
                  • April 2006
                  • 5

                  #9
                  Det man kan tänka på är att odla fiskar i ett kar utan sten.
                  Man kan använda innerfilter med en strumpbyxa utanpå.
                  Nitrit brukar bara uppkomma om du bytar ut hela karet med nytt vatten, byta aldrig mer än hälften.

                  Mvh. paddan

                  Kommentar

                  • svea
                    • February 2005
                    • 2476

                    #10
                    Det var jättebra tips, men allt det där är redan gjort. Utom totalt vattenbyte förstås, det gör jag inte.

                    Nu är jag inne i nästa skede.
                    Som jag skrev: hur länge kan dom bo där i det lilla karet, när växer dom ur det?

                    Mina bilder
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Du kan nog ha 9 st kvar där till säljklar storlek... sisådär en 3-4 cm... Tänk på att dom behöver en rot att gnaga på, för matsmältningen...
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        #12
                        Ok, tack snälla Nancy.
                        Jag har fått lov att lämna dem till butiken vid just den storleken, så då är allt ok.
                        De har en fin rot att gnaga på - och det gör de väldigt ivrigt!
                        Hur söta kan små fiksar bli? Jag är alldeles facinerad av dem, kollar på dem med ett förstoringsglas t o m!

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • lenis3
                          • June 2004
                          • 2254

                          #13
                          hehe på tal om förstoringsglas köpte jag ett häromdan! Perfekt för att studera fiskar på nära håll

                          tyvärr är inte mina undulater lika sugna på att bli studerade på nära håll hähä
                          Min zoon
                          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                          Kommentar

                          • Tant Nancy
                            • April 2002
                            • 5407

                            #14
                            Det är nog dags att börja odla Corydoras Svea, för sötare yngel tror jag inte finns!!! Har just nu ett gäng Davidsandsi som är en vecka gamla... kan kika på dem i eeevigheter! Min familj måste tro att jag lider av förstoppning eller nåt... för mina småbebbar finns i akvarieställningen i duschrummet... så då kan man låsa in sig där och låta familjen tro att man pysslar med helt andra saker än att beundra dom små sötnosarna!
                            MvH
                            Tant Nancy
                            www.gladafisken.aqualogen.se
                            Mitt fotogalleri
                            Dagbok
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • svea
                              • February 2005
                              • 2476

                              #15
                              Ja det vore faktiskt jättekul. Men tyvärr har jag länge haft otur med corysarna. Dom verkar inte trivas i mitt akvarium, dom dör av efterhand. Varför blir jag inte klok på.

                              Har stött o blött det flera gånger men inte kommit på nån egentlig orsak. Såg nyss här på forumet att nån påstod att dom inte trivs med lite mer livliga och fartiga fiskar.
                              Jag som har ett par bågfenor och 2 st pakistanbotior. Hmm
                              Tyvärr har jag inget ledigt akvarium så dom kunde vara för sej själva.

                              Mina bilder
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...